Troškovi dostave sve veći, kompanije naplaćuju i loše vremenske uslove
28.10.2021 15:39 Autor: Marija Jovanović
Poslovanje kompanija za online naručivanje i dostavu hrane doživelo je procvat tokom pandemije. Na ulicama Beograda može se videti veliki broj dostavljača koji rade za velike firme. I dok njima posla ne manjka, kupci se sve češće žale na cene porudžbina koje neretko budu skuplje nego u samom restoranu. Nedavno je posebnu pažnju potrošača privukla informacija da jedna od kompanija pored troškova dostave obračunava i posebnu doplatu zbog loših vremenskih uslova.
Jedan od kurira, koji već dve godine radi ovaj posao za različite kompanije, za Biznis.rs potvrđuje da je nedavno čuo za slučaj dodatne naplate zbog loših vremenskih uslova u iznosu od 75 dinara. Kako objašnjava za naš portal, to je problematično jer ljudi uglavnom misle da taj novac ide dostavljačima, što je netačno jer oni od toga eventualno dobiju neki minimalan deo, a kolika će biti kurirska zarada zavisi od više faktora.
“Postoji osnovna cena dostave koja je 65 dinara, dodatno se plaća po pređenom kilometru, a kada se to sabere onda se pomnoži sa koeficijentom koji može da bude od 1,5 do 2,2 i on navodno zavisi od toga kakvi su vremenski uslovi. Kada, primera radi, pada kiša, kompanija nam taj koeficijent poveća sa 1,6 na 1,8. Ljudi misle da tih 75 dinara ide kuriru, a ustvari kompanija ostvaruje esktra profit jer mi dobijamo 20-30 odsto od te zarade koju oni naplaćuju zbog loših vremenskih uslova, iako ne postoji nijedan razlog za to”, navodi naš sagovornik.
On smatra da bi bilo u redu da dostavljačke kompanije stimulišu radnike, ali da to ne ide preko dodatne naplate od korisnika.
“Dostavljačke kompanije sklapaju ugovore sa restoranima koji im plaćaju tu uslugu u zavisnosti od toga da li koriste njihovu dostavu, da li imaju svoje vozače za dostavu, ili im samo ustupaju mesto na aplikaciji. U suštini dostava se naplaćuje od 15 do 30 odsto od ukupnog računa i svi su tu negde u sličnom rangu sa cenama. Deo tog novca je i naša zarada koja se kreće od 500 do 800 dinara po satu”, objašnjava on.
U troškovima dostave ne postoji ništa nezakonito
Da se sve češće od potrošača može čuti da je hrana koju poručuju duplo skuplja nego u samom restoranu za Biznis.rs potvrđuje i predsednik Udruženja potrošača Efektiva Dejan Gavrilović.
“Imali smo slučaj da palačinke regularno koštaju 300 dinara, a da sa dostavom i svim obračunatim troškovima koštaju 600 dinara”, kaže Gavrilović.
Kada je reč o troškovima dostave hrane, on navodi da je reč o klasičnoj usluzi i da tu nema ničeg nezakonitog jer su potrošači unapred obavešteni o svim troškovima i ukoliko se sa njima saglase onda moraju i da ih plate.
“Iako nema zakonskog osnova da se potrošači bune, sa druge strane to je nemoralno jer se trošak dostave naplaćuje od restorana, plaća ga i potrošač, koji pored dostave plaća čak i nadoknadu za loše vreme. Jedino rešenje je da potrošači naprave neku selekciju među dostavljačima, koja bi recimo mogla da ih natera da smanje svoje apetite. Ukoliko krenu da im padaju prihodi i smanji se broj narudžbina onda će i oni da se zamisle i preispitaju svoju cenovnu politiku”, navodi Gavrilović.
Pročitajte još:
Neretko se mogu čuti i žalbe potrošača koji čekaju i po više od dva sata na neku porudžbinu i, za razliku od troškova dostave, u ovakvim slučajevima mogli bi da ostvare svoja prava.
“Što se tiče vremena, bilo je takvih žalbi, ali tu postoji zakonski osnov po kom bi potrošač mogao da reaguje. Ukoliko neko ko naplaćuje uslugu ne ispoštuje svoj deo obaveze, a to je recimo dostava hrane u određeno vreme, onda potrošač ima pravo da ne prihvati porudžbinu ili da traži pravično umanjenje cene”, ističe Gavrilović.
Iako zakonom nije predviđena tarifa umanjenja, kako objašnjava predsednik ovog udruženja, zakon kaže da potrošač ima pravo da traži pravično umanjenje cene, koje ne može direktno da ostvari preko dostavljača, već samo preko službe koja je zadužena za potrošače i kupce.