Zbog krize pomerena starosna granica za vozače kamiona u SAD
17.11.2021 12:13 Autor: Redakcija Biznis.rs
Problem nedostatka profesionalnih vozača kamiona u Sjedinjenim Američkim Državama pokušala je da umanji aktuelna administracija Bele kuće. Novi zakon koji je 15. novembra potpisao predsednik Džo Bajden (Joe Biden) uključuje program obuke koji bi omogućio transportnim kompanijama da zaposle vozače već od 18 godina starosti.
Prethodni zakonski minimum za vožnju na dugim relacijama bila je 21 godina starosti. Ovim ukazom će 25.000 mladih vozača moći da stekne sertifikate.
Kako bi dobili neophodnu licencu, oni će prvo morati da imaju 240 sati vožnje pod nadzorom starijih vozača.
Nedostatak kamiondžija u SAD posebno je zabrinjavajuć usred globalne krize lanca snabdevanja kada nema dovoljno vozača da prevoze robu iz prepunih luka. Iako je novim pravilnikom potražnja u industriji pobedila, nepoznanica je koliko će iskusnih vozača želeti da uzme tako mladog pripravnika sa sobom ili šta će to značiti za bezbednost na putevima.
Zanimljivo je da je 83 odsto anketiranih vozača kamiona u SAD bilo protiv promene starosne granice, navodi portal Quartz.
Američko udruženje za kamionski transport (ATA) upozorilo je da se zemlja suočava sa nedostatkom od 80.000 vozača kamiona. Taj alarmantni podatak – uz postepeni rast deficita – ovo udruženje ponavlja jednom godišnje od 2005. godine naovamo, ali sad je posebno zabrinjavajuć zbog aktuelne globalne krize u snabdevanju.
Ovaj argument o nedostatku vozača se više puta pojavljivao u novinskim pričama koje ispituju zašto se zupčanici globalne ekonomije zaustavljaju. Rukovodioci najvećih kompanija kojima se trguje na berzama spomenuli su „nedostatak vozača“ u najmanje 45 izveštaja svojim investitorima samo u poslednjih mesec dana, prema podacima iz Factseta.
Pročitajte još:
Ali tvrdnja da SAD trpe posledice 16-godišnjeg nedostatka vozača kamiona u najboljem slučaju je preuveličana. Naime, oko dva miliona Amerikanaca ima licence za profesionalnu vožnju kamiona, a na nivou čitave zemlje, izdaje se više od 450.000 novih komercijalnih vozačkih dozvola svake godine, prema Američkom udruženju administratora motornih vozila. U stvari, to je najčešći posao u 29 od 52 američke države.
Problem je druge vrste, i može se prepoznati kao retencija. Mnogi od tih licenciranih vozača više nisu za volanom jer pronalaze bolje uslove za rad i plate na drugim mestima pa njihove licence ostaju neiskorišćene. Poslovi u fabrikama, gradilištima i skladištima često nude slične plate i ne zahtevaju od ljudi da rade 70-časovne nedelje, spavaju na parkingu ili čekaju u redu satima bez naknade ili pauze za toalet da bi preuzeli kontejner u nekoj od preopterećenih luka.
Njihova jedina nada je da će aktuelni problemi i postojeći deficit dovoljno pogurati cene vožnje kako bi se vratili na tržište. Zapravo, pravi nedostatak je onih dobrih kamionskih poslova koji mogu da privuku i zadrže radnike na skučenom tržištu rada.