trgovci su za kombinaciju tržišnih cena i sistema vaučera

Zbog gubitka do 10 evrocenti po litru goriva, male pumpe u Hrvatskoj na rubu propasti

EUPoslovanjeRegionU fokusuVesti

21.6.2022 09:50 Autor: Redakcija Biznis.rs 3

Zbog gubitka do 10 evrocenti po litru goriva, male pumpe u Hrvatskoj na rubu propasti Zbog gubitka do 10 evrocenti po litru goriva, male pumpe u Hrvatskoj na rubu propasti
Kretanja cena nafte u protekle dve nedelje upućivala su na to da u slučaju da hrvatska vlada na početku ove nedelje ne izađe sa... Zbog gubitka do 10 evrocenti po litru goriva, male pumpe u Hrvatskoj na rubu propasti

Kretanja cena nafte u protekle dve nedelje upućivala su na to da u slučaju da hrvatska vlada na početku ove nedelje ne izađe sa novim interventnim merama sledi novo osetno poskupljenje goriva.

Očekivano, vlada je odlučila još jednom intervenisati, pa su sada uz premium goriva koja su i u dosadašnjim merama bila izuzeta od ograničenja, skuplji samo benzin i dizel na benzinskim pumpama na auto-putevima, piše Poslovni dnevnik.

Na 94 odsto pumpi cene su ograničene na postojećih 13,50 kuna (1,80 evra) za benzin (bez takozvanih multifunkcionalnih aditiva), te 13,08 (1,74 evra) na dizel gorivo i 9,45 kuna (1,26 evra) za plavi dizel. Za sada je taj limit utvrđen za naredne dve nedelje, a u međuvremenu će se pratiti situacija na tržištu i odlučiti o eventualnim daljim koracima.

Da nije došlo do ograničenja, benzin bi premašio 14 kuna (1,86 evra), dizel bi bio 14,57 kuna (1,94 evra), a plavi dizel 11 kuna (1,46 evra).

Komentarišući najnoviju intervenciju, premijer Hrvatske Andrej Plenković istakao je kako je vlada dodatno zaštitila standard građana, a istovremeno se vodilo i računa o tome da je Hrvatska turistički veoma popularna auto-destinacija, što znači i znatne prihode od goriva za vreme turističke sezone.

Takođe, Plenković je rekao da se vladi ne može zameriti donošenje diskriminatorske mere.

Foto: Pixabay.com
Foto: Pixabay.com

Hipotetički, deo (stranih) turista će se možda opredeliti za točenje goriva na pumpama van auto-puta, ali računa se da to neće biti masovno. Kako bilo, vladi je očigledno bilo bitno da joj se ne može zameriti diskriminatornost mere prema strancima, za šta se u Evropskoj uniji (EU) već duže vreme proziva Mađarska, jer je u Hrvatskoj “cena na pojedinačnoj pumpi za svakog ista”.

Međutim, iz hrvatske vlade nisu naveli da li su ovoj odluci prethodile konsultacije sa distributerima, ali je Plenković napomenuo kako je odnos prodaje baznog i benzina sa aditivom (za koji ne važe ograničenja) 50:50, a kod dizela je to 70:30, pa računajući i tržišno utvrđivanje cena goriva na pumpama na auto-putevima kompanije imaju dovoljno prostora za slobodno formiranje cena.

Međutim, pozicije velikih i malih trgovaca u tom su smislu prilično različite. Tako Armando Miljevac iz Udruženja malih trgovaca naftnim derivatima kaže da premium ili aditivna goriva kod njih u proseku čine tek desetak odsto prodaje, a njihove pumpe uglavnom nisu na auto-putevima, pa za njih vladina mera znači gubitak od 10 evrocenti po litru kod dizela i desetak kod benzina, piše Poslovni.

Inače, u Udruženju malih trgovaca smatraju da bi najkorektnija bila kombinacija tržišnog formiranja cena i vaučera, ali isto tako neki ekonomisti govore kako operacionalizacija modela vaučera traži određeno vreme. Ostaje da se vidi hoće li i na koji način vlada izaći u susret nezadovoljnim malim trgovcima koji tvrde da se guraju u gubitke koje ne mogu podneti.

Inače, određeni manevarski prostor još uvek postoji i u segmentu poreza. Do minimalne stope na benzin prema evropskim pravilima raspoloživo je još 37 lipa (0,049 evra), a kod dizela 19 lipa (0,025 evra).

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *

    Biznis.rs newsletter

    Prijavite se na biznis.rs newsletter i budite uvek u toku sa najnovijim finansijskim i ekonomskim temama značajnim za društveni razvoj.

    Vaša e-mail adresa će biti korišćena isključivo za potrebe slanja newslettera, a u skladu sa Politikom privatnosti.