Vrednost oko dve milijarde dinara

Strela jedina dala ponudu za linije GSP-a 100 i 700

BiznisInfrastrukturaSrbija

6.6.2024 09:25 Autor: Redakcija Biznis.rs 5

Strela jedina dala ponudu za linije GSP-a 100 i 700 Strela jedina dala ponudu za linije GSP-a 100 i 700
Na javni poziv vredan oko pola milijarde evra, koji se tiče „privatizacije“ GSP-ovih autobuskih poteza 100 i 700, a koji je u aprilu raspisao... Strela jedina dala ponudu za linije GSP-a 100 i 700

Na javni poziv vredan oko pola milijarde evra, koji se tiče „privatizacije“ GSP-ovih autobuskih poteza 100 i 700, a koji je u aprilu raspisao Sekretarijat za javni prevoz pristigla je samo jedna ponuda. Nju je podnela ASP Strela (ASP Strela doo Obrenovac i ASP Strela doo Ub), a vrednost te ponude je oko dve milijarde dinara (bez PDV-a) manja od procenjene vrednosti za ovo javno-privatno partnerstvo.

Za solo vozila Strela je ponudila 270 dinara (bez PDV-a) po kilometru, za zglobna 337,5 dinara po kilometru, a za mini-buseve 189 dinara po kilometru, piše eKapija.

Podsetimo, procenjena vrednost javnog poziva za poveravanje obavljanja komunalne delatnosti javnog autobuskog gradskog prevoza putnika na potezima 100 i 700 i još nekoliko dodatnih linija bila je oko 56 milijardi dinara bez PDV-a. Strela je dostavila ponudu od 54 milijardi bez PDV-a, odnosno 59,5 milijardi sa PDV-om. Na taj način Strela će, ukoliko, kako se očekuje, sa njom bude bio sklopljen ugovor, formalno uštedeti gradu dve milijarde dinara, ali ne i suštinski. Zašto?

Podsetimo, kada je Privremeni organ krajem marta usvojio odluku o usvajanju predloga projekta javno-privatnog partnerstva u obavljanju javnog prevoza na pomenutim potezima (kako bi više od 30 linija bilo povereno privatnom partneru na deset godina), u toj odluci je istaknuto da grad nema dovoljno novca za ulaganje u kupovinu novih autobusa kojim bi GSP Beograd opsluživao poteze 100 i 700, kao ni za kvalitetno održavanje vozila. Ali ono što je već tada upalo u oči bila je upravo cifra od skoro 56 milijardi dinara bez PDV-a (odnosno 67 milijardi dinara sa PDV-om) koliko je, sa druge strane, grad spreman da izdvoji za ustupanje ovih poteza privatnim prevoznicima.

Ovim skupim projektom, koji će se plaćati iz gradske kase, odnosno novcem svih Beograđana, podsetimo, predviđeno je da se ukupno 31 postojeća linija ustupi budućem privatnom partneru grada u ovom poslu – 27 linija koje trenutno drži GSP Beograd, kao i četiri linije na kojima prevoz putnika obavlja konzorcijum Mobilitas (ranije Arriva). Osim toga, predviđeno je i uvođenje nekoliko novih linija, pa bi budući partner prestonice opsluživao putnike na više od 35 linija. Što se tiče uslova, ono što je zatraženo od budućeg partnera je da mora da ima ukupno 187 vozila (169 u saobraćaju i 18 kao rezerva) od čega 130 solo vozila, 34 zglobna autobusa i pet mini-buseva. Podsetimo, odluka je predvidela da u prvih 12 meseci privatni partner obezbedi nova vozila, ali će grad kao „dobar domaćin“, uzimajući u obzir nepredviđene okolnosti (kao što su bili pandemija ili ratni sukobi) dati rok za nabavku od 36 meseci. Jedan od uslova bio je i da u petoj godini trajanja ovog projekta privatni partner ponovo mora da obnovi vozni park u potpunosti. Kada je reč opremljenosti vozila budućeg privatnog partnera, predviđeno je da ona imaju brojače putnika, konekciju na wi-fi, opremu za obaveštavanje putnika o stajalištima, video-nadzor…

U okviru ovog javnog poziva pitanja u vezi sa kriterijumimima i uslovima, imao je Mobilitas. Kako se može zaključiti iz onoga što je dostavio tražeći objašnjenja, Mobilitas je izrazio otvorenu sumnju da je zadate kriterijume mogao da ispuni samo ponuđač koji je imao predznanja kakvi će se uslovi tražiti na tenderu.

„U pogledu defnisanog kriterijuma za izbor privrednog subjekta, naručilac zahteva od ponuđača da, između ostalog, raspolaže sa minimum 50 odsto (minimum 85 od ukupno 169 vozila) novih vozila. Pod terminom „nova vozila“ naručilac podrazumeva nov autobus, tj. autobus proizveden u 2023/2024. godini, kao i da prva registracija mora biti u 2024. godini, sa celokupnom novom konstrukcijom i ugrađenim potpuno novim agregatima, sklopovima, podsklopovima, delovima i drugim ugradbenim stavkama. Pored toga, naručilac zahteva da vozilo ne sme imati više od 10.000 pređenih kilometara u trenutku izlaska komisije za prijem i proveru tehničkih karakteristika vozila. Dakle, naručilac je navedenim kriterijumom omogućio učestvovanje u predmetnom postupku samo onim privrednim subjektima koji su imali saznanja da će biti raspisana javna nabavka sa predmetnim kriterijumom. Inače, koji ekonomski razlozi opravdavaju okolnost da ponuđač investira u nabavku čak 85 novih autobusa koja pri tome ne sme koristi tj. da mu kao nova služe samo za dokazivanje kriterijuma sve do momenta početka realizacije javnog ugovora, znajući da se kilometraža od najviše 10.000 pređenih kilometara ostvari za neznatan vremenski period u delatnosti vršenja usluge prevoza putnika (javnog prevoza)”, bilo je pitanje Mobilitasa.

U okviru svog dopisa, iz Mobillitasa su istakli da, imajući u vidu novonastale okolnosti na tržištu proizvodnje i isporuke putničkih vozila, a posebno autobusa, sa višemesečnim rokovima isporuke (a što naručilac takođe navodi u konkursnoj dokumentaciji) jasno je da su svi ponuđači iz predmetne delatnosti onemogućeni za učešće jer ne postoje objektivne okolnosti da se ispune zadati kriterijumi u roku za podnošenje ponuda i da se omogući učestvovanje u predmetnom postupku.

„Drugim rečima, nove autobuse nije moguće nabaviti od momenta objavljivanja javnog poziva do momenta podnošenja ponude”, naglasili su iz Mobilitasa iz koga su poručili da njihova namera nije da se onemogući prevoz putnika novim vozilima, već da se shodno odredbama Zakona o javnim nabavkama, omogući što je moguća veća konkurencija među ponuđačima.

„Navedeno bi se postiglo kada bi naručilac izabranom ponuđaču propisao oročenu obavezu odnosno rok u kojem mora obezbediti zanovljenje voznog parka u zahtevanom iznosu od minimum 85 vozila, a ne posedovanje istog u momentu podnošenja ponude. Shodno navedenom, još jednom ukazujemo da nije u skladu sa načelom ekonomičnosti i efikasnosti zahtevati od potencijalnih ponuđača da unapred nabavljaju određeni tehnički kapacitet (novih 85 autobusa) za koji ne postoji izvesnost da će biti u upotrebi odnosno koji im neće kao takvi biti neophodni ukoliko njihova ponuda ne bude izabrana kao najpovoljnija u predmetnom otvorenom postupku javne nabavke. Takođe, napominjemo da smo prilikom postavljanja ovog pitanja i iznošenja navoda o povredi načela obezbeđivanja konkurencije, imali uvid u zvanične podatke nadležnih organa o broju kupljenih novih vozila (autobusa) u Republici Srbiji u 2023 i 2024. godini”, istaknuto je u dopisu Mobilitasa.

U Mobilitasu nisu želeli da daju izjave u vezi sa ovim postupkom, ali prema našim saznajima Mobilitas (ranije Arriva) po svemu sudeći neće više učestvovati u javnom gradskom prevozu u Beogradu.

Zbog ovih poteza GSP-u u prethodnim nedeljama pojedini sindikati GSP-a protestovali su, tražeći da se to zaustavi.

Tagovi
BIZNIS SRBIJA

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *

    Biznis.rs newsletter

    Prijavite se na biznis.rs newsletter i budite uvek u toku sa najnovijim finansijskim i ekonomskim temama značajnim za društveni razvoj.

    Vaša e-mail adresa će biti korišćena isključivo za potrebe slanja newslettera, a u skladu sa Politikom privatnosti.