Posle najave o pregovorima o velikoj investiciji

Teško je zamisliti da neki automobilski gigant preseli fabriku u Srbiju

AutomobiliBiznisSrbijaVesti

5.4.2022 14:03 Autor: Stanislav Stanišić 17

Teško je zamisliti da neki automobilski gigant preseli fabriku u Srbiju Teško je zamisliti da neki automobilski gigant preseli fabriku u Srbiju
„Kada se najavljuje da će u Srbiju da dođe neki automobilski brend, teško je zamisliti da će Volkswagen ili neka druga kompanija iz ovog... Teško je zamisliti da neki automobilski gigant preseli fabriku u Srbiju

„Kada se najavljuje da će u Srbiju da dođe neki automobilski brend, teško je zamisliti da će Volkswagen ili neka druga kompanija iz ovog sektora preseliti fabriku u našu zemlju. Moguće je da preseli samo neki deo proizvodnje jer imamo iskustva sa pogonima koji rade jednostavnije komponente za nemačku automobilsku industriju“, kaže za Biznis.rs profesor na Ekonomskom fakultetu u Beogradu Ljubodrag Savić.

On podseća da smo se pre nekoliko godina, u jednom mirnijem vremenu, naslušali raznih priča o dolasku Volkswagena i nekih drugih kompanija.

„Iskustvo iz prethodnog vremena govori da postoje velike predizborne priče od kojih ne ostane mnogo. Ipak, ne mogu da budem kategoričan i da tvrdim šta će se desiti“, objašnjava Savić.

Navodi da su se kao opcije za dolazak Volkswagena u tom periodu isticale Srbija, Hrvatska, Bugarska, Rumunija i Turska, da bi se nemački proizvođač na kraju odlučio za Kinu, što je po svim parametrima i opravdano.

„Velike kompanije razmišljaju na potpuno drugačiji način. Ako imaš samo jeftinu radnu snagu to je dovoljno da radiš neke od komponenata. Velike kompanije idu u Kinu, zbog značajno niže cene radne snage, značajno slabije ekološke zaštite, zbog finansijske pomoći države. Međutim, najvažniji razlog je to što je kinesko tržište sa najvećim rastom. Nemci su pokazali da znaju da naprave automobil, ali njega treba prodati i zaraditi. Kineski tržišni potencijal je neuporedivo veći nego u bilo kojoj drugoj državi“, tvrdi Savić.

Kao mogućnost ističe da bi u vreme pokidanih lanaca snabdevanja Srbija mogla da se pozicionira da neke od komponenata preuzme da radi u našoj zemlji.

„Problem na globalnom nivou je nabavka poluprovodnika, ali mi nemamo obučene radnike za taj posao. Vreme je da podsetim na još jedno od ranijih predizbornih obećanja, kada je isticano da će Mubadala investirati četiri milijarde evra u fabriku čipova u Srbiji“, kaže Savić.

Naš sagovornik ističe da cela ova priča nema nikakve veze sa Fiatom jer se njegovo funkcionisanje samo održava do krajnjeg rešenja, ali da u Kragujevcu više neće biti proizvodnje ni kada aktuelna kriza prođe. Savić smatra da je ova kompanija na globalnom nivou u veoma teškoj situaciji.

„Fiat nije propao zbog sankcija, niti zbog rata u Ukrajini, kompanija koja je četvrt veka na staklenim nogama samo zahvaljujući pomoći italijanske vlade i njihovim jakim sindikatima koji su uspeli da se izbore ne samo za svoju poziciju, već i za poziciju kompanije pritiskajući izvršnu vlast. O poslovanju najbolje govore integracije koje su pravili, uključujući i ovu poslednju sa Stellantisom. Nije integracija nastala zato što je Fiat bio predvodnik poslovanja, već zato što je to bilo spasonosno rešenje za njih. Od početka veka u procesu globalizacije mnoge velike kompanije su nestale“, zaključuje Savić.

  • SNEZANA

    5.4.2022 #1 Author

    Bilo bi lepo,Ali od tog posla nema nista

    Odgovori

  • JOVANA

    5.4.2022 #2 Author

    Slažem se ali je to neizvodljivo

    Odgovori

  • Milovan94

    5.4.2022 #3 Author

    Apsolutno je nemoguće da giganti presele svoju proizvodnju u Srbiju. Nemamo mi kapacitete.

    Odgovori

  • DJORDJE1

    5.4.2022 #4 Author

    Čisto sumnjam da je ovo ostvarivo…

    Odgovori

    • BOJANA

      6.4.2022 #5 Author

      Kod nas je povoljna radna snaga…..

      Odgovori

  • GOCA BG

    5.4.2022 #6 Author

    Mozda neke delove da se rade kod nas,inace otvaranje velikih giganata kod nas u bliskoj buducnosti nece biti…

    Odgovori

  • SANJA

    5.4.2022 #7 Author

    Samo trebaju dobre kockice da se poklope i doci ce

    Odgovori

  • LUKA

    5.4.2022 #8 Author

    Fiat je vec dugo na staklenim nogama

    Odgovori

  • NATI29

    5.4.2022 #9 Author

    Tesko je to ostvariti kod nas

    Odgovori

  • TINA

    6.4.2022 #10 Author

    Veoma malo nade ima za tako nesto

    Odgovori

  • BRANA19

    6.4.2022 #11 Author

    Kada bi se dobro organizovali i radili na tome , mouda bi i moglo da bude nesto …

    Odgovori

  • DANA

    6.4.2022 #12 Author

    Kako da mece

    Odgovori

  • NINO

    6.4.2022 #13 Author

    Ma bilo bi dobro, ali je pitanje, da li bi srpsko stanovnistvo opet bilo jeftina radna snaga?!

    Odgovori

  • Anna

    6.4.2022 #14 Author

    Mnogo faktora utiče na donošenje odluke o dalasku giganata kod nas. Mislim da još dugo nećemo imati njihovo poverenje.

    Odgovori

  • MIŠKOVIĆ

    6.4.2022 #15 Author

    nema nade iako smo jeftina radna snaga

    Odgovori

  • Bella

    6.4.2022 #16 Author

    Sve je tesko a pola stranaca ovde imaju svoje velike firme.

    Odgovori

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena.

Biznis.rs newsletter

Prijavite se na biznis.rs newsletter i budite uvek u toku sa najnovijim finansijskim i ekonomskim temama značajnim za društveni razvoj.

Loading...