Originalnost nije presudna za uspešno poslovanje

Uspeh kompanije zavisi od poslovanja, ne od biznis ideje

InovacijeInvesticijeMoja firmaPoslovanjePreduzetnikSrbija

18.12.2021 13:36 Autor: Ljiljana Begović

Uspeh kompanije zavisi od poslovanja, ne od biznis ideje Uspeh kompanije zavisi od poslovanja, ne od biznis ideje
Veliki broj ljudi smatra da je ideja ključna stvar za uspeh jednog biznisa i to je verovatno jedna od najčešćih zabluda vezanih za poslovanje.... Uspeh kompanije zavisi od poslovanja, ne od biznis ideje

Veliki broj ljudi smatra da je ideja ključna stvar za uspeh jednog biznisa i to je verovatno jedna od najčešćih zabluda vezanih za poslovanje.

Kako u razgovoru za Biznis.rs kaže osnivač i direktor kompanije „Companies Connected“ i autor serijala „Ja, preduzetnik“ – Đorđe Petrović, ideja je važna jer pokreće na akciju i bez nje kao inicijalnog pokretača ne bi bilo ničega. Međutim, ukoliko sagledamo jedan uspešan biznis, učešće te ideje u uspehu konkretnog biznisa je gotovo pa zanemarljivo.

“Kada sam ovo izrekao kroz post u Facebook grupi “Ja, Preduzetnik”, koja danas ima oko 37.000 članova, zaista sam dobio mnoštvo komentara i oprečnih mišljenja od većine, osim od ljudi koji su zaista izgradili velike i uspešne biznise”, ističe Petrović.

U prilog svom stavu o važnosti realizacije biznisa u odnosu na početnu ideju naš sagovornik navodi jedan konkretan primer sa našeg tržišta.

“Na nedavno održanoj konferenciji „Ja, Preduzetnik“, Branimir Gajić, jedan od osnivača i izvršni direktor Infostud grupe, rekao je da je trenutno učešće u prihodu grupe od onoga sa čime su krenuli kao inicijalnom idejom samo 0,06 odsto. Dakle, 99,94 procenta njihovih sadašnjih prihoda nema nikakve veze sa inicijalnom idejom na kojoj je Infostud pokrenut i da su ostali na istoj ideji biznis danas ne bi ni postojao”, objašnjava Đorđe Petrović.

Što se tiče značaja koji originalnost ideje ima za uspeh, naš sagovornik savetuje da se bliže pogleda poslovanje najuspešnijih svetskih kompanija u ovom trenutku.

Đorđe Petrović / Foto: privatna arhiva

“Treba analizirati najuspešnije kompanije danas u svetu i reći koja od njih je nastala na originalnoj ideji. Sve te ideje su već postojale i bile su tu i neke druge kompanije koje su pokrenute na njima, međutim ono što je presudilo ko će opstati u borbi bila je sposobnost danas uspešnih kompanija da od tih ideja zaista naprave i biznise. Dakle, ni originalnost ideje vam ne garantuje uspeh u biznisu”, naglašava Đorđe Petrović i dodaje da dolazimo do toga da je ono što je zaista jedino važno sposobnost da od ideje napravite biznis.

“Taj proces ja nazivam egzekucijom. Imao sam diskusiju u grupi na FB da li je to prava reč, s obzirom na to da ima i druga tumačenja, ali ona meni najbolje oslikava ono na šta mislim. Kad kažem egzekucija mislim na sve ono što dolazi nakon ideje. Svi započinjemo polako, pravimo korak po korak i počinjemo da se susrećemo sa raznim izazovima na putu. Neki od tih izazova su decentralizacija, delegiranje, shvatanja uloge samog osnivača, rad sa ljudima, komunikacija, planiranje, skaliranja, definisanje radnih procesa, kritičko razmišljanje, kreativnost, organizacioni problemi sa ljudima, kompanijska kultura, dolazak do kvalitetnih zaposlenih, razumevanje kritike… Dakle, sve ono što je potrebno za izgradnju jednog kompleksnog sistema, koga većina ljudi zove biznis”, kaže Petrović.

Upoređivanje kompanija koje su zasnovane na istoj ideji potvrđuje stav našeg sagovornika da se njihovi putevi razvoja biznisa itekako razlikuju.

“Velike razlike između kompanija koje su zasnovane na istoj ideji događaju se pre svega zato što kompanije ostvaruju uspeh zahvaljujući resursima i sposobnostima koje imaju, a uloga osnivača/menadžera i njegovog/njenog tima je da definiše/razvije iste i iskoristi ih na najbolji mogući način, kako bi se ostvario uspeh na tržištu”, objašnjava Petrović.

S obzirom na to da svaka organizacija ima različite resurse i sposobnosti, otuda i razlike među njima, iako mogu biti zasnovane na potpuno istoj ideji.

“Kao još jednu potvrdu ovog stava, bih izdvojio komentar Bojana Lekovića, osnivača i izvršnog direktora KupujemProdajem, koji je jako lepo rekao u komentaru spomenutog posta u Facebook grupi – Svet nije u deficitu dobrih ideja, čak ni novca, već je u deficitu dobrih egzekutora tih ideja”, zaključuje Đorđe Petrović.

    Biznis.rs newsletter

    Prijavite se na biznis.rs newsletter i budite uvek u toku sa najnovijim finansijskim i ekonomskim temama značajnim za društveni razvoj.

    Vaša e-mail adresa će biti korišćena isključivo za potrebe slanja newslettera, a u skladu sa Politikom privatnosti.