Brodarske kompanije premeštaju operacije iz Hong Konga
6.3.2025 16:23 Autor: Redakcija Biznis.rs 1



Neke brodarske kompanije tiho premeštaju svoje operacije iz Hong Konga i skidaju brodove sa registra zastava Hong Konga, dok druge prave rezervne planove da učine isto.
Iza ovih diskretnih poteza, prema rečima šest brodarskih rukovodilaca, kriju se zabrinutosti da bi kineske vlasti mogle da zaplene njihove brodove ili da bi mogli biti pogođeni američkim sankcijama u slučaju sukoba između Pekinga i Vašingtona, prenosi Reuters.
Naglasak Pekinga na tome da Hong Kong igra ulogu u bezbednosnim interesima Kine, kao i sve veća pažnja SAD na značaj kineske trgovačke flote u potencijalnom vojnom sukobu, na primer oko Tajvana, izaziva nelagodnost u čitavoj industriji, navode izvori.
Kancelarija američkog trgovinskog predstavnika predložila je prošlog meseca uvođenje visokih lučkih taksi kineskim brodarskim kompanijama i onima koje koriste brodove izgrađene u Kini, kako bi se suprotstavili ciljanoj dominaciji Kine u brodogradnji i pomorskoj logistici.
SAD su u septembru već upozorile američke firme na rastuće rizike poslovanja u Hong Kongu, gde Vašington već primenjuje sankcije protiv zvaničnika umešanih u bezbednosni obračun sa disidentima. Hong Kong je više od jednog veka bio centar za brodovlasnike, kao i za brokere, finansijere, osiguravače i advokate koji ih podržavaju. Prema zvaničnim podacima, pomorska industrija i industrija luka činile su 4,2 odsto BDP-a Hong Konga u 2022. godini.
Pročitajte još:
Zastava Hong Konga je osma najzastupljenija u svetskoj floti, navodi VesselsValue, podružnica grupe Veson Nautical specijalizovane za pomorske podatke. Brodarski rukovodioci, osiguravači i advokati svedoče da u industriji raste zabrinutost da bi komercijalne brodske operacije mogle biti uvučene u geopolitičke sukobe izvan njihove kontrole, u slučaju vojnog sukoba između SAD i Kine.
Šone
9.3.2025 #1 AuthorGrad je ranije bio ključna tačka za trgovinu, ali ove promene mogu uticati na njegovu konkurentnost u globalnoj brodarskoj industriji. To otvara prostor za druge azijske luke, poput Singapura i Šangaja, koje mogu iskoristiti ovu priliku za širenje svog uticaja.