Uskladiti poslovanje sa propisima o zaštiti konkurencije
BiznisPoslovanjePreduzetnikSrbija
27.12.2021 14:04 Autor: Stanislav Stanišić
Dosadašnja praksa Komisije za zaštitu konkurencije pokazuje da do povreda propisa često dolazi zbog neznanja ili nedovoljne upućenosti učesnika na tržištu u oblast zaštite konkurencije. Zbog toga je Komisija napravila dokument kojim se daju smernice, jer je prepoznata potreba da se podigne nivo svesti o potrebi i načinima da se poslovanje uskladi sa propisima u oblasti zaštite konkurencije.
Cilj ovog dokumenta je da se učesnici na tržištu, kako oni veliki, tako i mala i srednja preduzeća, usmere prilikom izrade internih akata i pravilnika kojima bi obezbedili da svoje poslovanje usklade sa propisima o zaštiti konkurencije i da se širem krugu učesnika na tržištu ukaže na potrebu usklađivanja poslovanja sa ovom oblasti prava, saopštili su iz Komisije za zaštitu konkurencije.
Propisi o zaštiti konkurencije se primenjuju na sve grane privrede i na sve učesnike na tržištu, te su stoga i ovi programi potrebni i namenjeni svima koji posluju na tržištu Republike Srbije.
Učesnici na tržištu suočavaju se sa ozbiljnim rizicima ukoliko se u svom poslovanju ne pridržavaju pravila o zaštiti konkurencije.
Pored sankcija koje izriču tela za zaštitu konkurencije ili sudovi, učesnici na tržištu mogu pretrpeti: reputacionu štetu, gubitak poverenja poslovnih partnera, što će se odraziti na njihovo ukupno poslovanje, povećanje troškova, ne samo zbog iznosa samih novčanih sankcija, a takođe se mogu suočiti sa tužbama trećih lica za naknadu štete nastale sankcionisanim nedozvoljenim radnjama ili ponašanjem na tržištu.
„Program usklađenosti poslovanja bi trebalo da identifikuje potencijalne rizike u poslovanju učesnika na tržištu, predvidi i propiše mere za ublažavanje ili eliminisanje ovih rizika i interne procedure kojima se rešavaju potencijalni problemi u poslovanju, ukoliko se ustanovi da je učesnik na tržištu izložen riziku“, navode iz Komisije.
Prilikom formulisanja i implementacije programa usklađenosti poslovanja trebalo bi da budu uključeni menadžment kompanije i rukovodioci užih organizacionih celina. Program treba da definiše načine na koje se identifikuju rizici u poslovanju, plan i program obuke za zaposlene, kako bi se unutar kompanije unapredila svest o mogućim rizicima i načinu postupanja sa uočenim rizicima u poslovanju.
Pročitajte još:
Svi učesnici na tržištu dužni su da preduzmu neophodne mere koje će im omogućiti da svoje poslovne aktivnosti obavljaju u skladu sa pravilima konkurencije i koje će sprečiti potencijalne povrede konkurencije definisane Zakonom o zaštiti konkurencije.
Kako bi kompanije u svom poslovanju svele mogućnost povrede propisa o zaštiti konkurencije na najmanju moguću meru, važno je da svaki zaposleni, a naročito oni koji su izloženi riziku povrede propisa, budu upoznati sa osnovnim pravilima zaštite konkurencije, odnosno da umeju da prepoznaju situacije koje bi mogle njih i samu kompaniju da izlože riziku povrede.
Osnovni rizici u poslovanju
Postoji nekoliko oblika povrede konkurencije koji čine osnovne rizike u poslovanju.
Nakon upoznavanja sa osnovnim konceptima povreda konkurencije (restriktivni sporazumi i zloupotreba dominantnog položaja, kao i neprijavljene sprovedene koncentracije), potrebno je prepoznati situacije u kojima bi oni mogli da se pojave, odnosno segmente poslovanja u kojima može da dođe do pojedinih povreda konkurencije.