Uskoro novi zakon o žičarama: Može koncesija, kazne do dva miliona dinara
30.9.2024 12:17 Autor: Milica Rilak 5
Stavljanjem nacrta Zakona o žičarama za transport lica na javnu raspravu počeo je rad na novom propisu, koji bi trebalo da zameni istoimeni zakon usvojen još 2015. godine. Javna rasprava, u organizaciji Ministarstva za građevinarstvo, saobraćaj i infrastrukturu trajaće do 18. oktobra, a cilj izrade novog Zakona je da se precizno odredi oblast primene, kako bi se „izbegle nedoumice u praksi“, stoji u obrazloženju priloženom uz nacrt.
Novim Zakonom o žičarama za transport lica uređuje se projektovanje, izgradnja, stavljanje u upotrebu žičara, remont, održavanje i drugi zahtevi i uslovi za postrojenja žičara za transport lica, a radi zaštite zdravlja i bezbednosti lica i imovine, ističe se u nacrtu.
Novi propis uređuje i upravljanje postrojenjem žičare za transport lica, a propisuje i koji su organi i organizacije nadležni za sprovođenje i vršenje nadzora nad primenom ovog zakona.
Kako je jedan od ciljeva preciziranje oblasti primene zakona o žičarama, detaljno je navedeno kada se on ne primenjuje. Na spisku koji isključuje primenu ovog zakona tako su se našli:
- liftovi koji se trajno upotrebljavaju u zgradama i objektima, a ne koriste se za prevoz između stanica žičare;
- žičare koje je Republika Srbija kategorizovala kao istorijska i kulturna postrojenja ili postrojenja koja su deo baštine, a koje su stavljene u upotrebu pre 1. januara 1986. godine i još uvek se koriste a nisu pretrpele nikakve značajne promene u projektu ili konstrukciji, uključujući podsisteme i bezbednosne komponente posebno projektovane za njih;
- postrojenja namenjena u poljoprivredne ili šumarske svrhe;
- žičare koje služe za planinska skloništa i kuće, namenjene samo za transport robe i posebno određenih lica;
- stacionarna ili pokretna oprema, isključivo projektovana za aktivnosti u slobodno vreme i zabavu, a ne kao sredstvo za transport lica (specifične vučne instalacije);
- postrojenja u rudnicima ili druga stacionarna industrijska postrojenja koja se koriste u industrijske svrhe;
- postrojenja pomoću kojih se korisnici ili vozila kreću po vodi
Zakon potom definiše da je žičara „podsistem javnog transporta lica“ i da predstavlja postrojenje koje se sastoji od infrastrukture i podsistema, i precizira šta je uspinjača, viseća žičara (u koje spadaju kabinske žičare, gondole i žičare sa sedištima), kao i „visoko užetna vučnica“, odnosno žičara koja putnike sa odgovarajućom opremom užetom vuče duž pripremljene trase, koja je trajno postavljena na nekoj lokaciji.
Ko može upravljati žičarom?
„Žičara se mora projektovati tako da se bezbedno koristi, uzimajući u obzir karakteristike terena i njenu okolinu, atmosferske i meteorološke uslove, sve moguće strukture i prepreke koje se nalaze u blizini, bilo na tlu ili u vazduhu, tako da nema štetan uticaj na okolinu i ne predstavlja opasnost u svim uslovima korišćenja ili servisiranja, kao ni u slučaju operacije spasavanja lica“, stoji u nacrtu Zakona o žičarama.
Budući propis preuzima iz važećeg zakona iz 2015. godine da upravljač žičare može biti pravno lice ili preduzetnik registrovan za delatnost prevoza putnika žičarama, odgovorno za bezbedan rad žičare, odnosno specifične vučne instalacije.
Takođe, tehničko odgovorno lice za žičare i njegov zamenik su lica radno angažovana kod upravljača žičare koja imaju stečeno visoko obrazovanje na osnovnim akademskim studijama u obimu od najmanje 180 ESPB bodova, osnovnim strukovnim studijama, odnosno na studijama u trajanju do tri godine iz oblasti obrazovno-naučnog polja tehničko-tehnoloških nauka, i odgovarajuće radno iskustvo na poslovima lica odgovornog za rad žičare.
Tehničko odgovorno lice i njegov zamenik moraju posedovati uverenje o položenom stručnom ispitu za žičare.
Do koncesionara i JPP preko javnog konkursa
Javno-privatno partnerstvo i koncesija u području žičara, kako stoji u nacrtu kao i u propisu iz 2015. godine, može se davati za obavljanje usluge javnog prevoza lica, odnosno za građenje žičara.
„Odluku o davanju koncesije i javno-privatnog partnerstva donosi Vlada. Javno-privatno partnerstvo i koncesija se daju na osnovu sprovedenog javnog konkursa, a ministar (građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture) propisuje sadržinu, način i postupak sprovođenja javnog konkursa“, precizira se u nacrtu.
Zadržano je još jedno rešenje iz važećeg zakona, a to je da upravljač ima pravo prelaska preko nepokretnosti drugog vlasnika radi izgradnje žičara, izvođenja radova na održavanju i kontroli ispravnosti žičara, kao i preduzimanja potrebnih aktivnosti u vezi žičara u hitnim slučajevima, i to samo u vremenskom periodu dok ti radovi i aktivnosti traju.
Direkcija za železnice i dalje će, ukoliko bude prihvaćeno rešenje iz nacrta, biti nadležna da vodi evidenciju žičara i „svih subjekata određenih ovim zakonom koji utiču na bezbednost rada žičara“.
Predviđeno je da ta Direkcija izdaje Odobrenje za rad žičare za period od tri godine na osnovu zahteva upravljača žičare, kao i da protiv rešenja o odobrenju nije dopuštena žalba, a ostavlja se mogućnost pokretanja upravnog spora.
Upravljač je, inače, dužan prema aktuelnom zakonu da za žičare koje nemaju upotrebnu dozvolu propisanu zakonom kojim se uređuje planiranje i izgradnja, pribavi ispravu kojom je utvrđena podobnost objekta za upotrebu u skladu sa propisima kojima se uređuje oblast nezakonito izgrađenih objekata.
U nacrtu je dodato da u te svrhe može da se pribavi i „dokument“ kojim se potvrđuje da je upravljač u roku podneo zahtev za utvrđivanje podobnosti objekta za upotrebu u skladu sa propisima kojima se uređuje oblast nezakonito izgrađenih objekata.
Kazne za upravljača žičare do dva miliona dinara
Novčanom kaznom u rasponu od 100.000 do milion dinara, kako stoji u Nacrtu, kazniće se za prekršaj pravno lice ako ne odredi bezbedan način rada žičare, ne preduzme mere kako bi se obezbedilo da požar u žičari ne ugrožava bezbednost lica i kako bi se žičare i lica zaštitili od dejstava groma, ako ne omogući ručno isključivanje žičare u svakom trenutku i drugim slučajevima propisanim odgovarajućom odredbom.
Kazna za odgovorna lica u pravnom licu za te prekršaje iznosi 50.000 dinara.
Pročitajte još:
Novčanom kaznom u rasponu od 50.000 do dva miliona dinara kazniće se za prekršaj upravljač ako, između ostalog, tehničko odgovorno lice, njegov zamenik i izvršni radnik nemaju propisano obrazovanje, ili ako nisu savladali program stručne obuke, ili ako nisu položili stručni ispit.
Ministarstvo građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture saopštilo je će sprovesti javnu raspravu o Nacrtu zakona o žičarama za transport lica u periodu od 27. septembra do 18. oktobra, kao i da će, po završetku javne rasprave, Radna grupa analizirati primedbe, sugestije i komentare i o tome sačiniti Izveštaj.
meli77
30.9.2024 #1 AuthorVažno je bezbednost tako da kazne su realne
NATALY
30.9.2024 #2 AuthorBezbednost na prvom mestu. Ko ne postuje propise svakako treba da plati kaznu
DOBRILA
1.10.2024 #3 AuthorNije naivno uopste , i treba da postoje kazne.. bezbednost je najbitnija..
DUCA
6.10.2024 #4 AuthorNajvažnija je bezbednost.
ZELJKA
7.10.2024 #5 AuthorMora biti reda