Pojedine evropske države vrlo ozbiljno shvatile zelenu politiku

Subvencije za kupovinu električnih vozila i do 10.000 evra

AutomobiliEUIzdvajamoSrbija

19.10.2025 12:08 Autor: Miljan Paunović 13

Subvencije za kupovinu električnih vozila i do 10.000 evra Subvencije za kupovinu električnih vozila i do 10.000 evra
Kupovina električnog automobila za mnoge vozače je i dalje samo želja ili san. Kako bi se situacija promenila, iz auto-industrije kažu da bi država... Subvencije za kupovinu električnih vozila i do 10.000 evra

Kupovina električnog automobila za mnoge vozače je i dalje samo želja ili san. Kako bi se situacija promenila, iz auto-industrije kažu da bi država trebalo više da učestvuje – i u subvencijama za kupovinu ovih vozila, ali i u edukaciji stanovništva o značaju električne mobilnosti.

Pojedine evropske države su vrlo ozbiljno shvatile zelenu politiku, odnosno činjenicu da su električna vozila (EV) sadašnjost, a ne budućnost, i subvencije za njihovu kupovinu su neizostavni deo u popularizaciji i značaju EV.

Srpska asocijacija uvoznika vozila i delova prenela je izveštaj Evropskog udruženja proizvođača automobila (ACEA) o tome kako subvencije utiču na kupovinu EV u pojedinim zemljama Evrope, ali i kakav je uticaj ako se one smanje.  

Program „NaszEauto“ sprovodi se u Poljskoj od februara ove godine, i ukupan budžet iznosi 1,6 milijardi zlota (približno 376 miliona evra). Subvencije za nova EV ispod 225.000 zlota (≈52.900 evra bez PDV-a) iznose do 40.000 zlota (oko 9.400 evra). Dodatni bonusi uključuju podsticaje za otkup starih vozila i pomoć za domaćinstva sa niskim prihodima. Ovaj program doveo je do toga da su registracije EV porasle za 106,7 odsto, a tržišni udeo dostigao je šest odsto u odnosu na 3,1 procenat koliko je bio u 2024. godini.

Kada je u pitanju Slovenija, od avgusta 2025. godine uvedeni su novi kriterijumi i subvencije za EV iz budžeta koji iznosi 9,2 miliona evra. Privatni kupci i porodice sa troje ili više dece mogu dobiti pomoć za kupovinu EV do 7.200 evra u zavisnosti od vrste i cene vozila. Tržišni udeo električnih vozila porastao je na deset odsto, a godinu dana ranije bio je 5,7 procenata. Ova pogodnost dovela je i do toga da registracije skoče za neverovatnih 89 odsto.

Špancima je takođe stalo do električne mobilnosti i očuvanja životne sredine, te je program MOVES III retroaktivno produžen sa dodatnih 400 miliona evra (ukupno 1,735 milijardi). Subvencije iznose do 7.000 evra za vozila čija je cena ispod 45.000 evra. I ovaj potez španske vlade dao je rezultat, te je do sada podržana kupovina više od 142.000 vozila, a tržišni udeo porastao je na 8,4 odsto, dok je u 2024. bio 5,1 procenat.

Automobili / Foto: Freepik

I njihove komšije Portugalci spremili su pogodnosti za sve koji žele da kupe EV. Naime, kupci mogu dobiti do 4.000 evra uz reciklažu starog vozila, a dodatnih 5.000 evra dostupno je socijalnim institucijama. Postoje brojna poreska oslobađanja i olakšice za preduzeća. Tržišni udeo EV porastao je na 21,4 odsto (prema 18,4 odsto u 2024), a prodaja je porasla za 26,3 odsto.

Postoje i primeri gde su subvencije za EV umanjene, što je imalo negativan efekat u prodaji.

Francuska je u ovoj godini smanjila budžet za eko bonuse za dve trećine, sa 1,5 milijardi na 500 miliona evra. Tokom prve polovine godine podsticaj za kupovinu novog električnog vozila smanjen je na raspon od 2.000 do 4.000 evra, određen prihodima domaćinstva, što je značajno smanjenje u odnosu na prethodni maksimum od 7.000 evra. Ekološki bonus je ukinut 1. jula 2025. i zamenjen je sa dve šeme sertifikata za uštedu energije (CEE). Uprkos tim merama registrovana prodaja EV nije porasla, a ukupne registracije automobila pale su za 6,3 odsto.

Belgija je otišla korak dalje i prevremeno je ukinula subvencije za kupovinu novih EV. Naime, one su prvobitno planirane do kraja 2024-2025, a ukinute su krajem novembra prošle godine. Kretale su se od 5.000 evra.

Ipak, da ne bude sve toliko tragično, ostale su poreske olakšice za službena vozila, i to 100 odsto poreski odbitak za električna vozila kupljena od 2020. do 2026. godine, kao i PDV od šest odsto na potrošnju električne energije u domaćinstvima (u odnosu na standardnu stopu od 21 odsto). Do početka 2025. godine EV su činila 33,4 odsto novih registracija, ali je njihova stopa rasta usporila na 12,4 procenta. I  ukupan broj registracija je opao za 9,2 odsto od januara do septembra ove godine.

Evri, tastatura i lupa
Foto: Pexels

Potrebno više subvencija za kupovinu EV u Srbiji

Polovinom avgusta ove godine Ministarstvo zaštite životne sredine saopštilo je da je postupak dodele subvencija za ovu godinu za kupovinu novih vozila koja imaju isključivo električni pogon prekinuto, jer su sredstva za ovu namenu iskorišćena pre isteka kalendarske godine.

Dodela subvencija će se nastaviti kada budu obezbeđena budžetska sredstva za te namene, o čemu će zainteresovane strane biti obaveštene.

Kako je početkom godine najavljeno iz Ministarstva, iznos subvencije ove godine je zavisio od vrste električnog vozila i kretao se od 250 do 5.000 evra, a rok za podnošenje zahteva trebalo je da bude 31. oktobar. Na subvenciju države od 5.000 evra mogli su da računaju i budući kupci električnog automobila „Panda“ iz kragujevačke fabrike.

Iz Srpske asocijacije uvoznika vozila i delova u istom periodu uputili su Ministarstvu i Privrednoj komori Srbije inicijativu za hitno obezbeđivanje dodatnih sredstava za program subvencija za kupovinu električnih automobila u 2025. godini.

Tada su ukazali na značaj subvencija države za kupovinu EV, te da ako ih nema ili su iskorišćene mnogo pre krajnjeg roka, to direktno utiče na kontinuitet prodaje električnih automobila, motivaciju kupaca da pređu na vozila sa nultom emisijom i investicije u razvoj e-mobilnosti u Srbiji.

  • REA

    19.10.2025 #1 Author

    uz takve subvencije, i najtvrdokorniji ljubitelji benzina počinju da računaju.

    Odgovori

  • JEKSICA25

    19.10.2025 #2 Author

    Velike subvencije podstiču prelazak na ekološkija vozila.

    Odgovori

  • VERDE17

    19.10.2025 #3 Author

    Mera odražava jasnu državnu politiku ka smanjenju emisija i unapređenju kvaliteta vazduha

    Odgovori

  • darmar

    19.10.2025 #4 Author

    Ovo je pozitivan signal da se pokreće podsticaj za električna vozila (EV) u regionu. Ako i kod nas bude sličan model, može pomoći smanjenju emisije i stimulisanju automobilske industrije. Ipak, ključno će biti da mere budu transparentne i da donesu realnu korist – ne samo za kupce već i za infrastrukturni razvoj (punionice, servisiranje, održivost vozila).

    Odgovori

  • darmar

    19.10.2025 #5 Author

    Odličan podsticaj

    Odgovori

  • HANA

    19.10.2025 #6 Author

    Interesantno…🤡

    Odgovori

  • ŽIZI

    19.10.2025 #7 Author

    Evropa ozbiljno vozi na struju.

    Odgovori

  • Jeca

    19.10.2025 #8 Author

    Sve ima svoje prednosti i mane.

    Odgovori

  • LAV

    19.10.2025 #9 Author

    Zelenu politiku svi treba da primene jer nam je svima vazna.

    Odgovori

  • Šone

    19.10.2025 #10 Author

    Postavlja se pitanje da li je stvarno kvalitetniji električni automobil

    Odgovori

  • Žarko

    19.10.2025 #11 Author

    Lepo je kad države misle na svoje gradžane

    Odgovori

  • Jelena

    19.10.2025 #12 Author

    Dok Evropa ozbiljno ulaže u zelenu tranziciju, Srbija i dalje ostaje bez plana i kontinuiteta, subvencije nestanu brže nego što se pune baterije.

    Odgovori

  • VUK

    19.10.2025 #13 Author

    To je iskreno super ideja,tako i treba!

    Odgovori

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *

    Biznis.rs newsletter

    Prijavite se na biznis.rs newsletter i budite uvek u toku sa najnovijim finansijskim i ekonomskim temama značajnim za društveni razvoj.

    Vaša e-mail adresa će biti korišćena isključivo za potrebe slanja newslettera, a u skladu sa Politikom privatnosti.