Istraživanje portala Biznis.rs: praznični budžet (2)

Uskrs obeležava rekordna potrošnja u SAD i rast cena jaja u Evropi

AgrobiznisAnalizaEUIzdvajamoSvet

26.3.2023 07:01 Autor: Marija Krsmanović 18

Uskrs obeležava rekordna potrošnja u SAD i rast cena jaja u Evropi Uskrs obeležava rekordna potrošnja u SAD i rast cena jaja u Evropi
Kako se približavaju uskršnji praznici, ekonomski analitičari počinju da objavljuju prognoze u vezi sa potrošnjom. Iako su mnogim potrošačima sticajem niza makroekonomskih okolnosti budžeti... Uskrs obeležava rekordna potrošnja u SAD i rast cena jaja u Evropi

Kako se približavaju uskršnji praznici, ekonomski analitičari počinju da objavljuju prognoze u vezi sa potrošnjom. Iako su mnogim potrošačima sticajem niza makroekonomskih okolnosti budžeti opterećeni dodatnim troškovima za električnu energiju i rastom cena, čini se da su oni i dalje voljni da izdvoje deo svojih sredstava za uskršnju trpezu ili praznično putovanje.

Potrošači u Sjedinjenim Američkim Državama planiraju da za Uskrs ove godine potroše ukupno 24 milijarde dolara, navodi se u godišnjoj anketi koju su nedavno objavile Nacionalna maloprodajna federacija (NRF) i firma za prikupljanje podataka Prosper Insights & Analytics. Ovo je značajan rast u odnosu na 20,8 milijardi dolara potrošenih 2022. i pređašnji rekord od 21,7 milijardi dolara, koliko su Amerikanci potrošili za uskršnje praznike 2020. godine.

Prema ovoj anketi, potrošači u SAD nameravaju da za uskršnje praznike izdvoje u proseku 192,01 dolar, što je do sada najviša zabeležena svota.

Potrošnja raste u nekoliko kategorija, a među najvažnijim uskršnjim proizvodima koje potrošači planiraju da kupe nalaze se slatkiši (3,3 milijarde dolara), pokloni (3,8 milijardi dolara) i hrana (7,3 milijarde dolara). Takođe se očekuje da će na odeću potrošiti oko četiri milijarde dolara, na cveće 1,8 milijardi dolara i 1,7 milijardi dolara na ukrase, dok će čestitke Amerikance koštati ukupno 1,1 milijardu dolara.

U rekordnim brojkama zasigurno će udela imati i rast potrošačkih cena, koji je u SAD na međugodišnjem nivou u februaru iznosio šest odsto.

Pored Amerikanaca, za ovogodišnji Uskrs veće svote će izdvojiti i stanovnici Australije, koji će na slatkiše, uskršnja jaja i tradicionalnu hranu potrošiti 1,7 milijardi australijskih dolara, što je značajno povećanje u poređenju sa 200 miliona australijskih dolara koliko su potrošili u 2022. godini, pokazuju podaci koje je nedavno objavila Asocijacija maloprodaja u Australiji.

Foto: Unsplash.com

Britanci očekuju rast maloprodaje pred Uskrs

Britanska maloprodaja je naglo porasla prošlog meseca u poređenju sa nivoima pre pandemije, međutim, i na Ostrvu cene nastavljaju da rastu, pa se analitičari i dalje ustežu da daju optimističnije prognoze.

Predstavnici industrije, ipak, očekuju da će rast biti primetan pred predstojeće uskršnje praznike. Toplije vreme će verovatno navesti Britance da odu do pabova, barova i restorana, što će pomoći ugostiteljskoj industriji, piše City A.M.

U 2022. godini potrošnja na uskršnje proslave u Velikoj Britaniji dostigla je 1,3 milijarde britanskih funti, navodi Statista.

Uskršnja trpeza će za mnoge biti luksuz

Ono što mnoge potrošače zanima pred Uskrs svakako je i cena jaja, koja je u SAD zabeležila godišnji skok od 70,01 odsto, pokazuju poslednji podaci Biroa za statistiku rada, pisao je nedavno CNBC. U Evropskoj uniji su cene hrane značajno porasle, navodi Eurostat, pri čemu je u januaru prosečna cena jaja porasla 30 odsto u odnosu na isti period prošle godine. Najveći rast zabeležen je u Češkoj (85 odsto), Mađarskoj (80) i Slovačkoj (79 odsto).

A zbog visokih cena jaja uskršnja gozba bi ove godine mogla biti pravi luksuz i za stanovnike Hrvatske, piše Euractiv, pozivajući se na Novi list. Razlog za to je, kako navode, čitav lanac snabdevanja u kome od proizvođača do krajnjeg potrošača cena ove namirnice poraste u proseku za oko 70 odsto.

Situacija na evropskim aerodromima mogla bi uticati na uskršnja putovanja

Frankfurtski aerodrom već je izdao saopštenje u kome se navodi da putnici moraju biti spremni za duže vreme čekanja na bezbednosne provere i preuzimanje prtljaga kada počne uskršnji talas putovanja. Kao razlog za čekanje navode konstantan nedostatak osoblja i veliki broj putnika, posebno u periodu godišnjih odmora.

“Uprkos povećanom broju zaposlenih i kvalifikovanom novom osoblju, operativni procesi su i dalje zahtevni”, navodi se u saopštenju aerodroma Fraport.

Na londonskom aerodromu Heathrow 1.400 radnika obezbeđenja najavilo je štrajk koji će trajati do Uskrsa (9. aprila). Kako navode sa aerodroma, to će uzrokovati kašnjenja ili prekide u rasporedu letenja. Osim radnika obezbeđenja, štrajkovaće i pasoška kontrola.

Hotelijeri u Španiji nadoknađuju troškove za Uskrs

I pored visokih cena i štrajkova na aerodromima širom Evrope, ljudi su i dalje spremni da putuju, pa je tako povećana i potražnja za turističkim aranžmanima u prazničnoj sezoni. Među najtraženijim destinacijama nalaze se Filipini i Bali, kao i Mediteran.

Ugostitelji iz Barselone već najavljuju popunjenost kapaciteta između 80 i 90 odsto, a kako navodi portal The Local, mnogi hotelijeri u Španiji će iskoristiti visoku potražnju da nadoknade troškove povećane usled inflacije. Prema podacima sa sajta Booking.com, cene smeštaja biće za 22 odsto skuplje u odnosu na pethodnu godinu.

Slična situacija je i u Australiji, gde putnici plaćaju vanredno visoke cene za smeštaj zbog nedostatka hotelskog osoblja. Kako piše The Guardian, cene smeštaja u Kvinslendu na godišnjem nivou su porasle za 17 odsto.

S druge strane, nije isključeno da će mnogi Britanci pohrliti ka zemljama kao što su Češka, Poljska, Hrvatska i Albanija. Kako piše The Mirror, let od Velike Britanije do Albanije obično je 45 odsto skuplji od leta do Španije, ali su cene za 87 odsto jeftinije. Ipak, kao najpovoljnija zemlja u istraživanju Wise fonda, na koji se poziva britanski list, ističe se Crna Gora.

Pročitajte i prvi deo našeg istraživanja: Cena jaja pred Uskrs i do 50 dinara, potrošači prinuđeni da biraju jeftinije vrste mesa

  • Milovan94

    26.3.2023 #1 Author

    Od ovih cena čoveka samo zaboli glava.

    Odgovori

  • LJUBIŠA

    26.3.2023 #2 Author

    Pa to je i normalno svake godine…

    Odgovori

  • BIJUTI27

    26.3.2023 #4 Author

    Dizaće će bogami izgleda i krediti za Uskrs

    Odgovori

  • GOCA BG

    26.3.2023 #5 Author

    Za vecinu ce praznici biti luksuz…

    Odgovori

  • DANIJELA

    26.3.2023 #6 Author

    Cena jaja ce i kod nas biti visoka posebno pred praznik.

    Odgovori

  • Gaga45

    26.3.2023 #7 Author

    Rast cena obelezava sve

    Odgovori

  • Ika

    26.3.2023 #8 Author

    Svake godine ista prica

    Odgovori

  • Boba3

    26.3.2023 #9 Author

    Iskoriscavaju sezonu svaki put

    Odgovori

  • LEPOSAVA

    26.3.2023 #10 Author

    Preterase s cenama….

    Odgovori

  • SNEZANA

    26.3.2023 #11 Author

    A cene samo skacu.

    Odgovori

  • MAJA

    26.3.2023 #12 Author

    Videcemo kako cemo sa inflacijim

    Odgovori

  • Tina

    26.3.2023 #13 Author

    Farbacemo po 5, 6 jaja za Uskrs. Najdajmo se da ce to nas budzet da izdrzi.

    Odgovori

  • VOJKAN

    27.3.2023 #14 Author

    Koliko je skočilo sve bilo je i logično da i jaja poskupe

    Odgovori

  • Dunja5

    27.3.2023 #15 Author

    Nista zacudjujuce…

    Odgovori

  • BRANA19

    28.3.2023 #16 Author

    Svake godine se ponavlja Prica.

    Odgovori

  • TATJANA

    28.3.2023 #17 Author

    Jedno je sigurno, potrošnja će biti veća, ali svakako u skladu sa mogucnostima

    Odgovori

  • MIŠKOVIĆ

    28.3.2023 #18 Author

    Cene kod nas su nerealne. Treba da prestanemo da plaćamo bahatost pa će se koliko toliko vratiti u normalu. Jaje 45 din to nema nu u SAD ali zato kod nas na pijacama ima cena koje se granice sa zdravim razumom

    Odgovori

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *

    Biznis.rs newsletter

    Prijavite se na biznis.rs newsletter i budite uvek u toku sa najnovijim finansijskim i ekonomskim temama značajnim za društveni razvoj.

    Vaša e-mail adresa će biti korišćena isključivo za potrebe slanja newslettera, a u skladu sa Politikom privatnosti.