Ukupni prihodi taksista premašili 100 miliona evra, najveći problem cene goriva i skupi krediti
AutomobiliIzdvajamoPoslovanjeSrbija
17.11.2022 15:38 Autor: Milica Rilak 13
U Srbiji posluje 16.389 firmi i 15.690 preduzetnika čija je pretežna delatnost taksi prevoz, i ta delatnost u poslednje tri godine beleži rast prihoda.
Treba, međutim, imati na umu da neke kompanije daleko više zarađuju od ostalih delatnosti na koje su registrovane nego od taksi delatnosti, dok neki od najuspešnijih taksi prevoznika iz Beograda, Novog Sada i Niša sa kojima je Biznis.rs razgovarao upozoravaju da visoke cene goriva, skupi krediti i opšta neizvesnost itekako utiču na perspektivu njihovog posla.
Podaci bonitetne kuće CompanyWall pokazuju da su preduzeća i preduzetnici pretežne delatnosti „taksi prevoz“ u 2021. godini ostvarili ukupan prihod od 12,24 milijarde dinara ili nešto više od 104 miliona evra, što je rast u odnosu na pandemijsku 2020. za oko 452 miliona dinara.
Ono što upada u oči je da su i preduzetnici i firme u ovom sektoru često registrovani za još neku delatnost – od vulkanizerskih usluga preko prodaje novih i polovnih automobila, autoperionica do trgovine automobilima ili klasične trgovine mešovitom robom.
Interesantno je, takođe, da firme i preduzetnici u ovom sektoru najčešće imaju jednog ili nijednog zaposlenog, dok oni koji odskaču od tog pravila – a to je najupadljivije kod predvodnika na listi najuspešnijih niških taksi prevoznika – zapravo imaju još delatnosti „pod kapom“.
Niški Bros Auto se, naime, bavi i prodajom vozila, servisom i iznajmljivanjem, a zapošljavao je 90 radnika na kraju 2021. godine, što je najviše u sva četiri grada, gde smo izdvojili 10 najuspešnijih firmi i preduzetnika prema pretežnoj delatnosti „taksi prevoz“.
U Beogradu je Top 10 taksista u prošloj godini ostvarilo dobit od ukupno 47,6 miliona dinara, ali lavovski deo odlazi na firmu Srbodrvo d.o.o. Beograd za koju nije moguće utvrditi da li prihod i dobit zaista ostvaruje taksi prevozom ili iz neke druge delatnosti.
Kada je reč o Beogradu, gde inače start na taksimetru košta 220 dinara, na stolu gradonačelnika je i dalje zahtev udruženja SITAB za poskupljenjem usluge, odnosno za povećanje cene starta na 300 dinara, prve tarife na 100 dinara po pređenom kilometru, druge na 130, treće tarife na 200 dinara, dok bi sat čekanja prema njihovom zahtevu bio 1.000 dinara.
Jedan od prvih deset najuspešnijih „taksi prevoznika“ u Beogradu, prema podacima bonitetne kuće CompanyWall, Dejan Crvenčić specijalizovao se, međutim, za iznajmljivanje kombija i automobila sa vozačem. Za Biznis.rs kaže da je cena goriva ono što ga trenutno najviše zabrinjava.
„Mi kupujemo isto gorivo kao i svi drugi, na pumpama. Bilo bi dobro da možemo da računamo na povlastice, poput poljoprivrednika, jer od toga živimo“, kaže Crvenčić i ocenjuje da je trenutno skupo ulagati u širenje voznog parka,, jer čak i polovni automobili dostižu cenu od 20.000 do 30.000 evra.
Da „cena goriva ubija“ poručuje i novosadski taksista Srđan Mindić i konstatuje da od toga sve zavisi.
„Posla ima, ali je veliko pitanje da li ga ima zato što nismo menjali cene od izbijanja rata u Ukrajini, i da li bi opala tražna ako bismo povećali cene“, ukazao je naš sagovornik, uz podsećanje da start vožnje u Novom Sadu i dalje košta 140 dinara, koliko je koštao litar dizela tokom pandemije.
Mindić se, međutim, suočio sa drugim problemom – nije mu još isplaćena subvencija države za kupovinu novog vozila.
„Sad ljudi imaju papire, a kaparisana vozila stoje u auto kućama i ne mogu da se preuzmu dok država ne uplati subvencije koje je odobrila“, rekao nam je i naveo da zna za slučaj da je kod jednog od beogradskih auto dilera već četiri meseca na takvom „čekanju“ pedesetak vozila.
U Novom Sadu, 10 najuspešnijih taksi prevoznika ostvarilo je neto dobit od ukupno 25,7 miliona dinara, a najveći poslodavac je Veos Taxi.
I dok Mindić trenutnu situaciju opisuje sa „posla ima, ali para nema“, Srđan Simić, vlasnik jednog od 10 najuspešnijih niških taksi prevoznika, firme Happy Taxi 018 za Biznis.rs ocenjuje da se u tom gradu oseća da se ljudi ustežu da koriste taksi, s obzirom na opštu neizvesnost i poskupljenja.
„Lično sam zadovoljan, jer je meni najvažniji kontinuitet poslovanja, a rezultati su nekad dobri, a nekad slabiji“, rekao je Simić, čija firma ima devet vozila i kome je isplaćena subvencija države za nabavku novih vozila.
„Ipak sam u drugačijoj situaciji nego neko ko vozi svoje vozilo, a opet drugačije je i onima koji imaju više vozila. U Srbiji je, međutim, sve to stavljeno u isti koš i zato je teško napraviti dogovor oko jedinstvenog funkcionisanja taksi prevoza“, ocenio je Simić za Biznis.rs.
Deset najuspešnijih niških taksi prevoznika ostvarilo je na kraju 2021. godine ukupno 38,9 miliona dinara neto dobiti, dok su njihove kolege iz Kragujevca zaradile gotovo pet puta manje – ukupno 6,8 miliona dinara.
SUNCOKRET
17.11.2022 #1 AuthorSnalaze se taksisti, neko bolje neko lošije ali u Beogradu je vikendom nemoguće naći taxi. Svakako bi država trebala da ima sluha za sve delatnosti pa i ovu. Dobro je da su im odobrili subvencije za nabavku vozila ali treba i da ih isplate a ne da čekaju mesecima.
IVAN
18.11.2022 #2 AuthorBas tako..vikendom veliki problem naci taxi.
GOCA BG
17.11.2022 #3 AuthorTrebalo bi da imaju olaksice za gorivo kao u svim zemljama u Evropi i druge olaksice,da mogu normalno da rade…
JANA
17.11.2022 #4 AuthorA nekada nece da voze male relacije ,boga ti ne isolati im se ,svasta
BRANA19
18.11.2022 #5 AuthorCene ce samo da skacu.
IVAN
18.11.2022 #6 AuthorNe misle da prestanu da skaču
TATJANA
18.11.2022 #7 AuthorI oni će podići cene uskoro, a verujem da tražnja neće opasti
IVAN
18.11.2022 #8 AuthorCene goriva su sada svima problem.
ZVEZDICA01
18.11.2022 #9 AuthorPrihodi su im veci, jer dosta njih radi na crno. Ovo je samo ono sto mi vidimo…
VANJA
18.11.2022 #10 AuthorCene goriva ce tek biti problem!
Dunja5
18.11.2022 #11 AuthorSve skače, nema tu šta…
DUSICA
19.11.2022 #12 AuthorSve veće cene i neizvesnost utiču na taksi prevoz ali i na poslovanje drugih delatnosti.
VERA
20.11.2022 #13 AuthorU prestinici je cena taksi prevoza najskuplja iako je ista cena goriva i ovde kao i u drugim gradovima.