Zabranjen tranzit kamiona na pet graničnih prelaza sa BiH
25.5.2021 08:23 Autor: Redakcija Biznis.rs
Zbog nove odluke Hrvatske privrednici iz BiH, ali i ostalih zemalja, neće moći da prevoze robu kamionima preko pet graničnih prelaza između ove dve države. Ovaj potez zasigurno će imati negativne posledice po bosansku ekonomiju.
Tim povodom reagovala je i Spoljnotrgovinska komora BiH, koja je Veću ministara, nadležnim ministarstvima i Direkciji za evropske integracije uputila inicijativu za hitno reagovanje na odluku Hrvatske kojom prestaje tranzitni promet na nekoliko graničnih prelaza, piše Klix.ba.
Radi se o prelazima Ivanica – Gornji Brgat, Velika Kladuša – Maljevac, Brčko – Gunja, Strmica – Strmica i Osoje – Vinjani Gornji.
Iz VTK BiH podsećaju da je Ministarstvo mora, saobraćaja i infrastrukture Hrvatske, utvrdilo Pravilnik o odredivanju javnih puteva po kojima se mora odvijati tranzitni promet teretnih vozila kroz Hrvatsku.
Novim pravilnikom, određeni su putevi po kojima se mora odvijati tranzitni promet teretnih vozila iznad 7,5 tona nosivosti i ukupne dužine do 14 metara, pa je naloženo uklanjanje saobraćajnih znakova, signalizacije i opreme na putnim pravcima koji više nisu tranzitni koridori.
Krši se ugovor iz 2013. godine
Međutim, tim pravilnikom propušteno je utvrđivanje javnih cesta koje vode do i od pojedinih graničih prelaza izmedu Bosne i Hercegovine i Hrvatske koji su definisani kao granični prelazi za međunarodni putni prevoz roba, na osnovu Ugovora između dve zemlje o graničnim prelazima iz 2013. godine.
„Na ovaj načn, onemogućeno je korišćenje navedenih graničnih prelaza za tranzit roba iz BiH kroz Hrvatsku, sa nizom negativnih posledica na privredu značajnog dela BiH, što ne samo da je u suprotnosti sa navedenim Ugovorom, nego je i u suprotnosti sa odredbama Sporazuma o stabilizaciji i pridruživanju između BiH s jedne strane i Evropske unije i njenih država članica, sa druge strane – Protokol 3. o kopnenom prevozu“, objasnili su iz Spoljnotrgovinske komore.
U inicijativi navode reakcije privrednika, tako i Vlade Unsko-sanskog kantona, sa zahtevima za rešavanje ovog pitanja koje može izazvati ogromne, negativne posledice po privredu u BiH.
„U vezi sa iznesenim, molimo za hitno reagovanje i delovanje, kako bi se otklonili propusti u propisu Hrvatske i isti uskladili sa važećim Ugovorom o graničnim prelazima i odredbama Sporazuma o stabilizaciji i pridruživanju“, apeluju iz STK BiH.
Krajiški privrednici imaće mnogo veće troškove
I Pozitiv, udruženje koje okuplja privrednike iz BiH reagovalo je ovim povodom. Traže hitno preispitivanje Pravilnika te da se u cilju dobrosusedskih odnosa omogući transpartentan i slobodan razvoj bosanskohercegovačkog i evropskog tržišta.
Objašnjavaju da su Pravilnikom najdirektnije pogođeni privrednici iz USK, posebno sa područja Velike Kladuše, Cazina, Bužima i Bosanske Krupe, koji koriste GP Maljevac za izvoz u zemlje Evropske unije.
„Sa područja ove četiri opštine oko 200 privrednih subjekata koriste tranzitni put preko graničnog prelaza Maljevac. Samo sa područja opštine Velika Kladuša godišnje se realizuje oko 4.900 izvoza i 5.600 uvoza sa kamionima čija masa prelazi 7,5 tona, što će zbog dužine puta i vremena čekanja dodatno povećati troškove za oko 2,6 miliona KM godišnje za privrednike iz Velike Kladuše”, navode iz ovoga udruženja.
I federalni zastupnik Nihad Čolpe reagovao je povodom ove odluke. Kako navodi, odlukom o određivanju javnih puteva po kojima se mora odvijati tranzitni saobraćaj teretnih vozila kroz Hrvatsku, praktično se ukida pet graničnih prelaza za tranzitni promet teretnih vozila. Kaže da je to ogroman udarac za privredu BiH.
„Kada se naša privreda konačno pokrenula usled slabljenja pandemije, Hrvatska je odlučila doneti jednostranu odluku kojom je praktično uvela ekonomske sankcije BiH“, kaže Čolpa.
I on podseća da je ova jednostrana odluka u suprotnosti sa Ugovorom o graničnim prelazima i Sporazuma o stabilizaciji i pridruživanju.
„Dakle, međunarodno pravo je apsolutno na našoj strani, ali očigledno na našoj strani nisu posvađani članovi Predsedništva BiH i uspavani saziv Veća ministara BiH, jer ništa ne rade da reše ovaj međunarodni skandal“, smatra Čolpa.
Ukoliko Hrvatska hitno ne ukine zabranu kretanja transporta roba preko pet graničnih prelaza, prema njegovim rečima, BiH mora obavestiti Evropsku uniju o kršenju međunarodnih sporazuma i uvesti recipročne mere prema Hrvatskoj na način da se zabrani transport roba na graničnim prelazima tamo gde je od važnosti za Hrvatsku.