Visoka cena e-automobila najveća prepreka građanima za kupovinu
AutomobiliBiznisLifestyleSrbijaVesti
10.6.2022 12:00 Autor: Miljan Paunović 8
U okviru StarTech projekta koji sprovodi NALED u saradnji sa Vladom Republike Srbije i uz podršku kompanije Philip Morris International, sprovedeno je istraživanje stavova građana o hibridnim, električnim i autonomnim vozilima u Srbiji.
Istraživanje je objavljeno u petak, a sprovela ga je istraživačka agencija SmartPlus, marta 2022. godine na uzorku od 600 punoletnih ispitanika, primenom CAWI (online) metode.
Prema podacima Ministarstva unutrašnjih poslova Republike Srbije, u Srbiji je 2020. godine registrovano nešto više od dva miliona putničkih vozila, od čega oko 1.416 hibridnih, a samo 102 električna vozila.
Procena distributera vozila je da će u 2022. godini biti prodato 1.000 hibridnih i električnih vozila, dok dugoročnije procene kažu da bi do 2040. u Srbiji moglo biti prodato čak 300.000 elektičnih vozila. Prosečna starost automobila koje viđamo na putevima Srbije iznosi 15 godina, dok je u Evropskoj uniji prosek 10,8 godina.
Ovo istraživanje je pokazalo da građani Srbije kao ključne prepreke za šire korišćenje najčešće izdvajaju visoke troškove nabavke električnih automobila (76 odsto), zatim nepostojanje javne infrastrukture za njihovo punjenje (62 procenta), dok trećinu građana Srbije brine slab kapacitet baterije i nedovoljan iznos subvencija za nabavku ovih vozila.
Građani Srbije kao ključnu prednost korišćenja električnih i hibridnih vozila vide smanjenje emisije štetnih gasova (86 odsto). Skoro polovina (48 procenata) vidi i dugoročnu isplativost u tome, kako zbog smanjenih troškova eksploatacije, tako i benefita u vidu smanjenja buke koju standardni automobili proizvode, navodi se u istraživanju.
Ekološki faktor je češće važniji ženama nego muškarcima. Oni, zauzvrat, veću pažnju daju praktičnosti e-automobila, dugoročno nižim troškovima, kao i većoj efikasnosti motora i smanjenje buke.
Istraživanje stavova građana pokazuje da veliki procenat (87 odsto) ima pozitivan stav prema subvencijama za kupovinu električnih i hibridnih vozila, te da se 13 procenata ispitanika prijavilo za ovakav vid državne pomoći. Imajući u vidu udeo hibridnih i električnih vozila u ukupnom broju vozila koji se kupuju trenutno u Srbiji ovaj procenat i nije tako mali. Dodatno, 38 odsto ispitanika smatra da je nedovoljan iznos subvencija jedna od ključnih barijera u široj upotrebi električnih i hibridnih vozila.
Anketa je dalje pokazala da je 44 odsto građana spremno da uloži između 1.000 i 3.000 evra više za električni automobil koji bi imao iste performanse kao konvencionalno vozilo koje su planirali da kupe, a skoro polovina ispitanika smatra da bi država trebalo da subvencioniše i do 50 procenata razlike između cene konvencionalnog i električnog/hibridnog vozila.
Pročitajte još:
U istraživanju je dat praktičan primer na vozilu nove Opel Corse. Naime cena na pogon sa unutrašnjim sagorevanjem iznosi oko 16.000 evra, dok isti model automobila na električni pogon košta oko 31.000 evra, pa se kroz subvenciju u ovom slučaju pokriva 33,33 odsto razlike u ceni.
JANA
10.6.2022 #1 AuthorIma.vremena za e automobile jos uvek nafta nije presusila ali se ocekuje vrlo brzo
GINKO
10.6.2022 #2 AuthorNe znam cemu tolika cena, bas su preterali
MARKO7
10.6.2022 #3 AuthorPa ima vremena videćemo dal će biti…
SRDJAN
10.6.2022 #4 AuthorNije realno da kod nas za jos 20 godina to bude na nekom zavidnom nivou sto se elektricnih automobila tice. S obzirom kako se zivi ovdei po tome da otprilike toliko zaostajemo za urednim svetom.
ZVEZDICA01
10.6.2022 #5 AuthorKod nas će se voziti električni automobili kad se u svetu pojavi opet nešto treće!
GOCA BG
10.6.2022 #6 AuthorSada je nedostupno mnogima kao i svaki novitet,ali vremenom ce postati komercijala kao i sve…
IVAN
11.6.2022 #7 AuthorRetko ko ce ih vozit
EVA57
15.6.2022 #8 AuthorCena je samo početak, a ostalo sledi u narednoj epizodi.