Znate li šta predstavlja znak Zelene tačke na ambalaži nekog proizvoda?
LifestyleSrbijaVestiZanimljivosti
30.6.2021 14:57 Autor: Marija Jovanović
Proizvodi označeni Zelenom tačkom rado su viđeni na tržištima širom Evrope jer za potrošače predstavljaju jasan signal o društveno odgovornom poslovanju proizvođača. Kao sistem zbrinjavanja ambalažnog otpada, Zelena tačka počela je da se primenjuje još osamdesetih godina prošlog veka u Nemačkoj, a vrlo brzo postala je popularna i u drugim delovima Evrope, pa danas više od 150.000 kompanija u svetu koristi ovaj simbol.
Naša odgovornost prema životnoj sredini iskazuje se i kroz brigu o ambalaži proizvoda koje kupujemo u prodavnici. Zato je važno da, pre kupovine, proverimo da li je određeni proizvod označen Zelenom tačkom, objašnjava za Biznis.rs marketing menadžer kompanije Sekopak Milica Kuzmanov.
“Ako je proizvod označen Zelenom tačkom onda znamo da kompanija koja ga je plasirala na tržište učestvuje u sistemu upravljanja ambalažnim otpadom, da je društveno odgovorna i ekološki svesna. Nakon što proizvod bude potrošen, a ambalaža odbačena, sistem će se pobrinuti da ona bude reciklirana, umesto da završi na deponiji”, navodi naša sagovornica.
U svakoj državi postoji jedan operater ambalažnog otpada koiji ima licencu za izdavanje ovog simbola, a u Srbiji je to Sekopak. Na osnovu Osnovnog sporazuma o licenciranju sa kompanijom Pro Europe, Sekopak je stekao ekskluzivno pravo da na teritoriji Srbije trećim licima dozvoli korišćenje kolektivnog znaka na proizvodima.
“Sistem na osnovu kog se znak koristi je takav da u svim zemljama postoje nosioci licence za pomenuti znak sa kojim proizvođači, uvoznici ili distributeri, koji plasiraju označene proizvode, moraju imati ugovor o saglasnosti, odnosno Ugovor o davanju prava na korišćenje znaka”, napominje Kuzmanov.
Na pitanje da li ova oznaka obavezuje proizvođače da ambalažu recikliraju, naša sagovornica navodi da simbol Zelene tačke ne znači da je ambalaža reciklabilna, već da će se sistem pobrinuti da ona bude zbrinuta u skladu sa ekološkim standardima.
“Svaka kompanija koja na tržište plasira više od jedne tone ambalažnog otpada, u zakonskoj obavezi je da reciklira 62 odsto ambalažnog otpada kako bi ispunili nacionalni cilj. Znači, stavljanje ovog simobola nije zakonska obaveza, već izbor kompanija koje su posvećene očuvanju životne sredine”, kaže Kuzmanov i dodaje da se godišnje 460 milijardi komada ambalaže označi ovim znakom.
Ipak, dešava se da kompanije u Srbiji stavljaju ovaj znak na ambalažu bez konsultacija sa Sekopakom, ili čak bez nekog znanja o samom simobolu.
“Prema našim podacima, oko 85 kompanija koristi ovaj simbol na proizvodima različitih brendova, ali dešava se da manje kompanija koje nisu platile licencu koriste ovaj znak, te teže ulazimo u njihov trag. Svaka kompanija koja stavlja ovaj simbol na ambalažu bi trebalo da bude svesna ekološke odgovornosti koju on nosi, zbog toga je bitno da se konsultuju sa nama pre stavljanja simbola Zelena tačka na ambalažu”, zaključuje naša sagovornica.