Nad praznik kupovine nadvila se senka geopolitičkih kriza
AnalizaEUIzdvajamoPoslovanjeSvetZanimljivosti
24.11.2024 08:01 Autor: Marko Miladinović 15
Fenomen Crnog petka – “praznika kupovine” koji se iz Sjedinjenih Američkih Država poslednjih decenija proširio po celom svetu, zapravo ne traje samo jedan dan, već obuhvata najmanje i takozvani produženi vikend, dok pojedini trgovci svoje specijalne popuste za ovu priliku ponekad produžavaju na nedelju dana, pa i duže.
No, za potrebe statistike prodaje online i offline, rezultati Crnog petka najčešće podrazumevaju period od poslednjeg petka u novembru, pa do poslednjeg dana u tom mesecu. Svake godine se postižu novi rekordi prodaje, u čemu naravno prednjače SAD.
U 2023. godini, tokom samo jednog dana ostvareno je neverovatnih 9,8 milijardi dolara online prodaje u SAD, pri čemu je prosečan kupac tada izdvojio 313 dolara. Kompanija Amazon obuhvatala je 17,7 odsto te prodaje.
Predviđa se da će 29. novembra ove godine online prodaja u SAD svakako prestići 10 milijardi dolara, i da će porasti na 12,3 milijarde dolara do 2028.
Ipak, produženi efekti negativnih ekonomskih trendova iz prethodnih meseci, kao i geopolitički pritisci (rat u Ukrajini, kriza na Bliskom Istoku, izbor Trampa za predsednika SAD), mogu umanjiti ovogodišnje rezultate Crnog petka, i to najviše u Evropi.
Američka platforma za agregiranje podataka o online prodaji Klaviyo ispitivala je sentiment prodavaca i kupaca u Evropi pred nastupajući kupoholičarski praznik. Što se tiče stavova potrošača – oni su ove sezone oprezniji nego ikad.
Naime, 88 odsto od oko 8.000 ispitanika reklo je da će zbog inflacije i aktuelne ekonomije pažljivije birati poklone, kao i da će rast cena uticati na smanjenje potrošnje u srednjem roku. Uprkos tome, velika većina njih – čak 80 odsto – za Crni petak i period do Nove godine neće smanjiti obim kupovine u odnosu na godinu dana ranije.
Kod ispitanika, ubedljivo najčešće spominjani obim troškova u rasponu je od 250 do 2.500 dolara. Statističke kategorije ispod i iznad tog iznosa smanjene su u odnosu na 2023.
Evropski pripadnici generacije Z najverovatnije će povećati svoju potrošnju ove godine u odnosu na prošlu. Generacija Z i potrošači sa većim prihodima više od drugih demografskih kategorija kupovaće poklone u kategoriji nakita i satova, dok će se bumeri pre opredeljivati za kategoriju hrane i pića.
Crni petak, ali ne i crni rezultati
Globalni rezulati prodaje tokom praznika Crnog petka dosegli su 65,3 milijarde dolara u 2022. godini, dok za prošlu nema preciznih podataka. Prosečno sniženje cena koje se tada nudilo iznosilo je 31 odsto. Ubedljivo najviše prodavali su se proizvodi iz kategorije tehnike i elektronike, potom hrana i piće, pa luksuzni predmeti.
Crni Petak obeležava se najviše u Severnoj Americi, Evropi, Australiji i delovima Azije.
Pročitajte još:
Postoji nekoliko teorija o tome kako je Crni petak dobio svoje ime. Najšire prihvaćeno objašnjenje potiče iz finansijskog sveta, jer su se u tradicionalnom računovodstvu gubici označavali crvenom bojom, dok su profiti označavani crnom. Crni dan je, dakle, dan za profit.
Danas Crni petak označava i početak priprema za prazničnu sezonu kupovine, koja se završava oko Nove godine i Božića, i prepoznaje se kao dan kada ljudi kupuju više nego obično, a trgovci postižu značajan prihod.
Pročitajte i prvi deo našeg istraživanja: Vrhunac potrošačke sezone kupcima prazni novčanike, a trgovcima donosi značajan deo godišnjih prihoda
ZVEZDA
24.11.2024 #1 AuthorSvake godine je tako
Emilija
24.11.2024 #2 AuthorNije kao ranije,oseti se kriza
HANA
24.11.2024 #3 AuthorOvo je samo popularno nametanje takozvanih extra popusta … ipak…ljudi vole…
VALERIJA
24.11.2024 #4 AuthorOčito da je proseku u ovoj situaciji sve teže.
REA
24.11.2024 #5 AuthorCrni petak uvek pada na visok datum,to treba da pomere i bice drugacije
ZVONČICA
24.11.2024 #6 AuthorI pored toga ce se kupovati dosta
VALE
24.11.2024 #7 AuthorPolitika se svuda mesa pa tako utice I na „crni petak“
LAV
24.11.2024 #8 AuthorKod nas nisu realna snizenja.
SHALIMAR
24.11.2024 #9 AuthorSnizenja kod nas u odnosu na Ameriku su smesna,nadi podignu cenu,pa stave kao neki popust koji je inace toliko kostao pre dosatno povecane cene..
JEKSICA25
24.11.2024 #10 AuthorSamo branje para iskreno
SUNCICA
24.11.2024 #11 AuthorE ovo ce biti najzanimljiviji crni petak
ELLA
25.11.2024 #12 AuthorU Srbiji ne postoji Black F
Samo obmana potrosaca
Dux011
25.11.2024 #13 AuthorKupovine će biti i mimo toga…
NATALY
25.11.2024 #14 AuthorU Srbiji nema pravih sniženja. Cene su toliko naduvane da je tek kad snize 70 posto cena realnija. Lično imam odbojnost prema potrošačkom ludilu.Kupujem samo što mi zaista treba.
Inquiete
27.11.2024 #15 AuthorA u Srbiji popust za Black friday – 20% ! Haha očajno!