Ispunjeni kriterijumi za širu komercijalnu upotrebu

Kineski C919 jača konkurentnost na tržištu aviona

SvetZanimljivosti

6.10.2024 15:22 Autor: Vladimir Jokanović 9

Kineski C919 jača konkurentnost na tržištu aviona Kineski C919 jača konkurentnost na tržištu aviona
Kineski putnički avion C919 domaće proizvodnje obavio je nedavno svoj prvi komercijalni let koristeći održivo avionsko gorivo (SAF), što predstavlja značajan korak ka razvoju... Kineski C919 jača konkurentnost na tržištu aviona

Kineski putnički avion C919 domaće proizvodnje obavio je nedavno svoj prvi komercijalni let koristeći održivo avionsko gorivo (SAF), što predstavlja značajan korak ka razvoju čistijeg prevoza u zemlji. Istovremeno, raste interesovanje kineskih, ali i inostranih aviokompanija za ovaj model uskotrupnog aviona.

Let, koji je obavljen krajem septembra, realizovan je na ruti od Pekinga do Šangaja i predstavlja prvi od četiri planirana probna leta sa SAF gorivom. Ovaj test je usledio nakon poziva Nacionalne komisije za razvoj i reforme i Uprave za civilnu avijaciju Kine da se isproba SAF na različitim modelima aviona, uključujući C919, preneli su kineski mediji.

„Održivo avionsko gorivo može smanjiti emisiju ugljen-dioksida do 85 procenata u poređenju sa tradicionalnim fosilnim gorivima, što ga čini obećavajućom alternativom za civilnu avijaciju“, navedeno je u saopštenju kineskih vazduhoplovnih vlasti.

SAF, koji se uglavnom dobija iz životinjskog i biljnog otpada, korišćenih jestivih ulja, gradskog otpada, kao i poljoprivrednog i šumarskog otpada, smatra se ključnim elementom u razvoju održive avio-industrije. Ovaj napredak pokazuje posvećenost Kine postizanju ekoloških ciljeva i promociji održivog razvoja svoje avio-industrije, prenosi China Daily.

Takođe, Air China je izvela prvi komercijalni let svog domaćeg aviona C919, postavši druga aviokompanija u Kini koja koristi ovaj avion, nakon China Eastern Airlinesa. Ovaj potez se smatra daljim korakom ka ubrzanju komercijalne primene aviona C919.

To je veliki civilni avion razvijen u skladu sa međunarodnim propisima za civilnu avijaciju, sa nezavisnim pravima intelektualne svojine, i smatra se modelom koji jača konkurentnost Kine na globalnom avio-tržištu. Podaci iz China Eastern Airlines-a, prvog globalnog korisnika C919, pokazuju da je njihova flota od sedam aviona C919 prevezla 500.000 putnika do 1. septembra. Avion je ušao u upotrebu 28. maja 2023.

Foto: Wikipedia commons

Više komercijalnih letova C919 pokazuje da je avion ispunio uslove za široku komercijalnu upotrebu i da će ući u fazu pune operativnosti na domaćem tržištu civilnog vazduhoplovstva, prenosi Global Times. Do sada je COMAC isporučio devet aviona C919 avio-kompanijama.

Dugo hvaljen kao potencijalna prekretnica u globalnoj komercijalnoj avijaciji, C919 je kineski odgovor na Boeing 737 i Airbus A320, dva najprodavanija tipa aviona u svetu. Cena C919 aviona je 99 miliona dolara, dok A320 košta 101 milion dolara, a B737 MAX 99,7 miliona dolara.

Uprkos tome što ima više od 1.000 narudžbina, C919 se suočava sa skepticima koji dovode u pitanje njegovu autentičnost, s obzirom na to da su ključni delovi poput motora i sistema za kontrolu leta uvezeni iz SAD i Evrope, kao i njegovu komercijalnu održivost u svetlu Airbus-Boeing monopola na tržištu.

Prema rečima specijalizovanog novinara CNN-a, koji je putovao avionom C919, unutrašnjost letelice podseća na model A320. On navodi, da bi se iz daljine lako mogao pomešati sa A320, zbog zaobljenog nosa i zakrivljenog trupa (u poređenju sa B737), ali pažljiviji pogled otkriva karakteristične kokpit prozore i vrhove krila C919. Buka od motora je za nijansu veća nego kod pomenutih A320 i B737.

Brazilska kompanija za teretni i čarter prevoz Total Linhas Aereas po svemu sudeći biće prvi nekineski prevoznik koji će uvesti C919 u svoju flotu. Kompanija vodi pregovore sa kineskim proizvođačem aviona o narudžbini četiri aviona C919, prenosi Reuters.

Kompanija je navela da je bila prinuđena da traži alternative, jer su Airbus i Boeing rasprodali svoja mesta za isporuku modela A320neo i 737 MAX do naredne decenije, dok brazilski Embraer nije ponudio dovoljno veliki tip aviona koji bi odgovarao potrebama avio-kompanije.

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *

    Biznis.rs newsletter

    Prijavite se na biznis.rs newsletter i budite uvek u toku sa najnovijim finansijskim i ekonomskim temama značajnim za društveni razvoj.

    Vaša e-mail adresa će biti korišćena isključivo za potrebe slanja newslettera, a u skladu sa Politikom privatnosti.