Najnovije poslovne vesti Biznis.rs
Kvalitet usluga i radova treba da bude ispred cene

Svaki drugi građanin Srbije priznaje da ne zna gotovo ništa o javnim nabavkama

BiznisInfrastrukturaSrbijaVesti

6.7.2021 11:02 Autor: Miljan Paunović 1

Svaki drugi građanin Srbije priznaje da ne zna gotovo ništa o javnim nabavkama Svaki drugi građanin Srbije priznaje da ne zna gotovo ništa o javnim nabavkama
Najniža cena ne treba da bude ključni kriterijum u postupku javnih nabavki, već kvalitet usluga, robe ili izvođenja radova, smatraju građani i kompanije koje... Svaki drugi građanin Srbije priznaje da ne zna gotovo ništa o javnim nabavkama

Najniža cena ne treba da bude ključni kriterijum u postupku javnih nabavki, već kvalitet usluga, robe ili izvođenja radova, smatraju građani i kompanije koje učestvuju na tenderima, objavila je Nacionalna alijansa za lokalni ekonomski razvoj (NALED).

Svaki drugi građanin Srbije priznaje da ne zna gotovo ništa o javnim nabavkama, ali bi više od 80 odsto njih pristalo da se izgradi manje kilometara puteva, ukoliko bi bili kvalitetniji ili nabavi manje vozila javnog prevoza, ako manje zagađuju životnu sredinu, pokazuje istraživanje stavova o javnim nabavkama koje je sproveo NALED uz podršku Švedske agencije za međunarodni razvoj i saradnju (SIDA).

Rezultati istraživanja biće predstavljeni tokom jula u okviru kampanje Mesec javnih nabavki, koju pokreću NALED i udruženje Ponuđači Srbije povodom godinu dana od primene novog Zakona i e-Portala za javne nabavke.

Tokom kampanje, koju je podržala i Američka agencija za međunarodni razvoj (USAID) u okviru projekta Javno-privatni dijalog za razvoj, svi ponuđači, naručioci i stručna javnost pozvani su da putem sajta jpd.rs ukažu na probleme, izazove i moguća rešenja za transparentnije i fer postupke nabavki, saopštio je NALED.

NALED napominje da, prema istraživanju svaki četvrti ponuđač ne veruje da su postupci pošteni, a skoro polovina ne ispunjava uslove, zbog čega ne čudi da većina nijednom nije učestvovala u javnim nabavkama u protekle tri godine.

Ovi ponuđači smatraju da bi ih bolja kontrola, transparentnost i primena drugih kriterijuma osim cene, motivisali da se aktiviraju, saopštio je NALED.

Dodaje kako naručioci ističu da kriterijum kvaliteta ne koriste češće, jer nemaju model na osnovu kojeg bi postavili nabavku, smatraju da su takve nabavke rizičnije ili ističu da nisu dovoljno obučeni da ih organizuju.

„Institucije i javna preduzeća na nabavke godišnje potroše više od 440,5 milijardi dinara i trebalo bi da novac poreskih obveznika troše na najkvalitetnije moguće proizvode i usluge, ali u čak 90 odsto nabavki jedini kriterijum je cena. Želimo da postignemo bolju kontrolu sprovođenja ugovora, i da se vidi da li je naknadno menjana vrednost nabavke i da li su nabavljeni proizvodi ili izvedeni radovi u skladu sa ponuđenim“, izjavila je direktorka za dobru upravu u NALED Ana Ilić.

Dodala je da je krajnji cilj jačanje poverenja u sistem i jačanje konkurencije u postupcima, koja je kod nas jedna od najnižih u Evropi, sa samo 2,5 ponuđača po tenderu, odnosno čak 55 procenata nabavki sa samo jednom ponudom.

„Želimo da do 2023. godine kriterijum ekonomski najpovoljnije ponude bude zastupljen bar u 30 odsto postupaka, a da prosečan broj ponuđača podignemo na 3,5“, rekla je Ilićeva.

Zakon o javnim nabavkama od sredine prošle godine propisuje da se svi postupci od sredine prošle godine sprovode isključivo elektronski preko novog Portala javnih nabavki.

NALED je najavio da će tokom Meseca javnih nabavki biti održani okrugli stolovi sa ponuđačima i naručiocima na kojima će biti detaljno predstavljeni rezultati istraživanja i inicijative za dalje jačanje kapaciteta svih učesnika u postupcima za primenu propisa, veće učešće ekoloških i socijalno-inkluzivnih nabavki, kao i unapređenje kontrole i zaštite prava ponuđača.

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena.

Biznis.rs newsletter

Prijavite se na biznis.rs newsletter i budite uvek u toku sa najnovijim finansijskim i ekonomskim temama značajnim za društveni razvoj.

Loading...