Nad praznik kupovine nadvila se senka geopolitičkih kriza
AnalizaEUIzdvajamoPoslovanjeSvetZanimljivosti
24.11.2024 08:01 Autor: Marko Miladinović 12
Fenomen Crnog petka – “praznika kupovine” koji se iz Sjedinjenih Američkih Država poslednjih decenija proširio po celom svetu, zapravo ne traje samo jedan dan, već obuhvata najmanje i takozvani produženi vikend, dok pojedini trgovci svoje specijalne popuste za ovu priliku ponekad produžavaju na nedelju dana, pa i duže.
No, za potrebe statistike prodaje online i offline, rezultati Crnog petka najčešće podrazumevaju period od poslednjeg petka u novembru, pa do poslednjeg dana u tom mesecu. Svake godine se postižu novi rekordi prodaje, u čemu naravno prednjače SAD.
U 2023. godini, tokom samo jednog dana ostvareno je neverovatnih 9,8 milijardi dolara online prodaje u SAD, pri čemu je prosečan kupac tada izdvojio 313 dolara. Kompanija Amazon obuhvatala je 17,7 odsto te prodaje.
Predviđa se da će 29. novembra ove godine online prodaja u SAD svakako prestići 10 milijardi dolara, i da će porasti na 12,3 milijarde dolara do 2028.
Ipak, produženi efekti negativnih ekonomskih trendova iz prethodnih meseci, kao i geopolitički pritisci (rat u Ukrajini, kriza na Bliskom Istoku, izbor Trampa za predsednika SAD), mogu umanjiti ovogodišnje rezultate Crnog petka, i to najviše u Evropi.
Američka platforma za agregiranje podataka o online prodaji Klaviyo ispitivala je sentiment prodavaca i kupaca u Evropi pred nastupajući kupoholičarski praznik. Što se tiče stavova potrošača – oni su ove sezone oprezniji nego ikad.
Naime, 88 odsto od oko 8.000 ispitanika reklo je da će zbog inflacije i aktuelne ekonomije pažljivije birati poklone, kao i da će rast cena uticati na smanjenje potrošnje u srednjem roku. Uprkos tome, velika većina njih – čak 80 odsto – za Crni petak i period do Nove godine neće smanjiti obim kupovine u odnosu na godinu dana ranije.
Kod ispitanika, ubedljivo najčešće spominjani obim troškova u rasponu je od 250 do 2.500 dolara. Statističke kategorije ispod i iznad tog iznosa smanjene su u odnosu na 2023.
Evropski pripadnici generacije Z najverovatnije će povećati svoju potrošnju ove godine u odnosu na prošlu. Generacija Z i potrošači sa većim prihodima više od drugih demografskih kategorija kupovaće poklone u kategoriji nakita i satova, dok će se bumeri pre opredeljivati za kategoriju hrane i pića.
Crni petak, ali ne i crni rezultati
Globalni rezulati prodaje tokom praznika Crnog petka dosegli su 65,3 milijarde dolara u 2022. godini, dok za prošlu nema preciznih podataka. Prosečno sniženje cena koje se tada nudilo iznosilo je 31 odsto. Ubedljivo najviše prodavali su se proizvodi iz kategorije tehnike i elektronike, potom hrana i piće, pa luksuzni predmeti.
Crni Petak obeležava se najviše u Severnoj Americi, Evropi, Australiji i delovima Azije.
Pročitajte još:
Postoji nekoliko teorija o tome kako je Crni petak dobio svoje ime. Najšire prihvaćeno objašnjenje potiče iz finansijskog sveta, jer su se u tradicionalnom računovodstvu gubici označavali crvenom bojom, dok su profiti označavani crnom. Crni dan je, dakle, dan za profit.
Danas Crni petak označava i početak priprema za prazničnu sezonu kupovine, koja se završava oko Nove godine i Božića, i prepoznaje se kao dan kada ljudi kupuju više nego obično, a trgovci postižu značajan prihod.
Pročitajte i prvi deo našeg istraživanja: Vrhunac potrošačke sezone kupcima prazni novčanike, a trgovcima donosi značajan deo godišnjih prihoda
ZVEZDA
24.11.2024 #1 AuthorSvake godine je tako
Emilija
24.11.2024 #2 AuthorNije kao ranije,oseti se kriza
HANA
24.11.2024 #3 AuthorOvo je samo popularno nametanje takozvanih extra popusta … ipak…ljudi vole…
VALERIJA
24.11.2024 #4 AuthorOčito da je proseku u ovoj situaciji sve teže.
REA
24.11.2024 #5 AuthorCrni petak uvek pada na visok datum,to treba da pomere i bice drugacije
ZVONČICA
24.11.2024 #6 AuthorI pored toga ce se kupovati dosta
VALE
24.11.2024 #7 AuthorPolitika se svuda mesa pa tako utice I na „crni petak“
LAV
24.11.2024 #8 AuthorKod nas nisu realna snizenja.
SHALIMAR
24.11.2024 #9 AuthorSnizenja kod nas u odnosu na Ameriku su smesna,nadi podignu cenu,pa stave kao neki popust koji je inace toliko kostao pre dosatno povecane cene..
JEKSICA25
24.11.2024 #10 AuthorSamo branje para iskreno
SUNCICA
24.11.2024 #11 AuthorE ovo ce biti najzanimljiviji crni petak
ELLA
25.11.2024 #12 AuthorU Srbiji ne postoji Black F
Samo obmana potrosaca