Ugovor sa kompanijom Bosch kao najbolja reklama
24.10.2023 10:31 Autor: Mirjana Vasić Adžić 0
Od početka pandemije i kasnije rata u Ukrajini preduzeće Mikoterm, koje se bavi proizvodnjom kotlova i radijatora za centralno grejanje, nije imalo problema sa potražnjom proizvoda. Skoro 85 odsto njihovih proizvoda izvozi se u zapadnu Evropu.
Vladimir Ivanović, vlasnik firme Mikoterm iz Niša, jedino što izdvaja kao problem sa kojim se firma suočila u prethodnih nekoliko godina, jeste nabavka ključnih komponenti.
„Problem je bio sa nabavkom komponenti koju je ceo svet trpeo, mislim na procesore i čipove, pošto mi sami izgrađujemo procesorske jedinice koje upravljaju našim kotlovima. Prebrodili smo to zato što smo neku količinu imali od ranije na lageru. Nabavljamo ih jednom godišnje, recimo da nam treba 15.000, a mi nabavimo 20.000 zbog povoljne cene u tom trenutku. To nas je spasilo, jer dobar deo tog perioda, koji je trajao godinu i po dana, uspeli smo da pokrijemo sa našim zalihama. Kasnije smo uspevali da nabavimo, ali smo nešto što u principu pet evra, plaćali 15. Od pre godinu dana situacija sa čipovima se normalizovala. Inače, ostale sirovine bile su dostupne, cene su otišle naviše, nekada i dvostruko, ali nakon jedne sezone situacija se stabilizovala”, objašnjava Vladimir Ivanović.
Vreme pandemije, a kasnije i rata u Ukrajini, bilo je i vreme kada su se ustaljene šeme poslovanja na tržištu Evrope i čitavog sveta morale promeniti. Mnogi dobavljači više nisu bili dostupni ili su imali problema u poslovanju. U to vreme Mikoterm je čak proširio svoju listu kupaca.
„Iz tog termotehničkog sveta javilo nam se par firmi. Dobili smo nove kupce. Sa druge strane, sa starim kupcima imamo veoma korektnu saradnju. U pitanju su količine koje prirodno rastu iz godine u godinu. Jesmo dobili još nekoliko kupaca, ali nekoga smo i odbili. Procenjujemo da li imamo kapaciteta za to, jer ne smemo da zapostavimo stare kupce. Ne želimo da dovedemo sebe u situaciju da zakasnimo sa isporukom i kod jednih i kod drugih”, konstatuje Ivanović.
Preduzeće Mikoterm postoji trideset godina. Vladimir je druga generacija koja njom upravlja, njegov otac Vojsilav je osnovao firmu i postavio je na noge po principima kvaliteta u proizvodnji i korektnog odnosa prema kupcima, čega se i danas pridržavaju.
„Mikoterm je imao jednu jako lepu odskočnu dasku. Pre deset godina smo bili kontaktirani od strane kompanije Robert Bosch iz Nemačke. Radili su istraživanje ko bi mogao da im bude dobavljač elektrokotlova pod njihovim brendom i u tom istraživanju Mikoterm je isplivao među prvih pet kompanija. Kompletno smo razvili uređaj. Nismo dobili tehničku dokumentaciju od njih, nego smo sami osmislili i proizveli uređaj za Bosch. Nakon toga smo 2015. godine potpisali ugovor sa njima na deset godina. Taj ugovor je bio prekretnica u poslovanju, posle nam je sve došlo kao na tacni, jer kada se pojavite na sajtu kompanije Bosch u Nemačkoj kao dobavljač za elektrokotlove, neko to vidi. Preko Boscha su nam se kasnije javljali i drugi kupci za koje radimo profesionalne koltlove, dok za Bosch radimo kućne uređaje”, objašnjava Ivanović.
Prema rečima našeg sagovornika tekuća 2023. godina je krenula dobro.
„Imamo prirodne padove potražnje, na primer kada kreće leto, ne samo kod nas, nego i u Evropi, niko ne razmišlja o grejanju. Možda je ova sezona počela nešto kasnije od uobičajenog, obično se potražnja javlja već krajem avgusta, početkom septembra, a sada je to slučaj u oktobru, ali i leta su se produžila”, konstatuje Ivanović.
Na pitanje o srednjoročnim i dugoročnim ciljevima i kako vidi razvoj preduzeća Mikoterm, Ivanović odgovara da se fokusira na neke ciljeve do pet godina. „Želja nam je da se profilišemo u proizvodnji toplotnih pumpi koje se koriste u obnovljivim izvorima energije i već ulažemo u razvoj. Sada je problem zasićenost tržišta, i kod nas i u Evropi, raznim kineskim proizvođačima, jeftinom robom, ali vrlo je upitno pitanje kvaliteta tih proizvoda. Čovek prosto mora da se zapita zašto je nešto jeftino”, priča Ivanović.
Odlučan je u tome da neće odustati od svojih planova, jer veruje da kvalitet mora da ispliva i da ne treba potceniti usluge servisa ili povratne informacije koje možete dobiti od proizvođača koji zna šta je i kako je proizveo.
„Vi za neku kinesku toplotnu pumpu ne možete tako lako da dobijete objašnjenja. Smatram da će u narednom periodu od nekoliko godina kvalitet i ‘after sales’ podrška instalaterima i serviserima doći do izražaja. Očekujem da će biti mesta za proizvodnju sistema za obnovljive izvore energije, dok ljudi ne shvate da se radi o komplikovanim sistemima, koji treba da greju neki objekat do deset godina i gde kvalitet igra ključnu ulogu”, objašnjava Ivanović.
Na pitanje kako pronalazi kupce Ivanović ponavlja da je ugovor sa Boschom bio najbolja reklama koja ne može da se poredi sa bilo kojim kanalom komunikacije i reklamiranja. Ipak, ne zaobilaze ni nekoliko prestižnih sajmova iz njihove struke na kojima su godinama redovni izlagači ili posetitelji.
Tek pre godinu dana Mikoterm se uselio u novi prostor, novac se do sada ulagao u razvoj, a ne u „zidove“. Osnove na kojima je otac insistirao je da kupci moraju da budu na prvom mestu, da obaveze prema dobavljačima uvek budu regulisane, a uređaji, ni po koju cenu ne smeju da budu nekvalitetni. Sav trud koji traje već skoro 30 godina, dao je rezultate.
Pročitajte još:
Pre samo godinu dana Mikoterm je imao tridesetpetoro zaposlenih, a sa preseljenjem u novi prostor i povećanjem obima proizvodnje, sada je pedesetoro zaposlenih.
Mikoterm se može pohvaliti i da je među firmama u kojoj su primanja iznad republičkog proseka, a posebno iznad proseka u Niškom okrugu. Ovo je podatak kojim Vladimir Ivanović voli da se pohvali, jer smatra da dobrog radnika poslodavac treba da zadrži tako što će mu obezbediti dobru platu. Ivanović ne želi da radnici odlaze posle tri meseca, dobre radnike i zaposlene koji su posvećeni poslu nikada nije imao problem da nađe, jer dobri uslovi rada zadržavaju njegove zaposlene.
„Onaj ko je korektan u odnosu prema firmi treba da bude nagrađen”, konstatuje Ivanović.
U nastavku pogledajte rangiranje najuspešnijih domaćih preduzeća u ovoj privrednoj delatnosti, po rezultatima koje nam je dostavio analitički partner CompanyWall na osnovu podataka iz godišnjih finansijskih izveštaja. Kompanija Mikoterm prvoplasirana je po rezultatu poslovanja na kraju godine.
Preduzeća koja se bave proizvodnjom kotlova i radijatora za centralno grejanje | |||
---|---|---|---|
Pozicija | Ime preduzeća | Ukupni prihodi | Rezultat poslovanja |
1. | PREDUZEĆE MIKOTERM DOO ALEKSANDROVO | 749.618.000 | 213.004.000 |
2. | ABC PROIZVOD DOO UŽICE | 610.829.000 | 140.521.000 |
3. | DOO RADIJATOR-INŽENJERING KRALJEVO | 1.969.840.000 | 100.472.000 |
4. | DOO TERMOMONT ŠIMANOVCI | 915.280.000 | 54.153.000 |
5. | EKOPAN D.M. DOO NIŠ | 185.204.000 | 30.991.000 |
6. | PRIMUS AQUA DOO KRAGUJEVAC | 299.816.000 | 26.595.000 |
7. | DEKON DOO ĆUPRIJA | 193.049.000 | 26.484.000 |
8. | NEŠA KOMERC DOO SVILAJNAC | 309.453.000 | 15.824.000 |
9. | KOTLOVI DOO PETROVARADIN | 189.490.000 | 15.656.000 |
10. | DOO ENERGO SYSTEM NOVI SAD | 146.768.000 | 9.853.000 |
11. | DOO TREND KOMERC RUMENKA | 108.215.000 | 9.785.000 |
12. | DOO PODVIS KBC | 77.673.000 | 4.845.000 |
13. | DOO AMI-MONTER KRUŠEVAC | 105.206.000 | 4.690.000 |
14. | PRESSURE DOO NIŠ | 29.709.000 | 4.406.000 |
15. | DOO ŠUKOM KNJAŽEVAC | 215.945.000 | 3.663.000 |
16. | NS RADIJATORI DOO NIŠ | 171.748.000 | 3.399.000 |
17. | MD TRADE MILAN ĐORĐEVIĆ DOO NIŠ | 51.900.000 | 2.717.000 |
18. | ATI-TERMING DOO KULA | 117.791.000 | 1.660.000 |
19. | DOO EKO STAR KNJAŽEVAC | 52.269.000 | 1.543.000 |
20. | AD PODVIS-TERM KNJAŽEVAC | 5.804.000 | 1.489.000 |
21. | EURO AMR DOO | 33.992.000 | 1.472.000 |
22. | FOS DOO SURDULICA | 794.522.000 | 1.420.000 |
23. | PROSPERITY DOO LAZAREVAC | 39.937.000 | 1.374.000 |
24. | MARTIN POVOLNI PR PROIZVODNJA KOTLOVA I TRGOVINSKA RADNJA UNIKO KOVAČICA | 38.241.000 | 1.045.000 |
25. | IVATERM | 22.999.000 | 896.000 |
26. | MIA TEHNIK PLUS | 12.530.000 | 806.000 |
27. | EUROTEH-GAS DOO ZRENJANIN | 13.583.000 | 773.000 |
28. | MARIJA MIROSAVIĆ PR RADNJA ZA PROIZVODNJU OPREME ZA GREJANJE TH SISTEMI UŽICE | 6.041.000 | 647.000 |
29. | MIROSLAV BERBER PR BIO METAL | 2.524.000 | 299.000 |
30. | BOJAN DRAŽIĆ PR BALNEO | 2.955.000 | 263.000 |
31. | KOVAČ PLUS DOO | 29.572.000 | 221.000 |
32. | Jasmina Jovanović pr Proizvodnja kotlova i radijatora za centralno grejanje Ventil 037 Kruševac | 2.764.000 | 179.000 |
33. | DT INŽENJERING DOO BEOGRAD | 10.626.000 | 151.000 |
34. | LJUBIŠA DOBROSAVLJEVIĆ PR RADNJA ZA PROIZVODNJU FAZONSKIH ELEMENATA INŽENJERING DOBROSAVLJEVIĆ DESPO | 7.835.000 | 11.000 |
izvor: CompanyWall, *svi podaci su za 2022. godinu, u dinarima |
Nema komentara. Budite prvi koji će ostaviti komentar.