Do 2030. godine 40 odsto vozila koja se prodaju u ovoj azijskoj zemlji ići će na struju

U Kini e-automobili više nisu budućnost, postali su stvarnost

AutomobiliBiznisIzdvajamoPoslovanjeSvetU fokusu

8.10.2022 16:31 Autor: Miljan Paunović 33

U Kini e-automobili više nisu budućnost, postali su stvarnost U Kini e-automobili više nisu budućnost, postali su stvarnost
Četvrtina svih novih automobila kupljenih u Kini ove godine biće potpuno električna vozila (EV) ili plug-in hibridi, pokazuju najnovije procene. U ovoj zemlji vlada... U Kini e-automobili više nisu budućnost, postali su stvarnost

Četvrtina svih novih automobila kupljenih u Kini ove godine biće potpuno električna vozila (EV) ili plug-in hibridi, pokazuju najnovije procene. U ovoj zemlji vlada sve veća pomama za EV, a više od 300 kineskih kompanija trenutno proizvodi električna vozila, i to od onih na popustu sa cenom ispod 5.000 dolara do vrhunskih modela koji su konkurentni Tesli i nemačkim proizvođačima automobila.

Kako piše New York Times, u Kini postoji otprilike četiri miliona jedinica za punjenje, dvostruko više nego pre godinu dana, a biće ih još.

Kinezi sve više brinu zbog cene gasa, te se okreću električnim vozilima. Pritom, oni ne očekuju pomoć od države u vidu subvencija, već upoređuju cene vozila na gas i električnih, te svojom računicom dolaze do zaključka da ukoliko treba da kupe novi automobil to bude EV. Za razliku od Sjedinjenih Američkih Država koje su ove godine prešle prag od pet odsto prodaje novih EV, Kina je taj nivo prešla još 2018. godine.

Za razliku od kineskog, na američkom tržištu došlo je do promena u smislu subvencija, jer je američki zakon o smanjenju inflacije, usvojen prošlog meseca, uklјučivao poreski kredit od 7.500 dolara za električna vozila i uslove gde se automobili proizvode i gde se nabavlјaju baterije. Proizvođači automobila su se žalili da se kredit ne odnosi na mnoge trenutne EV modele i da bi zahtevi za nabavku mogli da povećaju cenu izrade EV.

Tu Le, generalni direktor konsultantske kuće Sino Auto Insights sa sedištem u Pekingu, rekao je da konkurencija i dinamika sada vode kinesko tržište, a ne vladine subvencije.

Foto: Unsplash.com/Andrew Roberts

„U Kini smo stigli do tačke u kojoj se takmičimo po ceni i karakteristikama vozila. Dakle, nije reč o subvencijama“, rekao je Le.

Kineski lider Si Đinping izjavio je 2014. godine da je razvoj električnih vozila jedini način da se njegova zemlјa transformiše „iz velike automobilske zemlјe u automobilsku silu“. Podvlačeći svoje ambicije, Kina je postavila agresivan cilј: 20 odsto prodaje novih automobila biće električna vozila do 2025. godine, ali Kina će najverovatnije dostići taj cilј već ove godine. Kao već najveće tržište električnih vozila Kina takođe ima jednu od najbrže rastućih prodaja, a očekuje se da će se ona udvostručiti ove godine na oko šest miliona vozila – više nego u ostatku sveta zajedno, piše NY Times.

Od deset najprodavanijih EV brendova na svetu, polovina su kineski, predvođeni BYD-om, koji zaostaje samo za Teslom u globalnom tržišnom udelu i počinje da isporučuje svoje električne automobile u inostranstvo. I nije samo prodaja automobila ono što napreduje u Kini. Tamošnji proizvođači baterija CATL i BYD su najveći igrači u industriji, dok Peking čvrsto drži pristup kritičnim sirovinama.

Snažna potražnja za električnim automobilima je svetla tačka u inače usporenoj kineskoj ekonomiji, koja se bori sa tržištem nekretnina u krizi i oštrom politikom borbe protiv Covida-19. Kao deo svog plana za ekonomski podsticaj, Kina je saopštila da će nastaviti da ulaže novac u električne automobile. Peking je prošlog meseca objavio da produžava oslobađanje od poreza za nova energetska vozila do 2023. po ceni od 14 milijardi dolara, umesto da ono istekne ove godine.

Prema istraživanju Tehnološkog instituta iz Masačusetsa, do 2030. godine 40 odsto vozila koja se prodaju u Kini biće električna, ali uprkosm svim prednostima ovih automobila troškovi za potrošače i društvo biti značajni.

„Glavni razlog zašto su električna vozila skupa je taj što su njihove baterije još uvek skupe“, kaže Vilijam Grin (William Green), inženjer hemije, i dodaje da su cene baterija proteklih godina u blagom padu, jer se ubrzava proces učenja, te se poboljšava njihova efikasnost, a troškovi proizvodnje se smanjuju.

Istraživači iz Masačusetsa dali su tri bitna perioda tržišta EV. Prema toj analizi, 2020. godine EV su činila samo sedam odsto ukupnog broja (1,6 miliona vozila). Do 2025. taj udeo će biti do 21 odsto (5,4 miliona), a do 2030. godine trebalo bi da iznosi 37 odsto (11,2 miliona) – blizu vladinog cilja od 40 procenata. U tom periodu trebalo bi ukupno da se proda 66 miliona vozila.

Kupci treba da misle i na cene osiguranja EV

Dok kineske kompanije proizvode nove električne automobile, lokalne osiguravajuće kuće smatraju da su oni skuplji za održavanje.

Generalno, premija osiguranja za električne automobile veća je oko 20 odsto u odnosu na uporedive tradicionalne automobile na benzin, rekla je Venven Čen, direktorka S&P Global Ratings, koja istražuje tržište osiguranja u Kini.

Mnogi faktori utiču na određivanje cene, ali Čen je rekla da osiguravajuće kompanije smatraju da je koeficijent gubitaka – mera troškova za osiguravače – obično veća za vozila sa novim pogonom nego za automobile sa motorom sa unutrašnjim sagorevanjem, piše CNBC.

Jedan od glavnih razloga koje je navela za veći odnos gubitaka je više nesreća, posebno onih koje izazovu veće troškove, jer nova energetska vozila često koriste delove koji još nisu masovno proizvedeni.

U SAD osiguranje za električne automobile takođe ima tendenciju da bude oko 15 odsto skuplje od onog za automobile sa motorima sa unutrašnjim sagorevanjem, pre svega zato što su električni automobili u SAD obično luksuzna vozila, rekao je Čejs Gardner (Chase Gardner) iz Insurifi-a, koji je uporedio stope osiguranja automobila u Americi.

  • kaćica

    8.10.2022 #1 Author

    Svaka cast za Kinu

    Odgovori

  • ZVEZDICA01

    8.10.2022 #2 Author

    Uvek su bili ispred svih

    Odgovori

  • Tina

    8.10.2022 #3 Author

    Kako prolazi veme I oni ce biti dostupni svima a I troskovi odrzavanja ce biti mnogo manji

    Odgovori

  • Anna

    9.10.2022 #4 Author

    Kinezi k’o Kinezi- ne znaju ništa na malo da proizvode! Sve mora da bude na milkone…😀

    Odgovori

  • VANJA

    9.10.2022 #5 Author

    Kina, vodeca zemlja u svim inovacijama!

    Odgovori

  • LJUBIŠA

    9.10.2022 #6 Author

    Ulaganje, grabe za pozicije

    Odgovori

  • MarijaS

    9.10.2022 #7 Author

    Njihova tehnologija je uvek naprednija od većine.

    Odgovori

  • MADMAX

    9.10.2022 #8 Author

    kina ima ima ogroman broj bogataša.

    Odgovori

  • MADMAX

    9.10.2022 #9 Author

    Kina preuzima primat u iplementiranju novih tehnologina.

    Odgovori

  • Anonimni

    9.10.2022 #10 Author

    Razvoj kineske industrije prate nove tehnologije.

    Odgovori

  • MADMAX

    9.10.2022 #11 Author

    kina mora da smanji zagađenje.

    Odgovori

  • Anonimni

    9.10.2022 #12 Author

    Što više el automobila to manje zagađenja.

    Odgovori

  • JANA

    9.10.2022 #13 Author

    Kinezi su ispred nas bar 20godina ,svako dobro

    Odgovori

  • TATJANA

    9.10.2022 #14 Author

    Blago njina

    Odgovori

  • Milisavka

    9.10.2022 #15 Author

    Ništa čudno za Kinu

    Odgovori

  • Bella

    9.10.2022 #16 Author

    Kinezi su uvek ispred svih

    Odgovori

  • STRAHINJA

    9.10.2022 #17 Author

    Tehnnoloski 50 godina ispred Evrope

    Odgovori

  • Milovan94

    9.10.2022 #18 Author

    Kinezi pokazuju da su prvi u svemu

    Odgovori

  • GOCA BG

    9.10.2022 #19 Author

    Kinezi su ispred svih,a od nas za svetlosnu godinu…

    Odgovori

  • MARA

    9.10.2022 #20 Author

    Kinezi, uvek ispred svih..

    Odgovori

  • VILENJAK

    9.10.2022 #21 Author

    Bore se, imaju dobre rezultate!

    Odgovori

  • BRANA19

    9.10.2022 #22 Author

    Svega su imali 🙂

    Odgovori

  • GAGA

    9.10.2022 #23 Author

    Kinezi su neverovatni. Kojom brzinom se oni preorijentisu i ostvare zacrtano, mozemo samo da im zavidimo

    Odgovori

  • DANIJELA

    9.10.2022 #24 Author

    Gde god ima velike zarade tu su i Kinezi medju prvima.

    Odgovori

  • LUKA

    9.10.2022 #25 Author

    Bravo za Kinu

    Odgovori

  • VERA

    9.10.2022 #26 Author

    Oni su uvek 3 koraka ispred ostalih.

    Odgovori

  • MIŠKOVIĆ

    9.10.2022 #27 Author

    Mi ovo nećemo dostići za 2 veka

    Odgovori

  • LIMUN ŽUT

    9.10.2022 #28 Author

    I dalje Kina vodi.

    Odgovori

  • LEPOSAVA

    9.10.2022 #29 Author

    Nista cudno oni su uvek ispred svih

    Odgovori

  • FRUIT04

    9.10.2022 #30 Author

    Pa gde drugde, nego u Kini. U Kini sve prolazi

    Odgovori

  • SNEZANA

    9.10.2022 #31 Author

    Kina,zemlja od koje bi mnogi trebalo da uce

    Odgovori

  • VOJKAN

    10.10.2022 #32 Author

    Zato ce struja kod nas da postane skuplja od nafte

    Odgovori

  • N.N.

    10.10.2022 #33 Author

    Uvek ispred svih

    Odgovori

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *

    Biznis.rs newsletter

    Prijavite se na biznis.rs newsletter i budite uvek u toku sa najnovijim finansijskim i ekonomskim temama značajnim za društveni razvoj.

    Vaša e-mail adresa će biti korišćena isključivo za potrebe slanja newslettera, a u skladu sa Politikom privatnosti.