Svetski logistički pasoš smanjuje troškove i ubrzava promet izvoznicima u Afriku, Aziju i na Bliski istok
AnalizaInfrastrukturaMoja firmaPoslovanjeSrbijaU fokusuVesti
4.11.2021 08:01 Autor: Stefan Petrović
Srbija je prva evropska zemlja koja je postala deo mreže Svetski logistički pasoš (World Logistics Passport), potpisivanjem Memoranduma Vlade i Privredne komore Srbije (PKS) sa kompanijom DP World. Šta će ovo značiti za domaće kompanije, ali i srpsku privredu u celini?
Ministar saobraćaja, građevinarstva i infrastrukture Tomislav Momirović istakao je da će, zahvaljujući ovom dokumentu, kompanije u Srbiji imati mnogo bolje logističke uslove da razvijaju svoje poslovanje.
„Svi znamo da je logistika osnova svakog biznisa, a zahvaljujući ovom koraku mi ćemo omogućiti našim kompanijama da imaju mnogo manje troškove i mnogo veće tržište za svoje proizvode“, rekao je Momirović.
Predsednik PKS Marko Čadež ukazao je da su pregovori počeli pre godinu dana, kako bismo poboljšali logistički transport za naše kompanije.
„Svetski logistički pasoš omogućava da našim kompanijama obezbedimo brži prevoz, smanjene troškove transporta i jednu novu logističku liniju kojom mogu da za osam do 10 dana skrate vreme transporta robe na tržišta Afrike, zemalja Zaliva, Azije i Bliskog istoka“, istakao je Čadež.
Izvršni direktor mreže Svetski logistički pasoš Majk Baškaran (Mike Bhaskaran) ukazao je da ovaj program pomaže zemljama da razvijaju svoje ekonomije i otvaraju radna mesta tako što podstiču trgovinu i čine svoje proizvode konkurentnijim i dostupnijim kroz efikasnije lance nabavke. Kako Srbija nastavlja svoj izvozno orijentisan ekonomski program, srpski trgovci će sada moći da se okrenu u tom smeru i razvijaju svoje poslovanje i otkriju više mogućnosti preko Dubaija.
Kako u razgovoru za Biznis.rs kaže konsultant za logistiku i lanac snabdevanja u konsultantskoj firmi Logistics vison consulting, Vladimir Damnjanović, Svetski logistički pasoš je globalna inicijativa vođena privatnim sektorom čiji je cilj da ublaži tok globalne trgovine, otključa pristup tržištu kroz stvaranje novih trgovinskih ruta i obezbedi ekonomsku efikasnost članicama.
„Svetski logistički pasoš je inkluzivan, pokriva ceo trgovinski ekosistem, od tereta i logistike do finansiranja trgovine. Zemlje mu se mogu slobodno pridružiti i otvoren je za sve. Uglavnom je orijentisan na tržišta Afrike, Azije i Bliskog istoka“, kaže Damnjanović.
Prema njegovim rečima, benefiti koji se mogu očekivati od ovog koncepta su manji administrativni troškovi i manja čekanja, brži promet dobara i pristup lokalnim logističkim habovima i lokalnim logističkim operaterima.
„Sve skupa umnogome može da smanji ukupne troškove transporta, pretovara, skladištenja. Takođe, jedan od benefita je korišćenje logističkih portala za berze tereta koje nudi Svetski logistički pasoš“, kaže on.
Pročitajte još:
Damnjanović dodaje da ove benefite trenutno mogu očekivati samo oni izvoznici koji plasiraju robu na tržišta Afrike, Azije i Bliskog istoka, zbog čega većina naših izvoznika neće imati nikakvu korist od ovog Memoranduma, jer najveći deo izvozi – na drugu stranu.
„Realnost je da je naš najveći trgovinski partner EU, odnosno da najviše izvozimo ka zemljama EU i najviše transporta se obavlja ka ovim zemljama, a ne ka zemljama Azije i Afrike, tako da Svetski logistički pasoš neće doneti mnogo koristi većini naših izvoznika“, zaključio je Damnjanović.