Šta nam HR prakse u Srbiji govore o stanju na tržištu rada?
6.10.2024 13:21 Autor: Redakcija Biznis.rs 12
Piše: Vesna Davidović, Infostud
Dok se granice u poslovnom okruženju konstantno pomeraju, HR zajednica pokazuje da je spremna i otvorena za deljenje dobrih praksi, što utiče na razvoj tržišta rada. Ako sagledamo konkurs “Uspešne HR priče” koji sprovodi Infostud, u prethodne dve godine kroz više od 100 prijavljenih praksi možemo videti jasnu tendenciju ka unapređenju iskustva zaposlenih kroz različite inicijative.
Kompanije kroz svoje primere predstavljaju temu kojom se bave, pristup kojim se problem rešava i na kraju izmerenu korist za zaposlene i samu organizaciju.
Male firme sve aktivnije na polju ljudskih resursa
Deficit radne snage uticao je na to da male firme sve češće sprovode aktivnosti u oblasti ljudskih resursa prepoznajući važnost privlačenja i zadržavanja kvalitetnih kadrova. U zavisnosti od industrije inicijative se kreću od programa prakse za pripravnike, preko razvoja zaposlenih do sistema nagrađivanja i motivacije. Iako neke od njih nisu nužno nove i inovativne, one itekako jesu uspešne u oblastima u kojima se sprovode i tako ostavljaju pozitivan uticaj na tržište rada.
Banke prednjače u beneficijama za zaposlene
Jedan od najzapaženijih pomaka ove godine i najbolje ocenjene prakse dolaze iz bankarskog sektora. Ovo pokazuje veliki napredak u njihovom radu na povećanju zadovoljstva zaposlenih i prilagođavanju tržišnim promenama. Banke, koje su tradicionalno bile prepoznate kao konzervativnije industrije, sve više usvajaju inovativne pristupe u HR menadžmentu, postavljajući primere drugim industrijama.
Različiti benefiti za zaposlene sprovode se kroz programe kao što su fleksibilno radno vreme, podrška za porodilje i roditelje, fizičko i mentalno zdravlje, nagrađivanje, kao i razvoj organizacije i zaposlenih generalno.
Kriza u IT sektoru usporila razvoj inovativnih HR rešenja
Sa druge strane, iako je IT industrija do skoro bila predvodnik u inovativnim HR rešenjima, ovogodišnji broj prijava pokazuje da postoji tendencija stagnacije. Fleksibilnost i inovativnost, koje su nekada bile zaštitni znak ovog sektora, i dalje postoje, ali je očigledno da se tempo razvoja usporava. Privlačenje kandidata više nije prvi na listi izazova, što pokazuju rezultati iz istraživanja “Puls srpske HR zajednice 2024”. Pre samo godinu dana 61 odsto kompanija je ovo navodilo kao jedan od najvećih izazova, a ove godine je to tek 34 odsto poslodavaca.
Na prvo mesto su izbili organizacioni izazovi sa 41 odsto, a značajno su porasli i oni u vezi sa motivacijom zaposlenih, i to sa 19 procenata prethodne godine na čak 30 odsto, prema ovogodišnjem istraživanju. Sve navedeno zahteva dodatne napore u osmišljavanju novih strategija prilikom upravljanja ljudskim resursima u IT kompanijama.
Rad na employer branding strategijama u porastu, ali je to još uvek nedovoljno
Zanimljivo je da je u ovogodišnjim prijavama čak 17 praksi bilo fokusirano na employer branding, odnosno na aktivnosti usmerene ka pozicioniranju kompanije kao poželjnog poslodavca. Ovaj trend pokazuje rastuću važnost brenda poslodavca u privlačenju i zadržavanju talentovanih kadrova. Poslodavci sve više prepoznaju da zadovoljstvo zaposlenih i pozitivna percepcija o kompaniji mogu značajno uticati na dugoročni uspeh u privlačenju i zadržavanju ljudi. Podaci u pomenutom Infostudovom istraživanju govore da 28 odsto kompanija planira da započne neku od employer branding aktivnosti, dok je 72 odsto, odnosno četiri procenta više nego prošle godine, reklo da trenutno aktivno radi na definisanju ove strategije.
Kroz najbolje ocenjenu HR praksu u oblasti brendiranja možemo da vidimo da se desio veliki pomak kada pričamo o ljudskim pravima, toleranciji i prihvatanju različitosti, jer kako kažu – kada se zaposleni osećaju prihvaćeno i podržano, oni bolje rade i skloniji su da ostanu u kompaniji na duži rok.
Pročitajte još:
Spremnost na prilagođavanje i promene
Generalno, domaća HR zajednica pokazuje zrelost i inovativnost u prilagođavanju globalnim trendovima i potrebama zaposlenih. Ovi podaci nam jasno govore da postoji spremnost HR zajednice da deli uspešne strategije, što je važno za dalji razvoj tržišta rada u Srbiji.
U periodu kada se neka od industrija suočava sa izazovima i potrebom za dodatnim naporima, od ključnog je značaja da kompanije postanu svesni deo zajednice koja razmenjuje i usvaja najbolje prakse. Time se ne samo unapređuje njihov rad, već se i podiže celokupni nivo HR kulture u našoj zemlji.
Neke od primera najuspešnijih HR praksi primenjenih kod nas možete pronaći i pročitati na Blogu Infostud HR Lab platforme za regrutaciju, selekciju i brendiranje poslodavaca.
HANA
6.10.2024 #1 AuthorSvaka im čast…dobtim putem idu…
LJUBOMIR
6.10.2024 #2 AuthorTo je već druga strana
BLIZANAC
6.10.2024 #3 AuthorVerovatno da situacija nije dobra na tržištu rada
SHALIMAR
6.10.2024 #4 AuthorKod nas je problem sto ljudi nece da rade..
Boba321
6.10.2024 #5 AuthorNa sve utice razvoj IT tehnologije,ponude i potraznje
LAV
6.10.2024 #6 AuthorVelika ponuda poslova a sve manje kvalifikovane radne snage.
NATALY
6.10.2024 #7 AuthorSećam se kada su oglasi pre 15-20 god glasili traži se radnica do 25-27 g starosti. Toga više nema i to je odlično. Stanje jeste bolje ali još uvek nije dobro
ZVONČICA
6.10.2024 #8 AuthorDaj Boze da banke to rade
gagica
6.10.2024 #9 AuthorSvakako se treba unapredjivati
VALERIJA
6.10.2024 #10 AuthorNisam mogla da pretpostavim da je takva situacija.
ELLA
7.10.2024 #11 AuthorHRr je jako bitan za razvoj kompanije
PAVLE-2005
7.10.2024 #12 AuthorMnogo jos mora da se radi i menja