Sve što ste oduvek hteli da pitate o NFT transakcijama
14.4.2021 13:16 Autor: Marko Miladinović
Čitava online zajednica polsednjih nekoliko meseci poludela je za NFT digitalnom imovinom. Trend je, naravno, potekao iz SAD, na talasu sve veće popularnosti kriptovaluta, koje su podjednako prigrlili veliki investicioni ulagači i “običan svet”. Sve više proizvođača nudi svoju robu za bitcoine, čak su i zarade počele da se isplaćuju na ovaj način, a sada smo svedoci nove masovne primene blokčejn tehnologije, koja posebno služi kao novi kanal prodaje za umetnike u žiži interesovanja.
NFT je skraćenica od “non fungible token”. Kod nas se prevode kao nezamenljivi tokeni, mada bi možda preciznije bilo nazvati ih nepromenljivima jer je upravo to njihova osnovna funkcija – oni se mogu razmenjivati za novac ili drugu vrstu robe, ali se ne mogu izmeniti. Zasnovani su na Ethereum blokčejn tehnologiji i u suštini predstavljaju vrstu digitalne imovine poput toliko tokena koji već postoje na svetskom tržištu (trenutni broj različitih kriptovaluta procenjuje se na oko deset hiljada), s tim da NFT u sebi sadrži dodatnu informaciju, najčešće u vidu upakovanih medija fajlova.
Ipak, NFT nije kriptovaluta, jer svi tokeni određene valute uvek vrede isto, a u ovom slučaju svaki NFT predstavlja unikatan zapis. Kupovinom jednog NFT “paketa” kupac, zapravo dobija originalni fajl i potvrdu o njegovoj autentičnosti. Iz ovog razloga, digitalni umetnici širom planete pogotovo su prigrlili NFT transakcije za promociju i prodaju svojih dela.
Najpoznatije primere od početka ove godine predstavljaju prodaje dela umetnika pod pseudonimom Beeple (Mike Winkelmann), čiji je do sada najskuplji rad – JPEG fajl od 319 megabajta – prodat na aukciji u čuvenoj kući Christie’s za 69,3 miliona dolara, ili kada je osnivač kompanije Twitter prodao prvi tvit ikada, upakovan kao NFT, po ceni od 2,9 miliona dolara.
Zaista su raznovrsne mogućnosti za kreiranje NFT, pa ih ne koriste isključivo umetnici. Primera radi, košarkaška NBA liga se još jednom izdvojila po svojoj inovativnosti, i sada nudi Top Shot NFT momente – praktično, video zapise najznačajnijih i najatraktivnijih poteza u nekoj utakmici. Najskuplji Top Shot momenat prodat je za 280.000 dolara i predstavlja klip u kome Lebron Džejms (LeBron James) zakucava loptu u obruč preko našeg Nemanje Bjelice. Zvuči smešno? NBA Top Shot tržište ima više od 800.000 korisnika i procenjuje se na oko 500 miliona dolara, a ne postoji ni godinu dana.
Kako učestvovati u ovoj tržišnoj trci?
U principu, za kupovinu, ali i za prodaju NFT oblika digitalne imovine, kao i za bilo koju drugu, prvi korak predstavlja registrovanje sopstvenog digitalnog novčanika i prijavljivanje na neku od zaista već mnogobrojnih platformi za trgovinu kriptovaluta.
Sa strane prodavca, odnosno kreatora budućeg NFT zapisa, postoji takođe dosta opcija za upload njihovih dela. Možda najpoznatiji i najjednostavniji je preko platforme Rarible. Posle logovanja, potrebno je odabrati odgovarajući format fajla koji će biti zapakovan kao NFT (na primer, JPEG ili mp3), a potom mu prodavac određuje početnu cenu izraženu u etheru – kao što rekosmo, čitava ideja je zasnovana na Ethereum blokčejnu – a sama platforma uzima 2,5 odsto provizije od vrednosti “objekta” u trenutku njegove prodaje. Pored te provizije, prodavac plaća i tzv. “gas fee”, odnosno naknadu za utrošenu energiju, a ona iznosi od nekoliko desetina do stotinu dolara, mada je njen iznos promenljiv u odnosu na trenutnu vrednost ethera, kao i cenu električne energije.
Što se tiče potencijalnih kupaca, oni moraju da imaju samo registrovan digitalni novčanik. NFT zapise mogu da pretražuju na nekoliko agregatora koji prikupljaju podatke sa različitih platformi, a jedan od poznatijih je OpenSea.
U međuvremenu, zbog velike potražnje, kao posebno važan termin iznikao je “drop”, to jest trenutak puštanja novog NFT zapisa na mrežu, poput digitalnog događaja koji je unapred najavljen. Obzirom da je već formirano značajno tržište NFT, potencijalni investitori s pažnjom prate nove “dropove” i trude se da njihovi digitalni novčanici budu izlistani prvi na listi kada se novi predmet pojavi u ponudi, kako bi imali preče pravo na eventualnoj aukciji.
Iako vrednost čitavog tržišta fluktuira iz dana u dan, što se može i očekivati imajući u vidu njegovu kripto-prirodu, ono je dosadašnji vrhunac doživelo tokom februara, kada su NFT zapisi prodavani po prosečnoj ceni od oko 4.000 dolara. Što se obima tiče, on je početkom marta iznosio oko 80.000 transakcija na dnevnom nivou, da bi postepeno padao do aktuelnih 40.000, sudeći prema podacima sa najveće menjačnice digitalne imovine, CoinDesk. Međutim, analitičari ne smatraju da je to kraj NFT tržišta, već naprotiv, uravnjivanje krive posle početne histerije.