Veće interesovanje za vozila u Srbiji nego lane

Uprkos korona krizi porasla prodaja putničkih automobila

AutomobiliLifestyleNovacSrbijaU fokusuVesti

17.6.2021 08:54 Autor: Miljan Paunović

Uprkos korona krizi porasla prodaja putničkih automobila Uprkos korona krizi porasla prodaja putničkih automobila
Prodaja putničkih automobila porasla je u prvom kvartalu ove godine za 29,8 odsto u odnosu na isti period lane, pokazuju podaci Republičkog zavoda za... Uprkos korona krizi porasla prodaja putničkih automobila

Prodaja putničkih automobila porasla je u prvom kvartalu ove godine za 29,8 odsto u odnosu na isti period lane, pokazuju podaci Republičkog zavoda za statistiku (RZS), koji se odnose na broj prvi put registrovanih vozila u našoj zemlji.

Na ovaj skok potražnje, kao vid kompenzacije, najviše je uticao njen prošlogodišnji pad izazvan pandemijom. Rast kupovine nije posledica samo ovog faktora, što pokazuje poređenje sa periodom pre korona virusa. Prodaja automobila je za 12,74 procenta veća u ovom, nego u istom tromesečju 2019. godine, i za 21,66 odsto u odnosu na 2018. godinu.

U prvom kvartalu u našoj zemlji je prvi put registrovano 44.596 putničkih vozila. Kako RZS navodi, najbrojnije marke proizvođača su Volkswagen, Opel, Peugeot, Fiat i Audi. Kod onih novijeg datuma na drumovima dominiraju četvorotočkaši veličine motora do 1.399 kubika. Zastupljenost vozila sa benzinom kao pogonskim gorivom, veća je od onih sa dizelom. U odnosu na starosnu strukturu, od 44.596 prvi put registrovanih, 88 odsto njih je starije od dve godine, dok je osam procenata automobila proizvedeno lane, a četiri odsto ove godine.

Generalni sekretar Asocijacije automobilskih novinara Srbije, Petar Živković, istakao je za Novosti da je prodaja novih vozila porasla, dok je kupovina polovnjaka trenutno zastala.

„Na obe pojave najveći uticaj imaju okolnosti izazvane pandemijom. Prošle godine je zbog situacije sa Covidom-19 prodaja vozila drastično pala, ljudi su se uzdržavali od kupovine zbog velike neizvesnosti, a sada je sve oživelo, pa je ovaj skok očekivan“, izjavio je Živković.

„Što se tiče polovnjaka, Živković je naglasio da su u odnosu na vreme pre korona krize u proseku poskupeli od 10 do 20 odsto, kao i da je njihova prodaja u zastoju. Na to je uticalo njihovo poskupljenje na inostranom tržištu zbog nestašica, novi obračun poreza i carina prilikom uvoza, ali i strah vozača od novih propisa u vezi sa merenjem izduvnih gasova, čija je primena trebalo da startuje 5. jula, ali je odložena. Sve to će tržište uskoro da reguliše, neki prodavci imaju previše vozila i ne isplati im se da to drže, s druge strane, prodaja novih vozila u EU je skočila i ubrzavaće se“, ocenjuje Živković i dodaje da to znači da će biti više polovnjaka u ponudi i može se očekivati da će u narednom periodu pojeftiniti.

Automobili
Foto: Pixabay.com

Nebojša Ivanović, iz jedne poznate auto-kuće, napomenuo je da je ranije većina carinila vozila prema fakturama dobavljača iz inostranstva, a one su bile niže u odnosu na katalog AMSS, koji sada služi kao osnova za obračun dažbina.

Direktor jednog beogradskog auto-placa Borko Čarkilović rekao je da su ranije pojedine špedicije prilikom carinjenja imale odstupanja i do 60 odsto u odnosu na kataloške cene, ali da je to sada ukinuto.

„Dažbine su sada veće za 100 i 150 odsto. Na primer, za auto Kia Sportage iz 2012. godine, pre poskupljenja one su iznosile 1.000 evra, a sada su 2.200 evra. Ipak, na dalje podizanje krajnjih cena polovnjaka utiče i situacija na tržištu, koja je prilično loša i što se tiče nabavke u Evropi i prodaje“, smatra Čarkilović.

    Biznis.rs newsletter

    Prijavite se na biznis.rs newsletter i budite uvek u toku sa najnovijim finansijskim i ekonomskim temama značajnim za društveni razvoj.

    Vaša e-mail adresa će biti korišćena isključivo za potrebe slanja newslettera, a u skladu sa Politikom privatnosti.