Zašto su investitorima važne usluge upravljanja i održavanja nepokretnosti?

Sve veća potreba za profesionalnom brigom o nekretninama

InvesticijeIzdvajamoSrbija

18.2.2023 16:01 Autor: Milica Rilak 27

Sve veća potreba za profesionalnom brigom o nekretninama Sve veća potreba za profesionalnom brigom o nekretninama
Prema podacima Republičkog zavoda za statistiku, u 2021. godini ukupno je izgrađeno 6,2 miliona kvadratnih metara u zgradama, a vrednost građevinskih radova dostigla je... Sve veća potreba za profesionalnom brigom o nekretninama

Prema podacima Republičkog zavoda za statistiku, u 2021. godini ukupno je izgrađeno 6,2 miliona kvadratnih metara u zgradama, a vrednost građevinskih radova dostigla je 258 milijardi dinara. Usluge upravljanja nekretninama i održavanja nekretnina postaju sve traženije, a poznavaoci prilika poručuju da je potreba za profesionalizacijom tih usluga sve veća.

Direktor sektora za upravljanje nepokretnostima u CBS International Nemanja Đelošević za Biznis.rs kaže da se u poslednjih 15 godina, uz intenzivan razvoj modernih poslovnih zgrada u Beogradu, javila potreba i za organizovanom uslugom upravljanja nekretninama.

„Iako relativno nova grana, upravljanje nekretninama je postala veoma značajna usluga većini investitora, jer uključuje celokupno upravljanje i kontrolu svih procesa vezanih za eksploataciju objekta, sa posebnim osvrtom na usluge komercijalnog i finansijskog upravljanja“, ističe Đelošević.

O tome govore i podaci bonitetne kuće CompanyWall o poslovanju kompanija registrovanih za delatnost upravljanja nekretninama. U njoj posluje 530 firmi i preduzetnika, čiji su ukupni prihodi na kraju 2021. godine iznosili 11,5 milijardi dinara.

CBS International, koji je deo Cushman&Wakefield Grupe, se preko svoje kompanije CBS Facility Services nalazi na sedmom mestu liste 20 najuspešnijih kompanija iz delatnosti upravljanja nekretninama u 2021. godini, a Đelošević ističe da su digitalizacija i nova softverska rešenja trendovi koji su obeležili poslovanje u protekle dve godine.

Na naše pitanje koji segment tržišta je trenutno najdinamičniji kada je reč o usluzi upravljanja nekretninama odgovara da je u poslednjih nekoliko godina evidentntan snažan rast u izgradnji poslovnih zgrada.

Foto: Pixabay.com

„Taj segment je definitivno i najdinamičniji, te su i naše aktivnosti prvenstveno usmerene ka njemu, a tu nam je i iskustvo najobimnije, jer radimo na više objekata u Beogradu. Pored ovoga, i retail parkovi su format koji se intenzivno razvija i gradi po Srbiji, kojima je takođe potrebno profesionalno upravljanje, i taj trend će se takođe nastaviti u budućnosti“, ocenio je Đelošević.

O kretanjima na tržištu poslovnih prostora i objekata svedoče i podaci Republičkog geodetskog zavoda, koji je u svojim kvartalnim izveštajima zabeležio da je vrednost prometa tih nekretnina tokom 2022 dostigla nešto više od 448 miliona evra.

Naš sagovornik takođe potvrđuje da je i dalje primetna praksa da vlasnici objekata ujedno i upravljaju zgradama.

Još poprilično sporo ide autsorsovanje usluga upravljanja na našem tržištu, odnosno angažovanje spoljnih saradnika, jer vlasnici uglavnom imaju u okviru svog tima ljude angažovane na ovim poslovima i ne prepuštaju lako upravljanje kompanijama sa iskustvom i njihovim profesionalcima u tom polju. Tendencija i očekivanja idu u smeru da će većina vlasnika objekata u jednom trenutku početi da podugovara i ove usluge“, istakao je Đelošević.

Ukazuje da se to već desilo kada je reč o usluzi održavanja objekata, i da je u toj delatnosti situacija znatno drugačija.

„Zakupodavci i vlasnici nekretnina uglavnom angažuju stručnjake za ovu uslugu, jer im pružaju mnoge pogodnosti i omogućavaju fokus na njihov osnovni posao, dok se stručnjaci bave poslovima održavanja“, zaključio je Đelošević.

Prema podacima u okviru istraživanja za izradu CompanyWall liste 99 najuspešnijih u 2021. godini, preduzeća koja se bave održavanjem objekata u našoj zemlji poslednjih godina doživljavaju ekspanziju po broju, pre svega u većim gradovima, dok raste tražnja velikih domaćih i stranih firmi za redovnim čišćenjem i održavanjem kancelarijskih prostora.

Ono što je podstaklo firme iz delatnosti održavanja da prošire ponudu je promena u legislativi. odnosno – uvođenje profesionalnih upravnika. Posledica takvog zakonskog rešenje je da su mnoge od tih firmi proširile svoju ponudu i na usluge profesionalnih upravnika.

  • Dea

    18.2.2023 #1 Author

    Sto je sjajnija zgrada odrzavanje losije…bar sam tako ja imala prilike da vidim

    Odgovori

  • LJUBIŠA

    19.2.2023 #2 Author

    Nažalost na rečima sve ostaje.
    U praksi se pokazalo da ovo vrlo loše funkcioniše,
    pogotovo u novogradnji.

    Odgovori

  • kaćica

    19.2.2023 #5 Author

    Lepo bas ovo je i potrebno.

    Odgovori

  • NATI29

    19.2.2023 #6 Author

    Profesionalni upravnik sve resava

    Odgovori

  • VILENJAK

    19.2.2023 #7 Author

    Zavisi kako gde. Iskustva su različita.

    Odgovori

  • LEPOSAVA

    19.2.2023 #8 Author

    U teoriji da ….ali u praxi nisam zadovoljna

    Odgovori

  • ZVE84

    19.2.2023 #10 Author

    Ne vidim neophodnost toga.. Kome to još treba?!

    Odgovori

  • Milisavka

    19.2.2023 #11 Author

    Svaka zdrava bi trebala imati profesionalnog upravnika

    Odgovori

  • GOCA BG

    19.2.2023 #12 Author

    To je sve individualno,ima svega kod nas…

    Odgovori

  • MADMAX

    19.2.2023 #13 Author

    Jasne smernice i uslovi u ovoj branši mogu poboljšati kvalitet.

    Odgovori

  • BIJUTI27

    19.2.2023 #14 Author

    Ovo je postao vrlo unosan biznis

    Odgovori

  • Moon

    19.2.2023 #15 Author

    Nekad je svako custio ispred svojih vrata i nije bilo problema

    Odgovori

  • Maria

    19.2.2023 #16 Author

    BIlo bi dobro..

    Odgovori

  • DANIJELA

    19.2.2023 #17 Author

    Potrebno je uvesti red ali posto su ljudi vise nego zauzeti tu je profesionalni upravnik koji ce brinuti o svemu.

    Odgovori

    • MARA

      19.2.2023 #18 Author

      … U slučaju da upravnik zna da radi svoj posao..

      Odgovori

  • Boba3

    19.2.2023 #19 Author

    Teorija jedno i lepo napisano, ali kod nas kao i uvek ne funkcionise tako

    Odgovori

  • MARA

    19.2.2023 #20 Author

    Nije rešenje postaviti samo upravnika koji ima licencu, bitno je da ima i iskustva u svom poslu…

    Odgovori

  • VERA

    19.2.2023 #21 Author

    Dobro je da ima ko da brine o održavanju zgrada ali stanari treba da brinu o svojoj zgradi kao i o stanovima u kojima žive.

    Odgovori

  • Kosta

    19.2.2023 #22 Author

    Ovo je lepo napisano, ali praksa je pokazala nesto sasvim drugo. Ne bi trebalo mešato babe i žabe, odnosno upravljanje poslvnim zgradama i stambenim kompleksima sa upravljanjem koje obavljaju takozvani profesionalni upravnici. Profesionalni upravnici su najveća greška i ogroman korak unazad kada je upravljanje u pitanju. Njihov rad spsolutno niko ne kontroliše i u mnogi love u mutnom. Ovde pre sveg agovorim o upravljanju stambenim zgradama u kojima stanari pojma nemaju šta su njihova prava i obaveze, a profesionalni upravnici to obilato koriste. U tome prednjače upravo one firme koje su kao ozbiljne i velike.

    Odgovori

  • Ika

    19.2.2023 #23 Author

    Kod nas su svi strucnjaci, ne treba im profesionalac

    Odgovori

  • TATJANA

    20.2.2023 #24 Author

    Svedoci smo da baš ne funkcioniše sve najbolje čak i kad ima upravnika

    Odgovori

  • VOJKAN

    20.2.2023 #25 Author

    Toliko se izgradilo da ćemo uskoro imati više upravnika nego stanovnika

    Odgovori

  • BOJANA

    20.2.2023 #26 Author

    Dobro je jer to mogu da rade i penzineri i lica sa malim primanjima kao dodatan posao.

    Odgovori

  • Emilija

    27.2.2023 #27 Author

    Unosan posao

    Odgovori

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *

    Biznis.rs newsletter

    Prijavite se na biznis.rs newsletter i budite uvek u toku sa najnovijim finansijskim i ekonomskim temama značajnim za društveni razvoj.

    Vaša e-mail adresa će biti korišćena isključivo za potrebe slanja newslettera, a u skladu sa Politikom privatnosti.