Klimatske promene menjaju i turističke navike

Mediteranske zemlje doživljavaju produžetak sezone

EUSvetTurizam

13.3.2025 13:08 Autor: Žikica Milošević 7

Mediteranske zemlje doživljavaju produžetak sezone Mediteranske zemlje doživljavaju produžetak sezone
Promena klime, odnosno globalno otopljenje, donosi i promene u obrascima putovanja. Naime, dosad je bilo uobičajeno da se u zimskim mesecima favorizuju ili zimske... Mediteranske zemlje doživljavaju produžetak sezone

Promena klime, odnosno globalno otopljenje, donosi i promene u obrascima putovanja. Naime, dosad je bilo uobičajeno da se u zimskim mesecima favorizuju ili zimske ili tropske, ili pak „pustinjske“ destinacije (poput Egipta, Emirata i sličnih koje u to doba imaju vrućine koje nisu neizdržive, već „prijatno kasno proleće“).

U tom smislu, alpske zemlje koje su zavisne od skijanja i snega imaju velikih problema poslednjih godina, i mnoga zimovališta doživljavaju velike probleme jer zimovanje nije samo skijanje na veštačkom snegu, već i snežni ambijent.

Sa druge strane, toplije temperature pogoduju južnijim destinacijama, tako da se takozvana „srednja sezona“ (proleće i jesen) doživljavaju kao nove potencijalne šanse za posetu gradovima za koje je tradicionalno bio rezervisan period od kraja aprila do početka juna, kao što su mediteranski gradovi sa bogatom kulturom.

U tom smislu, Mabrian i The Data Appeal Company, obe deo kompanije Almawave Group, uradile su analizu mediteranskih zemalja i gradova Italije, gde se video značajan pomak u dolaznim putovanjima prema ranijim mesecima, odnosno, januaru i februaru, sa snažnim tendencijama da mart bude novi udarni mesec za posete ovim gradima.

Samo Rim je zabeležio povećanje od 4,4 procentna poena u odnosu na prethodnu godinu, što sada predstavlja 33 odsto ukupne potražnje za destinacijama u Italiji, dok je Milano porastao za 2,9 procentnih poena i dostigao 28 procenata. Večni grad i Grad mode, dakle, profitiraju od promene vremenskih obrazaca i toplije klime poslednjih godina.

Torino / Foto: Pixabay

Takođe, dešava se i da druga kulturna središta Italije, često prazna u ovo doba, a prepuna u aprilu ili maju, doživljavaju snažan rast. U tom smislu Venecija, Piza, Sijena, Torino ili Firenca osećaju pomak sezone prema ranijem delu godine.

Mabrianov izveštaj „Kuda putuje svet 2025?“ ističe Rim, Madrid (Španija) i Lisabon (Portugalija) kao najbrže rastuće urbane destinacije na svetu za prvu polovinu 2025.

Sa druge strane, veoma visoke temperature u toku leta menjaju obrasce letnjih putovanja, tako da britanski The Telegraph navodi da je Grčka, zajedno sa jugom Italije i Španije, doživela pomeranje sezone sa jula i avgusta, kada su temperature iznad 40 stepeni, na april, maj i oktobar, kada je prijatnih 28 stepeni, što je vreme na kakvo smo navikli tokom leta u ranijim periodima naše istorije.

Sve je ovo inspirisalo i veliki broj rezervacija za ovu godinu u predsezonskim i postsezonskim terminima, što je potvrdilo predviđanja ETC-a iz prošlog septembra. Naime, Evropska komisija za putovanja (ETC) tada je u anketama tržišta predvidela rast raspoloženja za putovanja kod Evropljana za jesen i zimu 2024-25, kojom prilikom je dobijeno da 73 odsto Evropljana planira putovanja između oktobra 2024. i marta 2025, a to se i obistinjuje, kako govore podaci sa terena.

Ukoliko se do kraja marta ovo predviđanje u potpunosti obistini, to će predstavljati povećanje od šest odsto u odnosu na isti period prošle godine.

  • Iksi

    13.3.2025 #1 Author

    Drago mi je zbog njih,super…

    Odgovori

  • meli77

    13.3.2025 #3 Author

    Lepo je da može se na more već od aprila pa do oktobra

    Odgovori

  • ZELJKA

    13.3.2025 #4 Author

    Istrazivanja pokazuju da je sve veca potraznja

    Odgovori

  • Aca1984

    13.3.2025 #5 Author

    Lepše je kad zimi ima snega.

    Odgovori

  • ZVEZDA

    13.3.2025 #6 Author

    Pa bas lepo

    Odgovori

  • aleks112

    14.3.2025 #7 Author

    Izgleda da ćemo letovati u proleće, a zimu provoditi na +20 stepeni.

    Odgovori

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *

    Biznis.rs newsletter

    Prijavite se na biznis.rs newsletter i budite uvek u toku sa najnovijim finansijskim i ekonomskim temama značajnim za društveni razvoj.

    Vaša e-mail adresa će biti korišćena isključivo za potrebe slanja newslettera, a u skladu sa Politikom privatnosti.