Srbija regionalni lider u proizvodnji hrane za kućne ljubimce
14.8.2023 09:59 Autor: Redakcija Biznis.rs 4
U Evropi se godišnje proda 10,5 miliona tona hrane za kućne ljubimce, a sve više proizvođača iz Srbije vidi svoju šansu da se oproba u ovom biznisu i osmišljava nove proizvode za ovo tržište koje ubrzano raste.
Psi i mačke iz čak 33 države jedu hranu proizvedenu u srpskim fabrikama, a domaća kompanija iz Petrovca na Mlavi čak je nedavno, prva u Evropi, počela da proizvodi i sokove za pse. Prema podacim agencije Trade map, ukupna vrednost izvoza hrane za pse i mačke iz naše zemlje u prošloj godini bila je 152,47 miliona dolara, što je za oko 14 odsto više u odnosu na 2021. godinu, piše eKapija.
Prvih deset zemalja u koje smo najviše izvozili u periodu od januara do aprila su Ruska Federacija, Italija, Poljska, Turska, Grčka, Češka, Sjedinjene Američke Države, Francuska, Slovačka i Nemačka, a izvoz je u odnosu na isti period prošle godine veći za 33,6 odsto.
Viši savetnik u Udruženju za stočarstvo i preradu stočarskih proizvoda u Privrednoj komori Srbije, Jasna Stevanović kaže da smo izvezli nešto više od 17.000 tona hrane za pse i mačke u vrednosti od 52,8 miliona evra.
Ona napominje da je izvoz u Rusku Federaciju u prvih pet meseci više nego udvostručen u odnosu na isti period prošle godine. Hrana za pse i mačke postala je treći izvozni proizvod iz Srbije sa učešćem od oko 4,8% u ukupnom izvozu za tržište Ruske Federacije, odnosno prvo mesto u izvozu proizvoda iz oblasti poljoprivrede i prehrambene industrije. Vrednost izvoza je bila 24,9 miliona evra, što predstavlja povećanje od 117,5 odsto u odnosu na isti period 2022. godine.
„Globalno posmatrano, predviđa se da će izvoz hrane za kućne ljubimce do 2024. godine porasti za oko 4,8 odsto. Tržišta sa najvećim potencijalom za svetski izvoz hrane za pse i mačke su Nemačka, SAD i Ujedinjeno Kraljevstvo”, navodi Jasna Stevanović.
Stevanovićeva ističe da je sektor hrane za životinje među zahtevnijim u pogledu međunarodnih i evropskih standarda koji se moraju ispuniti radi efikasnog izvoza, posebno u vezi sa tržištem Evropske unije. Dodaje da domaći proizvodi hrane za pse i mačke dobijaju sve veću izvoznu prepoznatljivost.
„Time se svrstavaju među domaće izvozne strateške proizvode, što zahteva veću pažnju pri rešavanju administrativnih prepreka sa kojima se suočavaju izvoznici, a zbog neažurnosti izdavanja tehničkih dokumenata za izvoz, ali i za uvoz sirovina neophodnih za ovu proizvodnju. Sve to direktno utiče na potencijal i rast domaće proizvodnje. Srbija je lider u proizvodnji hrane za pse i mačke i pratećih proizvoda namenjenih ovim životinjama, u regionu, ne samo zbog statističkih pokazatelja, već i zbog veterinarske struke, koju nije moguće razdvojiti kada je u pitanju dobrobit populacije pasa i mačaka”, napominje sagovornica RT Balkan.
Prema podacima Agencije za privredne registre, u 2021. godini ukupno 56 privrednih društava i preduzetnika se u Srbiji bave isključivo proizvodnjom hrane za kućne ljubimce i zapošljavaju oko 500 radnika.
Jasna Stevanović navodi i da dva proizvođača proizvode poslastice za pse i mačke, što ovu industriju svrstava u veoma značajnu kariku cirkularne ekonomije u stočarstvu, jer sporedni proizvodi klanične industrije – uši, živinske nožice i ostalo, termičkom obradom postaju žvakalice za pse.
„Početkom jula u Petrovcu na Mlavi otvorena je jedinstvena fabrika za proizvodnju sokova za pse „Kings Choice“. Za sada su dostupne tri vrste soka za pse, sa aromom maline, ananasa i borovnice. Razvoj proizvodnog zadatka trajao je prethodne četiri godine, a očekujemo uspešan plasman na domaćem tržištu, kao i van naših granica”, kaže Jasna Stevanović.
Ona napominje da profitabilnost ove proizvodnje potvrđuje zdrav rast posedovanja kućnih ljubimaca.
Pročitajte još:
Skoro svako drugo domaćinstvo ima jednog ili više kućnih ljubimaca.
Prema izveštaju FEDIAF-a za 2022. godinu evropske populacije kućnih ljubimaca i podaci sa kojima raspolažu o tržištu hrane za kućne ljubimce, beleže paralelno rast.
Analiza je pokazala da skoro svako drugo domaćinstvo (46 odsto) ima jednog ili više kućnih ljubimaca. Mačke, kojih ima oko 127 miliona su sa udelom od 26 odsto najpopularniji kućni ljubimci u Evropi, a slede ih psi kojih ima 104 miliona, odnosno u svakom drugom domaćinstvu.
Ovo povećanje broja kućnih ljubimaca ogleda se u rastu tržišta hrane koje je poraslo za 5,1 odsto u vrednosnom smislu u 2022. godini i sada vredi 29,1 milijardu evra.
DASHA
14.8.2023 #1 AuthorOd domacih proizvodjaca jedino se forsira Premil, ali to bas i nije visoko kvslitetna hrana. To cak isticu i prodavci u pet shopovima. Opet, zbog nize cene isplati se onima koji hrane ulicne zivotinje i doniraju azilima (jer tim zivotinjama svaki zalogaj znaci). Za svog ljubimca svako ce se uvek opredeliti za kvalitet- a to su strani brendovi koji su godinama i na nasem trzistu.
SHALIMAR
14.8.2023 #2 AuthorImamo dobre firme za proizvodnju hrane za pse i macke,sama statistika je pokazatelj u koliko zemalja se izvozi.Verujem da ce u ovoj ostvariti jos vecu dobit i prosiriti poslovanje u jos dosta zemalja..
MODESTY
20.8.2023 #3 AuthorBar u necemu da budemo lideri
UNALINEA
22.9.2024 #4 AuthorNadam se da ćemo i nastaviti u ovom ritmu jer možemo proširiti izvoz na još dosta zemalja pa onda i zaista da budemo lideri