Istraživanje portala Biznis.rs: Black Friday u Srbiji i svetu (2)

Nad praznik kupovine nadvila se senka geopolitičkih kriza

AnalizaEUIzdvajamoPoslovanjeSvetZanimljivosti

24.11.2024 08:01 Autor: Marko Miladinović 12

Nad praznik kupovine nadvila se senka geopolitičkih kriza Nad praznik kupovine nadvila se senka geopolitičkih kriza
Fenomen Crnog petka – “praznika kupovine” koji se iz Sjedinjenih Američkih Država poslednjih decenija proširio po celom svetu, zapravo ne traje samo jedan dan,... Nad praznik kupovine nadvila se senka geopolitičkih kriza

Fenomen Crnog petka – “praznika kupovine” koji se iz Sjedinjenih Američkih Država poslednjih decenija proširio po celom svetu, zapravo ne traje samo jedan dan, već obuhvata najmanje i takozvani produženi vikend, dok pojedini trgovci svoje specijalne popuste za ovu priliku ponekad produžavaju na nedelju dana, pa i duže.

No, za potrebe statistike prodaje online i offline, rezultati Crnog petka najčešće podrazumevaju period od poslednjeg petka u novembru, pa do poslednjeg dana u tom mesecu. Svake godine se postižu novi rekordi prodaje, u čemu naravno prednjače SAD.

U 2023. godini, tokom samo jednog dana ostvareno je neverovatnih 9,8 milijardi dolara online prodaje u SAD, pri čemu je prosečan kupac tada izdvojio 313 dolara. Kompanija Amazon obuhvatala je 17,7 odsto te prodaje.

Predviđa se da će 29. novembra ove godine online prodaja u SAD svakako prestići 10 milijardi dolara, i da će porasti na 12,3 milijarde dolara do 2028.

Ipak, produženi efekti negativnih ekonomskih trendova iz prethodnih meseci, kao i geopolitički pritisci (rat u Ukrajini, kriza na Bliskom Istoku, izbor Trampa za predsednika SAD), mogu umanjiti ovogodišnje rezultate Crnog petka, i to najviše u Evropi.

Američka platforma za agregiranje podataka o online prodaji Klaviyo ispitivala je sentiment prodavaca i kupaca u Evropi pred nastupajući kupoholičarski praznik. Što se tiče stavova potrošača – oni su ove sezone oprezniji nego ikad.

Foto: Freepik

Naime, 88 odsto od oko 8.000 ispitanika reklo je da će zbog inflacije i aktuelne ekonomije pažljivije birati poklone, kao i da će rast cena uticati na smanjenje potrošnje u srednjem roku. Uprkos tome, velika većina njih – čak 80 odsto – za Crni petak i period do Nove godine neće smanjiti obim kupovine u odnosu na godinu dana ranije.

Kod ispitanika, ubedljivo najčešće spominjani obim troškova u rasponu je od 250 do 2.500 dolara. Statističke kategorije ispod i iznad tog iznosa smanjene su u odnosu na 2023.

Evropski pripadnici generacije Z najverovatnije će povećati svoju potrošnju ove godine u odnosu na prošlu. Generacija Z i potrošači sa većim prihodima više od drugih demografskih kategorija kupovaće poklone u kategoriji nakita i satova, dok će se bumeri pre opredeljivati za kategoriju hrane i pića.

Crni petak, ali ne i crni rezultati

Globalni rezulati prodaje tokom praznika Crnog petka dosegli su 65,3 milijarde dolara u 2022. godini, dok za prošlu nema preciznih podataka. Prosečno sniženje cena koje se tada nudilo iznosilo je 31 odsto. Ubedljivo najviše prodavali su se proizvodi iz kategorije tehnike i elektronike, potom hrana i piće, pa luksuzni predmeti.  

Crni Petak obeležava se najviše u Severnoj Americi, Evropi, Australiji i delovima Azije.  

Postoji nekoliko teorija o tome kako je Crni petak dobio svoje ime. Najšire prihvaćeno objašnjenje potiče iz finansijskog sveta, jer su se u tradicionalnom računovodstvu gubici označavali crvenom bojom, dok su profiti označavani crnom. Crni dan je, dakle, dan za profit.

Danas Crni petak označava i početak priprema za prazničnu sezonu kupovine, koja se završava oko Nove godine i Božića, i prepoznaje se kao dan kada ljudi kupuju više nego obično, a trgovci postižu značajan prihod.

Pročitajte i prvi deo našeg istraživanja: Vrhunac potrošačke sezone kupcima prazni novčanike, a trgovcima donosi značajan deo godišnjih prihoda

  • ZVEZDA

    24.11.2024 #1 Author

    Svake godine je tako

    Odgovori

  • Emilija

    24.11.2024 #2 Author

    Nije kao ranije,oseti se kriza

    Odgovori

  • HANA

    24.11.2024 #3 Author

    Ovo je samo popularno nametanje takozvanih extra popusta … ipak…ljudi vole…

    Odgovori

  • VALERIJA

    24.11.2024 #4 Author

    Očito da je proseku u ovoj situaciji sve teže.

    Odgovori

  • REA

    24.11.2024 #5 Author

    Crni petak uvek pada na visok datum,to treba da pomere i bice drugacije

    Odgovori

  • ZVONČICA

    24.11.2024 #6 Author

    I pored toga ce se kupovati dosta

    Odgovori

  • VALE

    24.11.2024 #7 Author

    Politika se svuda mesa pa tako utice I na „crni petak“

    Odgovori

  • LAV

    24.11.2024 #8 Author

    Kod nas nisu realna snizenja.

    Odgovori

  • SHALIMAR

    24.11.2024 #9 Author

    Snizenja kod nas u odnosu na Ameriku su smesna,nadi podignu cenu,pa stave kao neki popust koji je inace toliko kostao pre dosatno povecane cene..

    Odgovori

  • JEKSICA25

    24.11.2024 #10 Author

    Samo branje para iskreno

    Odgovori

  • SUNCICA

    24.11.2024 #11 Author

    E ovo ce biti najzanimljiviji crni petak

    Odgovori

  • ELLA

    25.11.2024 #12 Author

    U Srbiji ne postoji Black F
    Samo obmana potrosaca

    Odgovori

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *

    Biznis.rs newsletter

    Prijavite se na biznis.rs newsletter i budite uvek u toku sa najnovijim finansijskim i ekonomskim temama značajnim za društveni razvoj.

    Vaša e-mail adresa će biti korišćena isključivo za potrebe slanja newslettera, a u skladu sa Politikom privatnosti.