Yumis i pored izazovnih tržišnih prilika očekuje rast prometa veći od 20 odsto
Firme u fokusuIntervjuPoslovanjeSrbija
12.11.2023 16:17 Autor: Marko Miladinović 12
Cene hrane su tokom prošle i ove godine doprinele da inflacija u Srbiji bude viša u odnosu na prosek celog regiona. Što se tiče 2022. godine neizvesnost zbog rezultata poljoprivredne sezone i snabdevanja žitarica iz Ukrajine kao domino efekat prelili su se na celi svet, uz rastuće cene goriva.
Situacija se od tada koliko-toliko stabilizovala, ali prehrambeni proizvođači morali su da prilagođavaju novim tržišnim faktorima. Spoljnim cenovnim pritiscima pridružili su se problemi u naplati potraživanja, a čak i najuspešnija preduzeća u ovoj oblasti u hodu su menjala svoju strategiju.
“Kompanija Yumis postoji pune 32 godine i u toj činjenici delimično leži razlog zašto smo i tokom krizne 2022. postigli dobre rezultate. Sav rad koji smo ulagali tokom tri decenije sad dolazi na naplatu”, ističe u razgovoru za Biznis.rs direktor poznatog niškog preduzeća Milan Marković, i dodaje da je u poslednjih nekoliko godina bilo velikih kolebanja cena inputa na tržištu.
Yumis je u isto vreme uvozno i izvozno orijentisana kompanija, pa su pomenute prilike uticale da poslovne reakcije budu brže i fleksibilnije.
“I pored rasta troškova inputa, to jest repromaterijala koji su se nastavili i u ovoj godini, beležili smo i povećanja drugih važnih elemenata poslovanja, kao što je rast zarada zaposlenih i cena energenata – što kroz energente za proizvodnju, što kao gorivo za više od 40 prodavaca na terenu. Sve te tržišne (ne)prilike osetili su i naši partneri, međutim to se jako odrazilo na njihovo smanjenje likvidnosti tako da su primetni sve veći rokovi i valuta plaćanja – što posledično otežava svakodnevno poslovanje. Između ostalog, kompanija onda mora da traži nove izvore finansiranja kroz kredite, a treba uzeti u obzir i godišnje investicione cikluse jer tako veliki rast poslovanja kakav je imao Yumis ne može da se ostvari bez dodatnih ulaganja u uvođenje novih i osavremnjivanje starih proizvodnih linija, ili obuku kadrova”, objašnjava naš sagovornik.
Jedan od načina “borbe za bolje rezultate” podrazumeva i širenje na nova tržišta. Kompanija Yumis je na nedavno završenom Sajmu u Kelnu sklopila nove međunarodne ugovore, a trenutno izvozi svoje proizvode u 39 država.
“Poslednjih godina fokus nam je na zemljama istočne Afrike i razvoju nastupa na tržištima takozvane ‘francuske Afrike’, pa još čekamo registraciju naših kompanija u nekoliko zemalja. Pored njih, pokrivamo i Irak, zapadnu Evropu i sve zemlje bivše Jugoslavije, kao i američko tržište. Važna je ta velika disperzija u izvozu, ali napominjem i da pratimo promene u trendovima ishrane, pa prilagođavamo sve različitiju ponudu prema potrebama potrošača”, kaže Marković.
No, pored kolebanja cena, u poslednje vreme primetan je i jedan drugi problem – nedostatak kadrova na tržištu radne snage.
Direktor Yumisa smatra da su dva razloga za takvu situaciju. Jedan je opšti, i sve veći odliv radne snage u inostranstvo, a drugi je nagli skok tražnje za pojedinim zanimanjima, pogotovu pojedinim zanatima koji donedavno nisu bili toliko cenjeni.
Pročitajte još:
“Našu kompaniju krasi, između ostalog, da u njoj vlada porodični ambijent, tako da svi delimo dobre ili eventualno loše trenutke, slavimo zajedno, pa je i to pomoglo da kod nas odlazak radnika ne bude bolan kao kod nekih drugih kompanija na tržištu. Kod nas fluktuacija radnika nije velika jer živimo zajedno”, kaže Marković.
Na kraju, iako je nezahvalno prognozirati, direktor niškog proizvođača, pokušava da sagleda poslovanje u 2023. godini i prilike koje će oblikovati narednu.
“Što se tiče ove godine, vrlo je nezgodno prognozirati krajnji razultat jer su svi elementi na troškovnoj strani porasli, uključujući i kamate na kredite zbog povećanja euribora. Zbog toga nije realno očekivati da ćemo – i pored povećanja prometa iznad 20 odsto – imati spektakularne krajnje rezultate. A kako su iz Evropske centralne banke najavili da se situacija sa visokim kamatama neće smiriti do sredine ili jeseni naredne godine, i naša privreda koja je zavisna o evru nastaviće da se bori. Mi smo za narednu godinu potpisali nove vredne ugovore i samo na osnovu njih očekujemo rast prometa od 25 odsto”, napominje Marković.
U nastavku pogledajte rangiranje najuspešnijih preduzeća koja se bave proizvodnjom ostalih prehrambenih proizvoda, prema podacima iz godišnjih izveštaja, koje nam je dostavio analitički partner CompanyWall, uz napomenu da je broj ovih preduzeća mnogo veći ali da u rangiranje nisu uvrštene firme koje su blokirane, prezadužene, u predstečajnom postupku ili koje su poslovale sa gubitkom u 2022. godini.
Preduzeća koja se bave proizvodnjom ostalih prehrambenih proizvoda | |||
---|---|---|---|
Pozicija | Ime preduzeća | Ukupni prihodi | Rezultat poslovanja |
1. | MARBO PRODUCT DOO BEOGRAD | 16.410.668.000 | 285.358.000 |
2. | NESTLE ADRIATIC S DOO BEOGRAD-SURČIN | 15.093.790.000 | 360.281.000 |
3. | Biospringer RS d.o.o. | 3.315.511.000 | 835.606.000 |
4. | PURATOS DOO BEOGRAD | 2.339.542.000 | 117.496.000 |
5. | YUMIS DOO NIŠ | 1.729.553.000 | 44.996.000 |
6. | PIP Food Group doo | 1.700.809.000 | 87.436.000 |
7. | TISACOOP DOO KANJIŽA | 1.663.611.000 | 88.081.000 |
8. | GOODWILL PHARMA DOO SUBOTICA | 1.603.366.000 | 102.703.000 |
9. | INEXALL COMPANY DOO | 1.522.326.000 | 169.131.000 |
10. | AGROPAK DOO BARAJEVO | 1.081.640.000 | 13.748.000 |
11. | N.J.S. GROUP DOO | 656.745.000 | 220.122.000 |
12. | POPADIĆ KOMERC DOO KRAGUJEVAC | 614.009.000 | 18.301.000 |
13. | UNIJAPAK DOO NIŠ | 588.010.000 | 26.099.000 |
14. | GRIC PRODUKT DOO JABUKA | 497.051.000 | 4.109.000 |
15. | BELANOVA 2014 D.O.O. Vladičin Han | 477.056.000 | 34.106.000 |
16. | STATUS DOO SVRLJIG | 337.320.000 | 13.318.000 |
17. | MAJA PROMET DOO ŠIMANOVCI | 312.146.000 | 27.668.000 |
18. | DOO MTM SIRELA ČAČAK, PRELJINA | 296.450.000 | 5.789.000 |
19. | NOVI PAK – PREMIJUM DOO NIŠ | 254.301.000 | 8.756.000 |
20. | SANUM PER FRUCTUS DOO | 249.350.000 | 19.022.000 |
21. | GERE DOO SENTA | 246.263.000 | 12.823.000 |
22. | MLADEN BRKLJAČ PR M FOOD | 189.735.000 | 6.539.000 |
23. | HANY PLUS doo | 188.085.000 | 6.361.000 |
24. | HERBA SVET DOO BEOGRAD | 165.430.000 | 816.000 |
25. | KAFATEX DOO EXPORT-IMPORT ČAČAK | 160.117.000 | 3.065.000 |
26. | DRG PRODUCT DOO VRŠAC-PAVLIŠ | 151.285.000 | 6.354.000 |
27. | TIMOMED DOO KNJAŽEVAC | 145.268.000 | 1.629.000 |
28. | DRAGAN RAČIĆ PR, SZTR RAFAELO, RAŠKA | 137.266.000 | 8.803.000 |
29. | DOO AZA NOVI SAD | 128.037.000 | 1.258.000 |
30. | BONITA DOO SMEDEREVSKA PALANKA | 125.080.000 | 2.464.000 |
31. | UNIPAK DOO BEOGRAD | 120.493.000 | 6.575.000 |
32. | SANATERRA d.o.o. | 117.621.000 | 8.246.000 |
33. | MELANGE DOO BEOGRAD | 113.767.000 | 1.540.000 |
34. | FRIENDLY FOOD 2016 DOO VELIKA PLANA | 105.014.000 | 4.127.000 |
35. | SUNCOKRET DOO HAJDUKOVO | 102.514.000 | 162.000 |
36. | DAMAR CONFIT D.O.O. | 101.329.000 | 3.198.000 |
37. | BEYOND DOO NIŠ | 96.305.000 | 953.000 |
38. | KOSTA 2012 d.o.o. Prćilovica – Aleksinac | 93.097.000 | 1.685.000 |
39. | MENTA DOO ČOKA | 75.138.000 | 1.744.000 |
40. | NEZIR DACIĆ PR PROIZVODNJA OSTALIH PREHRAMBENIH PROIZVODA I TRGOVINA TIP-TOP CETANOVIĆE | 69.788.000 | 380.000 |
41. | DOO FUTURA FEKETIĆ | 66.955.000 | 1.107.000 |
42. | BIOZRNCE DOO UŽICE | 65.408.000 | 2.794.000 |
43. | JU-VEL DOO BEOGRAD 52.000 | 64.503.000 | 52.000 |
44. | ANGIKAR SAŠA ĐORĐEVIĆ PR RADNJA ZA PROIZVODNJU TRGOVINU I USLUGE BEYOND NIŠ | 61.506.000 | 5.664.000 |
45. | SUPER POSITIVE DOO BEOGRAD | 60.668.000 | 5.382.000 |
46. | STADION TRADE 2006 DOO SVETOZAR MILETIĆ | 59.742.000 | 906.000 |
47. | BIOMAX | 48.871.000 | 2.743.000 |
48. | GORAN JOVANOVIĆ PREDUZETNIK SZTR OGIKO POPUČKE | 48.031.000 | 2.020.000 |
49. | TOP MIX DOO VRŠAC | 46.116.000 | 2.176.000 |
50. | MINA UŽITAK D.O.O. | 45.496.000 | 2.078.000 |
51. | MARKO STANIŠIĆ PREDUZETNIK, SAMOSTALNA ZANATSKA TRGOVINSKA RADNJA KOLOS – 2000 PLUS, SUBOTICA | 44.308.000 | 63.000 |
52. | RADNJA ZA PROIZVODNJU PREHRAMBENIH PROIZVODA, PROMET ROBE NA VELIKO I USLUGE PAKOVANJA FAM-PA PRODUCT IVICA PAUNOVIĆ PREDUZETNIK NIŠ | 43.712.000 | 934.000 |
53. | STORM COMERC DOO NIŠ | 42.029.000 | 939.000 |
54. | RAS PRODUKT | 36.018.000 | 59.000 |
55. | SOYA FOOD ORGANIC | 33.528.000 | 1.528.000 |
56. | BIO LINE BEOGRAD DOO | 33.366.000 | 320.000 |
57. | CERAMED DOO | 30.724.000 | 433.000 |
58. | SEAD MEHOVIĆ PR, SAMOSTALNA TRGOVINSKA ZANATSKA RADNJA KEJ, PRIJEPOLJE | 30.204.000 | 3.208.000 |
59. | DOO AROMAPLAST JERMENOVCI | 29.946.000 | 2.208.000 |
60. | LUZNICA VITA DOO BABUŠNICA | 29.490.000 | 334.000 |
61. | FRIŠKO | 29.164.000 | 981.000 |
62. | MINI-PAK | 28.870.000 | 404.000 |
63. | ALEKSANDAR JOVANOVIĆ PR FETICO MILK & LOGISTIC | 28.430.000 | 483.000 |
64. | AGROFARM ČIČOVI DOO | 27.733.000 | 1.169.000 |
65. | DALIBOR NIKOLIĆ PREDUZETNIK KRUŠEVAC | 27.654.000 | 110.000 |
66. | ARUBA TRADING COMPANY DOO | 19.349.000 | 16.007.000 |
67. | BIOMED DOO BEOGRAD | 18.830.000 | 6.924.000 |
68. | FER PRODUKT DOO | 17.442.000 | 3.760.000 |
69. | SweetFit DOO | 16.917.000 | 1.583.000 |
70. | ZELENO ŽITO NEMET Doo | 16.492.000 | 2.621.000 |
71. | BRADAN DOO | 15.959.000 | 6.212.000 |
72. | IRIS | 15.626.000 | 3.159.000 |
73. | SZTR MEDNA VUJOVIĆ MILORAD PREDUZETNIK ARANĐELOVAC | 14.988.000 | 1.510.000 |
74. | SAMOSTALNA ZANATSKA RADNJA API PEK LJUBOMIR STEFANOVIĆ PR, BEČEJ | 13.355.000 | 1.791.000 |
75. | SAMOSTALNA ZANATSKA RADNJA SIRNIK TANASKOVIĆ DRAGAN PREDUZETNIK TAVNIK | 12.360.000 | 1.068.000 |
76. | MEDOFARM D.O.O. BEOGRAD | 8.221.000 | 1.149.000 |
77. | EXTRUDI | 8.179.000 | 1.697.000 |
78. | STEFAN PETROVIĆ PR VERDE ROSSO 2015 | 8.161.000 | 1.495.000 |
79. | ICE 4 ALL DOO NOVI SAD | 7.615.000 | 2.582.000 |
80. | WENTURA PTR | 6.305.000 | 1.622.000 |
izvor: CompanyWall, *svi podaci su za 2022. godinu, u dinarima |
BLIZANAC
12.11.2023 #1 AuthorPa tako rade uspesne i zdrave firme
Brana
12.11.2023 #2 AuthorBravo
SHALIMAR
12.11.2023 #3 AuthorImaju ozbiljnu konkurencinu ali iz godine u godinu sve se bolje pozicioniraju na trzistu,sto je za svaku pohvalu.
ZVONČICA
12.11.2023 #4 AuthorZa primer,bravo
DUCA
12.11.2023 #5 AuthorSjajno.
ŽIZI
12.11.2023 #6 AuthorTako se radi u 21.veku! Svaka čast
NATI
12.11.2023 #7 AuthorZa pohvalu
DOBRILA
13.11.2023 #8 AuthorVelika je to kompanija , super.
tamara71
14.11.2023 #9 AuthorBravo !
DASHA
26.11.2023 #10 AuthorDrago mi je sto postoje ovakve firme. Bravo.
JEKSICA25
27.11.2023 #11 AuthorSvako treba ovako da radi, svaka cast!
REA
26.11.2023 #12 AuthorVredan rad,dobar proizvod=rezultat