Potrošači godinama u začaranom krugu

Svaki drugi ili treći par obuće predmet reklamacije

AnalizaSrbijaU fokusuVesti

19.10.2021 18:28 Autor: Marija Jovanović

Svaki drugi ili treći par obuće predmet reklamacije Svaki drugi ili treći par obuće predmet reklamacije
Kupci u Srbiji godinama unazad nezadovoljni su kvalitetom obuće, za koju neretko izdvajaju ne male sume novca. Poseban problem predstavlja reklamacioni postupak koji je... Svaki drugi ili treći par obuće predmet reklamacije

Kupci u Srbiji godinama unazad nezadovoljni su kvalitetom obuće, za koju neretko izdvajaju ne male sume novca. Poseban problem predstavlja reklamacioni postupak koji je komplikovan i u većini slučajeva na štetu kupaca, a u korist trgovaca koji nemaju nikakvu odgovornost za robu koju prodaju.

Prema gruboj proceni Nacionalne organizacije potrošača (NOPS), svaki drugi ili treći par obuće je predmet reklamacije, a često je reč o proizvodima renomiranih brendova.

Problem sa kvalitetom obuće traje godinama unazad, kaže za Biznis.rs pravni savetnik NOPS-a Mladen Alfirović i dodaje da je pored komplikovanog reklamacionog postupka problem i to što u Srbiji nisu definisani standardi kvaliteta kojih bi svaki uvoznik i distributer morao da se pridržava.

“Reklamacioni postupak je težak. Mi nemamo akreditovanu ustanovu koja bi se bavila kontrolom kvaliteta odeće i obuće. Dakle, sve ustanove koje izdaju neka stručna mišljenja na koja se trgovci pozivaju prilikom odbijanja reklamacija nemaju akreditovanu metodu za kontrolu kvaliteta”, navodi Alfirović.

Kako objašnjava pravni savetnik NOPS-a, obuću koju potrošač reklamira pregleda tehnolog i na osnovu vizuelnog opažanja donosi zaključak ko je i za šta odgovoran. U većini slučajeva odgovornost je na samom kupcu – da je loše održavao obuću, da se nije pridržavao uputstva ili da je koristio u neodgovarajućim uslovima.

“Zbog toga je neophodno da postoji stručno telo koje će imati takav obim akreditacije da može da se bavi kontrolom kvaliteta i da bukvalno testira obuću, njenu izdržljivost i da se u nekim hemijskim procesima analiziraju materijali koji se koriste u njenoj proizvodnji. Tek tada bismo mogli da utvrdimo da li je u pitanju loš kvalitet ili je reč o odgovornosti kupca, što je najčešći razlog za odbijanje reklamacija”, ističe naš sagovornik.

Obuća često ne stigne do kontrole, a potrošač bude odbijen

Kupci koji se odluče da reklamiraju obuću često se susreću sa tipskim odgovorima koji stignu u rekordnom roku zbog čega se postavlja pitanje da li proizvod za reklamaciju uopšte stiže do ustanova zaduženih za kontrolu.   

Foto: Shutterstock.com

“Zaista je nemoguće zamisliti da je trgovac primio reklamaciju, poslao u neku stručnu ustanovu koja je to pregledala, formirala odgovor i vratila obuću u roku od nekoliko dana. Zbog toga se postavlja pitanje da li ta obuća uopšte i stiže u ustanove koje daju stručna mišljenja, a poseban problem je što oni kontrolišu obuću i prilikom uvoza”, kaže Alfirović.

Prema njegovim rečima, ove ustanove ne kontrolišu kvalitet prilikom uvoza, već samo način deklarisanja i pakovanja i upravo iz tog razlog je Akreditaciono telo Srbije (ATS) izdalo uputstvo da sva stručna mišljenja koja se koriste prilikom odbijanja rekalamacija za potrošače moraju da sadrže obaveštenje u kom se navodi da ništa nije obavezujuće u reklamacionom postupku.

“Dakle, trgovac može da donese odluku kakvu on hoće. To nije obavezujuće. A to što se trgovci uvek pozivaju na to mišljenje i odbijaju kupce, to je stvar tržišta, poslovne kulture i etike pojedinih trgovaca, kojima je očigledno važnije da zarade novac i dođu do esktra profita, nego da imaju zadovoljnog kupca koji će im se opet vratiti i pazariti kod njih”, napominje naš sagovornik.

Uvoznici i trgovci masovno prelepljuju etikete

Da je Srbija postala tržište na kome se mešetari na različite načine dokaz je i to što ne mali broj trgovaca i uvoznika prelepljuje etikete kako bi izbegli bilo kakvu odgovornost, pa tako u radnjama imamo čizme za suvo vreme i slično.

“Ako je proizvođač deklarisao obuću za određenu namenu, na primer za kišu zbog određenog materijala, uvoznik ne može da prelepi pomenutu deklaraciju i da je deklariše kao obuću za suvo vreme. To masovno rade naši trgovci. Postavlja se pitanje ko im je to dozvolio i šta radi tržišna inspekcija ako ne sankcioniše trgovce koji prelepljuju deklaracije i deklarišu ih drugačije u odnosu na proizvođača”, dodaje Alfirović.

On se nada da će novi Zakon o zaštiti potrošača, koji stupa na snagu u decembru, donekle regulisati ovaj deo na samom tržištu.

“Zahtevali smo uvođenje prekršajnih naloga, tako da će trgovci moći da budu kažnjeni na licu mesta jednokratnom kaznom u iznosu od 50.000 dinara, a da se ne podnosi prekršajna prijava koja zatim ide na prekršajni sud, pa u najvećem broju slučajeva zastari, a trgovac ne bude kažnjen”.

Šta je savet kupcima?

Pravni savetnik NOPS-a kaže da do njih u poslednje vreme stiže mnogo odbijenih reklamacija. On savetuje potrošače da čitaju uputstva i deklaracije i obrate pažnju prilikom kupovine obuće koja je njena namena.

“Postoje razne vrste patika, neke za šetnju, druge za trčanje, i u zavisnosti od toga potrošači bi trebalo da prilagode svoj budžet i kupovinu. Neretko se dešava da kupci vide da je obuća skupa, misle da ako košta 20.000 dinara može sve da izdrži. Zato treba sve uzeti u obzir i možda kupovati i više pari po nekim nižim cenama”.

Sam reklamacioni postupak je takav da u prvih šest meseci trgovac mora da dokaže da je nesaobraznost nastala krivicom potrošača, ukazuje naš sagovornik i dodaje da ako potrošač dobije stručno mišljenje, a smatra da je oštećen, može da se javi NOPS-u.

“Mi imamo višegodišnje iskustvo. Imamo saradnju sa stručnim ustanovama i pojedinim trgovcima. Mi ćemo pogledati ceo taj slučaj, videćemo dokumentaciju i ukoliko postoji pravni osnov pomoći ćemo potrošaču da mu se obuća zameni ili vrati novac”, zaključuje Alfirović.

    Biznis.rs newsletter

    Prijavite se na biznis.rs newsletter i budite uvek u toku sa najnovijim finansijskim i ekonomskim temama značajnim za društveni razvoj.

    Vaša e-mail adresa će biti korišćena isključivo za potrebe slanja newslettera, a u skladu sa Politikom privatnosti.