Vozovi bečkog metroa kao male elektrane
BiznisEkologijaEUInfrastrukturaVesti
27.4.2022 17:14 Autor: Stanislav Stanišić 14
Bečko gradsko saobraćajno preduzeće „Bečke linije“ (Wiener Linien) svoje metro vozove koristi kao male elektrane koje mogu da obezbede električnu energiju za stanične potrebe. Pilot projekat koji je startovao 2014. godine pokazao je da se kočiona energija može koristiti još efikasnije.
„Pre nego što se započelo sa pilot projektom „Hardeggasse“, još 2014. godine ispitivale su se različite tehničke mogućnosti u vezi sa korišćenjem energije kočenja, kao skladištenje u bateriji ili sa zamajcem. Pošto preduzeće „Wiener Linien“ raspolaže internim dovodnim prstenom od 20 kV izabrana je varijanta u kojoj invertor direktno skladišti energiju u internu mrežu, koja se potom upotrebljava za korisnike struje u objektu metroa. Invertor za skladištenje energije kočenja se upotrebljava i kod drugih operatera u saobraćaju. Okvirni uslovi kao interna visokonaponska mreža i gust red vožnje čine mrežna postrojenja Bečkih linija posebno efikasnim“, kažu za Biznis.rs iz kompanije „Wiener Linien“.
Tehnologija koja obezbeđuje nesmetano funkcionisanje ovakvog sistema uštede energije je najnovija varijanta Siemens PCI koja se pokreće snagom od 1,7 MW. U tom postrojenju invertor pretvara jednosmernu struju voza u naizmeničnu.
Ta naizmenična struja se uz pomoć transformatora transformiše na potrebnih 20 kV i skladišti u mrežu.
Kako navode iz „Wiener Linien“, radi se o veoma skupoj tehnologiji. Nakon polovine planiranog roka trajanja postrojenje bi trebalo da se amortizuje. To naravno zavisi od mnogih faktora, kao što su troškovi integracije specifični za određenu lokaciju i razvoj cene struje. Za postrojenja koja se nalaze u pogonu radi se precizan monitoring da bi se uporedila realnost sa prognozama.
Inovativan biznis model naišao je na interesovanje i mnogih svetskih metropola.
„Interesovanje je i dalje veoma veliko. Korist od ove tehnologije zavisi od mnogo parametara, između ostalog od specifikacije vozila, voznog sistema snabdevanja strujom, mreže za distribuciju energije i gustine reda vožnje“, objašnjavaju iz bečkog preduzeća.
Na pitanje može li se sistem unaprediti i da li je primenjiv na neke druge javne službe, iz „Wiener Linien“ navode da je ovaj sistem razvijen specijalno za vozove sa jednosmernom strujom i da im nije poznata direktna upotreba u druge svrhe.
Prema ranijim informacijama, na ovaj način se godišnje uštedi do 4 GWh struje, što odgovara prosečnoj potrošnji 800 bečkih domaćinstava, a istovremeno smanjuje emisiju ugljen-dioksida za 600 tona.
Pročitajte još:
Četvrti energetski sistem kočenja pušten je u pogon ovog meseca, a planirano je otvaranje još jednog sistema do kraja godine. Veliki deo proizvedene energije koristi se za pokretanje drugih vozova.
Višak energije se uvodi u električnu mrežu gradskog saobraćajnog preduzeća „Wiener Linien“, pa se zelena struja troši za liftove, pokretne stepenice i osvetljenje u metro stanicama.
TATJANA
27.4.2022 #1 AuthorKorisno i pametno
SNEZANA
28.4.2022 #2 AuthorDa,veoma zanimljiv clanak.
GOCA BG
27.4.2022 #3 AuthorOvo je velika usteda…
SANJA
27.4.2022 #4 AuthorPreterujemo sa el energijom
GINKO
27.4.2022 #5 AuthorVrlo pametno i korisno.
MARKO7
28.4.2022 #6 AuthorPre svega jako korsino!
Anna
28.4.2022 #7 AuthorFantastično. Kod nas to ne bi moglo da funkcioniše.
DEKSI
28.4.2022 #8 AuthorZanimljivo, treba ustedeti što više.
BOJANA
28.4.2022 #9 AuthorVeoma korisno i interesantno
MIŠKOVIĆ
28.4.2022 #10 Authorovo je pravi primer pametnog investiranja države a mi tek radimo obične pruge sa zastarelim vozovima ali da se nadamo da će do 2500 godine biti metro u Srbiji
VERA
16.5.2022 #11 AuthorOvo je svetlosnim godinama udaljeno od nas. Ali bukvalno. Metro nam je tek misaona imenica.
JANA
28.4.2022 #12 AuthorJako velika usteda mora se isplatiti
Emilija
28.4.2022 #13 AuthorFantasticno!
VOJKAN
21.7.2022 #14 AuthorBeč slobodno može da se svrsta u zelene prestonice Sveta