Sektor keteringa ponovo ostvaruje dobit, ali firme muči inflacija
2.12.2022 13:40 Autor: Milica Rilak 14
Dobit sektora keteringa u Srbiji iznosila je u 2021. godini nešto manje od 33 miliona dinara, što je daleko od prepandemijskih 281 milion dinara, a danas se preduzeća i firme registrovane za ovu delatnost suočavaju sa rastom cena hrane i prevoza, dok je dodatni problem slab pristup izvorima finansiranja.
Koliko je pandemija uticala na ketering u Srbiji govori i podatak da je neto dobit tog sektora, koga čini jedno srednje, 12 malih i 566 mikro preduzeća, bila negativna – 2020. godinu završili su u gubitku od 138,9 miliona dinara, pokazuju podaci bonitetne kuće CompanyWall.
Listu najuspešnijih u 2021. predvodi kompanija Multicatering d.o.o. sa Novog Beograda, koja je ostvarila 70 miliona dinara neto dobiti, gotovo pet puta više od drugoplasirane, kompanije Rade-Hram iz Kraljeva. Kraljevačka kompanija je, međutim, vrlo specifična. Radi se o preduzeću vlasnika Radeta Joksimovića koji je u tom gradu, a i šire, poznat po nadimku Rade Hram, i čija je delatnost pružanje pogrebnih usluga koje je razvijao decenijama, a svojevrsnu grupaciju čine još i Hram Ketering, posebno pravno lice za pružanje usluge keteringa posle ispraćaja, kao i firma Hram iz Drakčića, gde se nalazi i pogon za pripremu hrane.
Zajedno, Rade Hram, Hram Ketering i Hram iz Drakčića su, prema podacima CompanyWalla, ostvarili nešto više od 21 milion dinara neto dobiti u 2021. godini.
Kraljevo, je inače, posle Beograda najzastupljeniji grad kada je reč o ketering firmama među 20 najuspešnijih u 2021. godini. Dok je u Beogradu osam sa najvećom dobiti, u Kraljevu ih je četiri – tri koje pripadaju „grupaciji Hram“ , kao i preduzetnička radnja „Ketering Šule“.
Interesantno je i da se na šestom mestu među najuspešnijima, a na četvrtom gledajući samo beogradske firme, nalazi Air Serbia Catering, kompanija u vlasništvu nacionalnog avioprevoznika, koja je ostvarila 11,3 miliona dinara dobiti.
U Beogradu posluje i naš sagovornik Nikola Janković, vlasnik ketering firme Epic Event Centar i član Upravnog odbora Udruženja „Event Industrija Srbije“, koji na našem tržištu prepoznaje tri kategorije kvaliteta kada je u pitanju usluga keteringa.
„Na prvom nivou zalogaji se prodaju po kilogramu, a hrana samo dostavlja do klijenta bez servisa, dok je drugi srednjeg kvaliteta i cene, gde se hrana naplaćuje po zalogajima ili ugovorenim paketima uz servis pića i hrane na lokaciji dostavljanja. Na trećem, najvišem nivou, obezbeđuje se ketering sa servisom pića uz angažovanje kompletnog servisa u smislu posuđa, stolova, kompletne opreme za ugostiteljstvo, sa uslugom servisnog osoblja i pokretnih barova“, kaže Janković u razgovoru za Biznis.rs.
On naglašava da je za poslovanje u sve tri kategorije presudna cena nabavke hrane i pića, kao i zarade osoblja.
„Kako su zabrane rada za vreme Covida uticale na firme koje su se bavile keteringom, tako su sad srazmerno i cene keteringa porasle, što je potpuno adekvatno s obzirom na nerazumni i isforsirani rast cena hrane i novonastalu inflaciju, te porast plata u ketering firmama usred pada vrednosti novca“, objašnjava Janković, i konstatuje da klijenti najčešće traže najjeftinije stvari bez obzira na kvalitet.
„To je pogubno za ovaj posao, jer to sprečava razvoj sektora, koliko i svesti klijenata o tome šta bi sve mogli da dobiju. Takođe, primetno je da se traže cene od pre pandemije, ne uzimajući u obzir da je poskupelo sve, od goriva do poreza“, kaže Janković.
Pročitajte još:
Kratki pogled na tu industriju govori da je najzastupljeniji ketering za rođendane, snimanja, mini privatna i slavlja u firmama, obroci za radnike ili hrana za ispraćaje.
Nešto sofisticiranije je tržište keteringa za korporativne zabave, venčanja i zvanične prijeme, dok je posebna kategorija usmerena ka snabdevanju predškolskih ustanova, bolnica i sličnih institucija.
„U Epic Event Centru pratimo nove tendencije keteringa, nudimo servis sa kvalitetnim fingerfood izborom domaće, fusion i internacionalne hrane, gde se akcenat stavlja na kvalitet, izgled, unikatnost servisa i pristupa poslovanju“, kaže Janković i skreće pažnju na to da posebne navike ili potrebe u ishrani podrazumevaju i posebnu ketering ponudu – raw, vegan, vegeterian, pescatorian, alergenic ili hrono hrane.
Naš sagovornik smatra da je krajnje vreme da država prepozna doprinos event industrije domaćoj privredi, s obzirom na to da su ketering kuće obavezni deo ponude na kongresima, venčanjima ili korporativnim dešavanjima.
„Godišnje se na keterinzima potroši 1,7 miliona flaša vina i četiri miliona litara negazirane i gazirane vode, a tek mesa, povrća i voća…“, predočio je Janković. Zato smatra da bi te kompanije morale da imaju pristup kreditima Fonda za razvoj, ali i komercijalnim kreditima poslovnih banaka, za koje tvrdi da „zatvaraju vrata“ pred ketering industrijom.
Dragana
2.12.2022 #1 AuthorDa zaista veliki iznosi su u keteringu
Dunja5
2.12.2022 #2 AuthorVisoke su cene, ali koristan je ketering za velike firme npr.
GOCA BG
2.12.2022 #3 AuthorKo ima odlican ketering ima posla tokom cele godine,kvalitet je presudan…
Lelica
3.12.2022 #4 AuthorKvalitet je najbitniji,ali nazalost toga je jako malo.
CUPKA
4.12.2022 #5 AuthorUpravo, kvalitet je presudan, bar kod mene.
CUPKA
2.12.2022 #6 AuthorGubitak za vreme pandemije su pretrpeli svi. Ketering je generalno skup. Ali i cene su drasticno skocile. Niko nece da radi sa gubitkom sto je i normalno.
Dea
3.12.2022 #7 AuthorNeki su izgradili imperije na tome, ili npr Kerol Midlton, od rodjendanskih zezalica do imperije…
MIŠKOVIĆ
3.12.2022 #8 AuthorDobar ketering uvek donosi veliku zaradu. Uvek se uračuna poskupljenje unapred jer zarada je bar 50 %
BOLEK
3.12.2022 #9 AuthorSvaki ketering koji ima dobru hranu ima puno i posla
LUKA
3.12.2022 #10 AuthorKvalitet je na prvom mestu i kljuc uspeha
MADMAX
4.12.2022 #11 AuthorKako građani tako i privreda svi osećamo posledice inflacije, određene delatnosti imaju veliki procenat zarade na svoje usluge i proizvode tako da se lako nose sa trenutnom situacijom.
Tina
4.12.2022 #12 AuthorKetering je danas nego ikad pre dobara nacin zarade
LELA
4.12.2022 #13 AuthorOni koji kvalitetno rade imaju uvek posla
Milisavka
4.12.2022 #14 AuthorVelika je zarada, tako da imaju lufta i da ne budu na gubitku