Usklađivanje međunarodnih propisa o emisiji ugljenika

Brodarske kompanije suprotstavljene oko upotrebe TPG goriva

BiznisSvet

8.4.2025 17:27 Autor: Redakcija Biznis.rs 0

Brodarske kompanije suprotstavljene oko upotrebe TPG goriva Brodarske kompanije suprotstavljene oko upotrebe TPG goriva
Japanska brodarska kompanija Mitsui OSK Lines (MOL), drugi najveći vlasnik brodova na svetu, suprotstavila se inicijativi rivala AP Moller-Maersk da se u međunarodnim propisima... Brodarske kompanije suprotstavljene oko upotrebe TPG goriva

Japanska brodarska kompanija Mitsui OSK Lines (MOL), drugi najveći vlasnik brodova na svetu, suprotstavila se inicijativi rivala AP Moller-Maersk da se u međunarodnim propisima veća finansijska cena stavi na korišćenje tečnog prirodnog gasa (TPG) u poređenju sa gorivima sa nultom emisijom ugljenika. Ova rasprava ističe duboku podelu u industriji oko načina na koji bi brodarstvo trebalo da dekarbonizuje globalnu trgovinu.

Spor se razvija u trenutku dok traju ključni pregovori u okviru Međunarodne pomorske organizacije (IMO) Ujedinjenih nacija, gde se očekuje postizanje dogovora o ekonomskim merama za smanjenje emisije iz brodarstva. MOL je kritikovao predloge koji prave razliku između TPG-a i drugih niskougljeničnih goriva, prenosi Financial Times.

Ranije je Maersk upozorio da predlozi za sistem trgovine emisijama u brodarstvu ne kažnjavaju dovoljno upotrebu TPG-a, koji iako emituje oko 20 odsto manje ugljenika od konvencionalnih brodskih goriva, i dalje ostaje fosilno gorivo sa značajnim zagađenjem, za razliku od „zelenih goriva“.

„Dok se goriva sa nultom ili gotovo nultom emisijom ne budu mogla koristiti u širokom obimu, TPG je očigledno praktično rešenje za dekarbonizaciju brodarstva, zbog dostupnosti, ekonomičnosti i bezbednost“, saopštila je kompanija MOL.

Sukob kompanija Maersk i MOL simbolizuje širu podelu u sektoru brodskog transporta, između zemalja i prevoznika koje traže brze i stroge mere, i onih koje se zalažu za postepeni pristup. Ove sedmice IMO bi mogao da donese prvu globalnu odluku o ceni emisije ugljenika za neku industriju. Takva odluka bi imala veliki uticaj na buduću regulaciju klimatskih promena.

Zemlje koje su najugroženije klimatskim promenama, poput pacifičkih ostrva, zalažu se za namet do 100 dolara po toni emisije, što bi podstaklo prelazak na goriva sa niskim emisijama. S druge strane, veliki izvoznici i brodarske sile kao što je Kina podržavaju sistem trgovine emisijama, gde brodovi sa nižim emisijama prodaju kredite onima sa višim.

IMO je 2023. godine postavio cilj da brodarstvo postigne neto nultu emisiju do 2050. godine. Kompanije poput Maerska već su uložile u brodove koji koriste zelene metanole i druga niskougljenična goriva, ali su zabrinute zbog njihove visoke cene i slabe dostupnosti. Veći deo industrije nije napravio takve investicije, pa Maersk upozorava da će, ako TPG ne bude skupo oporezovan, izostati motivacija za prelazak na čista goriva.

Nema komentara. Budite prvi koji će ostaviti komentar.

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *

    Biznis.rs newsletter

    Prijavite se na biznis.rs newsletter i budite uvek u toku sa najnovijim finansijskim i ekonomskim temama značajnim za društveni razvoj.

    Vaša e-mail adresa će biti korišćena isključivo za potrebe slanja newslettera, a u skladu sa Politikom privatnosti.