U kojim slučajevima se obveznicima fiskalizacije odjavljuje bezbednosni element?
IzdvajamoPoreziPoslovanjeSrbija
31.1.2023 17:39 Autor: Ljiljana Begović 1
Pojedini privrednici prijavili su Udruženju Zaštitnik privrednika i preduzetnika Srbije (ZPPS) da su im, bez njihovog znanja, odjavljeni bezbednosni elementi (BE) i da im je savetovano da traže nove, zbog čega dolazi do štete u poslovanju jer se na novi bezbednosni element čeka.
Iz Udruženja kažu da još uvek nije jasno zbog čega je privrednicima oduzet bezbednosni element.
“Nije još jasno šta je u pitanju, verovatno greške u sistemu koje ne bi smele da se dešavaju. Nažalost, ova situacija je samo još jedna potvrda da je novi sistem unazadio poslovanje umesto da ga modernizuje, jer ovakvi problemi nisu bili mogući ranije (sistem preko SIM kartica). Ukoliko se navodi ispostave kao tačni odgovornost za štetu je na Poreskoj upravi koja bi istu trebalo da nadoknadi privrednicima. Zato predlažemo da se donese uredba da se svim privrednicima kojima je bezbednosni element opozvan bez njihovog izričitog zahteva i znanja nadoknadi nastala šteta”, kažu iz udruženja.
Iz Poreske uprave (PU) navode da se može desiti nekoliko situacija u kojima privrednici ostaju bez bezbednosnog elementa.
“Elektronski servisi za fiskalizaciju (ESF) nude mogućnost da zahtevate opoziv sertifikata na bezbednosnom elementu. Možete koristiti ovu opciju ako se desi da ste zaboravili PIN (za pametnu karticu) ili PAK (za PFX datoteku), da se sertifikat blokirao zbog previše pogrešnih PIN unosa, da je izgubljena pametna kartica ili da je ukradena, da privrednik sumnja da je privatnost PFX datoteke ugrožena ili da je zaposleni zloupotrebljavaju, da se zatvara preduzeće ili neki od poslovnih prostora”, objašnjavaju iz Poreske uprave.
Šta je bezbednosni element?
Bezbednosni element je hardverski ili softverski element koji Poreska uprava izdaje obvezniku fiskalizacije. Obveznik mora da poseduje bezbednosni element jer je dužan da ga koristi za potpisivanje fiskalnih računa za potrebe sprovođenja postupka fiskalizacije i potvrde identiteta prilikom razmene podataka i informacija sa Poreskom upravom.
Račun koji je izdat bez korišćenja bezbednosnog elementa ne može se smatrati fiskalnim računom.
Takođe, bezbednosni element sadrži elektronski sertifikat koji služi da se reprodukuje digitalni potpis obveznika fiskalizacije prilikom izdavanja svakog fiskalnog računa, kao i da reprodukuje zaštićenu lozinku obveznika prilikom povezivanja sa Sistemom za upravljanje fiskalizacijom (SUF).
Bezbednosni element je personalizovan za obveznika fiskalizacije, za konkretan poslovni prostor i poslovnu prostoriju. Neovlašćeno lice ne može koristiti bezbednosni element u drugom poslovnom prostoru i poslovnoj prostoriji, odnosno u okviru neodgovarajućeg elektronskog fiskalnog uređaja.
Na pitanje da li bezbednosni element ima rok trajanja i da li je to jedan od razloga odjavljivanja privrednika, iz Poreske uprave kažu da je elektronski sertifikat koji sadrži bezbednosni element vremenski ograničen.
“Elektronski sertifikat ima rok trajanja od najmanje godinu dana, a najviše četiri godine. Nakon isteka roka trajanja elektronskog sertifikata, bezbednosni element se više ne može koristiti. Prijava za izdavanje novog bezbednosnog elementa može se podneti u roku od 30 dana pre isteka roka važenja važećeg”, navode iz PU.
Ukoliko se bezbednosni element ošteti ili izgubi obveznik je dužan da u roku od tri dana od nastanka tih okolnosti obavesti Poresku upravu zbog deaktivacije. Obaveštenje se vrši elektronskim putem preko portala Poreske uprave.
Iz Poreske uprave podsećaju da se od 1. novembra 2021. godine autorizovane osobe obveznika fiskalizacije prijavljuju na portal ePorezi pomoću kvalifikovanog sertifikata, biraju PIB obveznika za kojeg žele da vide pozivnu poruku za dalji postupak fiskalizacije i direktno sa portala ePorezi se prijavljuju na elektronski servis za fiskalizaciju (ESF).
“Preko elektronskog servisa za fiskalizaciju autorizovane osobe traže izradu bezbednosnih elemenata za određeni PIB i određeni poslovni prostor/poslovnu prostoriju koji su prijavili. Autorizovana osoba takođe može da naznači ime, prezime i broj lične karte ili pasoša osobe koju ovlašćuje za preuzimanje bezbednosnih elemenata. Prijava se automatski odobrava, ali u određenim slučajevima neophodno je da ga pregleda i odobri službenik za uvođenje obveznika u fiskalizaciju”, naglašavaju iz Poreske uprave.
Pročitajte još:
Iz ove institucije ističu da je važno da obveznik naruči bezbednosni element kada je spreman za e-fiskalizaciju, odnosno kada zna koji fiskalni uređaj će koristiti. Bezbednosni elementi u vidu pametne kartice se personalizuju i autorizovana osoba u svoje poresko sanduče dobija obaveštenje o preuzimanju bezbednosnog elementa.
Bezbednosni element se preuzima na šalteru „Vaš poreznik“ u nadležnoj filijali Poreske uprave, osim za obveznike CVPO koji bezbednosni element preuzimaju u Centru za velike poreske obveznike.
VOJKAN
1.2.2023 #1 AuthorToliko se iskomplikovalo sve da je pitanje koliko je fiskalizacija bila neophodna