Srbiji godišnje potrebno 5.000 novih vozača, stranci licencu dobijaju automatski
30.1.2025 08:25 Autor: Redakcija Biznis.rs 2



Agencija za bezbednost saobraćaja procenjuje da Srbiji u ovom trenutku nedostaje čak 10.000 profesionalnih vozača. Zbog toga je smanjena starosna granica za dobijanje dozvola, a sve se češće angažuju i vozači iz inostranstva.
U dve teške nesreće u protekla dva dana u Beogradu učestvovala su vozila javnog prevoza, piše RTS. Kakve obuke i kontrole prolaze oni koji prevoze putnike u prestonici?
Sudeći po licencama, imamo 175.000 vozača kamiona i autobusa.
„Produžio sam B kategoriju, ali sam izgubio D i idem da vratim dozvolu. A i dosta je bilo, 42 godine u GSP-u i još dve godine kod privatnika JLD“, baš tako je završio razgovor vozač autobusa na liniji 31, verovatno sa kolegom.
Trećina profesionalnih vozača starija je od 55 godina, što samo potvrđuje priču vozača u gradskom autobusu. Sada nedostatak vozača rešavamo smanjenjem starosnih granica. Sa 18 godina može se voziti kamion, a autobus sa 21, uz pojačanu obuku.
„Moraju proći obuku od 130 časova teorije i minimum deset časova praktične obuke. Nakon toga polažu ispit i po položenom ispitu oni dobijaju licencu profesionalnog vozača“, objašnjava Slobodan Karličić iz Agencije za bezbednost.

Tržište je neumoljivo. Naši vozači odlaze, strani dolaze, a razlozi su: bolje zarade i verovatno uslovi rada. Stranci licencu automatski dobijaju, ako su profesionalnu dozvolu stekli do 2020. godine.
„Ukoliko su oni posle 2020. godine položili za C ili D kategoriju, i oni moraju kod nas proći posebne vrste obuka, kao što sam rekao i za naše vozače“, navodi Karličić.
Bez prevoza putnika, posebno robe, nema napretka privrede. Godišnje nam je potrebno još 5.000 novih vozača, smatraju u Poslovnom udruženju prevoznika „Srbijatransport“. Zalažu se da i obuka i dobijanje licence budu jeftiniji.
„Da mladim ljudima koji imaju manje od 30 godina, bude obezbeđena besplatna, odnosno subvencionisana obuka za profesionalne vozače C i D kategorije, kroz auto-škole i kroz centre za stručno-profesionalnu kompetenciju. Isto onako kako je to u srednjim saobraćenim školama ili kako je to nekada bilo u vojsci“, ističe Goran Aleksić, generalni direktor Udruženja „Srbijatransport“.
Bezbednost nije skupa
Ništa nije skupo, ukazuje Karličić, ako hoćemo bezbednost u saobraćaju, onda svaki vozač treba da pohađa određene vrste obuke.
Sa Ministarstvom finansija udruženje je dogovorilo i već ozakonilo smanjenje akciza na gorivo za 34, 56 dinara po litru, za sve prevoznike, što će važiti od prvog jula.
Pročitajte još:
„Što je izuzetno dobar podstrek za kvalitetnije poslovanje prevoznika, bolju uslugu, bolji poslovni ambijent, bolja vozila i privlačenje mladih ljudi“, smatra direktor Udruženja „Srbijatransport“.
To nisu mala sredstva. Verovatno bi pomogla vlasnicima transportnih firmi da pomognu vozačima pri dobijanju dozvola.
Prevoznici traže da se eliminiše nelojalna konkurencija u vidu tura kombijem i vožnje na aplikaciji.
ŽIZI
2.2.2025 #1 AuthorStranci obuke i licence nemaju
SHALIMAR
2.2.2025 #2 AuthorSve manje nasih ljudi u gradskom prevozu koji voze