Prvi znaci otvaranja tržišta

Indijske carine na uvozne automobile od 110 odsto uskoro padaju?

AutomobiliPoreziPoslovanjeSvetU fokusu

23.4.2025 11:08 Autor: Redakcija Biznis.rs 0

Indijske carine na uvozne automobile od 110 odsto uskoro padaju? Indijske carine na uvozne automobile od 110 odsto uskoro padaju?
Zemlja koja se dugo opirala zahtevima da liberalizuje cenjeno i zaštićeno tržište signalizira da će doći za pregovarački sto, javlja Bloomberg. Čini se mogućim... Indijske carine na uvozne automobile od 110 odsto uskoro padaju?

Zemlja koja se dugo opirala zahtevima da liberalizuje cenjeno i zaštićeno tržište signalizira da će doći za pregovarački sto, javlja Bloomberg. Čini se mogućim da se ovo desi, po prvi put u nekoliko poslednjih decenija, dok svet menja svoje lance snabdevanja i trgovinske saveze usred poslednjih koraka američkog predsednika Donalda Trampa (Trump).

Indija želi da izbegne dodatne namete na robu u vrednosti od 87 milijardi dolara koju svake godine isporučuje na svoje najveće izvozno tržište – SAD, a trgovinski pregovarači su za stolom u nadi da će finalizirati neku vrstu sporazuma pre jeseni, dok se za automobile očekuje da će biti jedna od centralnih tema pregovora.

Stroga zaštita tržišta automobila u Indiji, uspostavljena pre nekoliko decenija i samo dalje jačana pod svakim novim političkim režimom, na mnogo načina je postigla ono što su zakonodavci nameravali da urade. Dali su prednost domaćim proizvođačima kao što su Tata Motors i Mahindra & Mahindra i podstakli direktna ulaganja globalnih proizvođača kao što su Suzuki i Hyundai koji su se odlučili za proizvodnju za Indijce – u Indiji.

Za ove strane proizvođače automobila Indija je sada takođe ključni izvozni centar. Hyundai Motor Co. je čak uvrstio svoje poslovanje u Indiji prošle godine u najveću inicijalnu javnu ponudu u zemlji ikada. Rigidna tarifna politika je takođe izgradila dubok ekosistem lokalnih dobavljača, stvorila radna mesta u proizvodnji i dala srednjoj klasi pristupačne četvorotočkaše, za razliku od rikši koje su i dalje dominantnije od automobila na indijskim putevima.

Ali ta zaštitna barijera, koja je u velikoj meri sprečavala globalne gigante kao što je Tesla Inc., suočava se sa najvećim odbijanjem u istoriji. SAD i Evropa žele da učestvuju u najbrže rastućoj ekonomiji na svetu, koja je prošle godine prodala skoro 4,3 miliona putničkih vozila, u poređenju sa manje od tri miliona u Nemačkoj. Iako indijska vlada želi da nastavi da štiti lokalne kompanije, sve je veći pritisak da se izgradi diplomatska dobra volja i zaštite interesi zemlje u sve krhkijem globalnom trgovinskom poretku.

Foto: Pixabay

Svetski proizvođači automobila godinama žele bolji pristup indijskim kupcima, ali ova poruka se jače „emituje“ otkako se Tramp vratio u Belu kuću u januaru. Indija uvozi samo oko 15.000 automobila godišnje, od kojih oko 1.000 dolazi iz SAD. Tramp je Indiju više puta nazivao „carem carina“, a njenu politiku „nepravednom“. Tesla Model 3, koji se prodaje počev od oko 44.000 dolara u SAD, u Indiji košta više nego duplo zbog carina.

Pregovori o slobodnoj trgovini sa Ujedinjenim Kraljevstvom i EU oko carina na automobile u prošlosti su propali, ali je zemlja pokazala spremnost da pregovara sa novom američkom administracijom. Indija je preventivno smanjila carine na uvoz ultrakvalitetnih motocikala, poput onih koje proizvodi Harley-Davidson Inc., sa 50 na 40 odsto u februaru, nastojeći da umiri Trampa – a verovatno će te carine još biti smanjene.

U svojim pregovorima sa SAD i Evropskom unijom, Nju Delhi je takođe ponudio neke ustupke, uključujući spremnost da polako smanji carine na uvezene automobile, tokom desetogodišnjeg vremenskog okvira za vozila po ceni od 50.000 dolara ili skuplja – i to samo tamo gde je lokalna konkurencija ograničena. Takođe, želi jače zaštitne ograde za električna vozila, iako je fleksibilniji sa modelima motora sa unutrašnjim sagorevanjem.

Vašington se, u međuvremenu, zalaže za oštrije rezove carina u roku od četiri godine, niži prag cena i veće kvote za vozila koja ispunjavaju uslove. SAD takođe žele potpuni pristup za svoja električna vozila, bez praga cena ili kvota. Te promene bi otvorile vrata ne samo luksuznim modelima, već i masovno proizvedenim američkim automobilima. Pregovori su u ranoj fazi i uslovi bi još mogli da se promene.

„Nije bilo boljeg vremena da Indija zaista potpiše neke od ovih trgovinskih sporazuma“, kaže Santoš Ijer (Santosh Iyer), generalni direktor i glavni izvršni direktor Mercedes-Benz Indije.

Nemački proizvođač automobila, koji lokalno proizvodi većinu svojih automobila za indijsko tržište iz kompleta za montažu, kaže da niže tarifne barijere neće obeshrabriti proizvodnju u Indiji, već će umesto toga dati automobilskim fabrikama u zemlji priliku da izvoze na zapadna tržišta. U fiskalnoj godini koja je završena u martu, Indija je izvezla samo 1.910 putničkih vozila u SAD, u vrednosti od oko 13 miliona dolara, što predstavlja manje od 0,1 odsto američkog tržišta.

„Amerikanci žele širi pristup indijsklm tržištu“, rekao je potpredsednik Džej Di Vens (J. D. Vance) u govoru tokom svog nedavnog četvorodnevnog putovanja u Indiju. „Ovo je odlično mesto za poslovanje i želimo da našim ljudima omogućimo veći pristup ovoj zemlji i Indijcima.“

Čak i ako se carine smanje, malo je verovatno da će američki automobili preplaviti indijsko tržište, jer američki proizvodni troškovi imaju tendenciju da budu veći, a indijski kupci favorizuju segment automobila ispod 30.000 dolara – a ne skuplja vozila iz SAD. Ali davanje velikodušnih uslova Vašingtonu bi rizikovalo postavljanje presedana za slične ustupke u sporazumu sa EU, a tu leže pravi ulozi.

Evropski proizvođači automobila, uključujući Volkswagen, Renault i Škodu, već sastavljaju automobile u Indiji – kako od delova, tako i koristeći prefabrikovane komponente, što znači da imaju prepoznatljivost imena i lokalno znanje za brzo širenje ako carine tokom pregovora nestanu.

Dok pregovori napreduju, indijski proizvođači automobila kao što su Tata Motors Ltd. i Mahindra & Mahindra Ltd. oprezno posmatraju. Oni su predložili ulaganje više od 7,8 milijardi dolara u električna vozila i naprednu proizvodnju do 2030. godine, ali ta je potrošnja zasnovana na pretpostavkama stabilnosti i zaštite politike.

„Sa globalnim prelaskom na električna vozila i viškom kapaciteta širom sveta, Indija rizikuje da postane deponija ako smanji oprez“, kaže Adžaj (Ajay) Srivastava, bivši trgovinski pregovarač indijske vlade i osnivač Globalne inicijative za istraživanje trgovine. „Svaka velika ekonomija štiti svoj automobilski sektor.“

U međuvremenu indijski ministar trgovine Pijuš Gojal (Piyush Goyal) javno je odbacio mogućnost da kineski proizvođači automobila uđu na indijsko tržište, navodeći zabrinutost za ekonomsku i nacionalnu bezbednost. Kineski BYD Co., globalni gigant u proizvodnji automobila na električni pogon, smatra se posebno opasnim – previše naprednim u tehnologiji baterija i previše agresivnom po pitanju cene, a indijski proizvođači automobila strahuju da će biti potkopani u sopstvenom dvorištu. Dok je BYD prvobitno planirao investiciju od milijardu dolara i 40 odsto udela na indijskom tržištu električnih vozila do 2030. godine, te ambicije su od tada smanjene.

Nema komentara. Budite prvi koji će ostaviti komentar.

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *

    Biznis.rs newsletter

    Prijavite se na biznis.rs newsletter i budite uvek u toku sa najnovijim finansijskim i ekonomskim temama značajnim za društveni razvoj.

    Vaša e-mail adresa će biti korišćena isključivo za potrebe slanja newslettera, a u skladu sa Politikom privatnosti.