Električni dvotočkaši kao rešenje za gust saobraćaj i manje zagađenje u gradovima
AutomobiliEkologijaInfrastrukturaInovacijeIzdvajamo
27.11.2022 08:01 Autor: Julijana Vincan 27
Na domaćim putevima ima više od 2,2 miliona registrovanih automobila, od kojih je svega 0,01 odsto električnih. Ovo bi ubuduće trebalo da se promeni, jer će zakonom biti regulisan prestanak prodaje novih vozila sa SUS motorom, a prema nekim najavama ona će potpuno biti izbačena iz upotrebe do 2050. godine. Inače, u Srbiji je 80 procenata svih vozila starije od 10 godina.
U prethodnih sedam godina u Srbiju je uvezeno 601 polovno čisto električno vozilo. Samo prošle godine registrovano je 113 električnih vozila, od kojih je 71 putničko, a ostala su laka komercijalna, što je za trećinu više nego u 2020. godini.
Iz Srpske asocijacije uvoznika vozila i delova za Biznis.rs su naveli da je u Srbiji od januara do oktobra ove godine prodato 3.089 hibrida, što je udeo na tržištu od 15,75 odsto (+33 procenta u odnosu na prošlu godinu), kao i 159 čisto električnih vozila (BEV – Battery Electric Vehicle), čiji je udeo 0,65 odsto (+125 procenata). Ukupno je prodato 24.351 svih vozila, što je pad od 4,06 odsto u odnosu na isti period prošle godine, ali uz uočljiv rast prodaje električnih vozila.
Prema rečima predsednice Inicijative za održivu urbanu mobilnost Urban.log Stefane Miladinović, postoji trend rasta uvoza električnih vozila i njihove registracije, ali su te brojke i dalje male.
„Naišla sam na podatak da je u Srbiji u 2021. godini registrovano oko 50 vozila, što je više u odnosu na prethodne dve godine, i tome sigurno doprinosi mera vlade koja se odnosi na uvoz i registraciju električnih vozila. Kada je reč o hibridima, mislim da i tu posebno raste broj, zbog toga što velike kompanije insistiraju da se u okviru njihovog voznog parka nađu električna ili vozila na hibridni pogon“, objašnjava naša sagovornica.
Ona u razgovoru za Biznis.rs kaže da postoje inicijative da se u Srbiji konačno počne sa izradom mapa električnih punjača, jer je to nešto što nedostaje.
„To je prva stvar koju treba uraditi, jer su ljudi sa električnim vozilima vrlo ograničeni u pogledu kretanja, na prvom mestu“, ističe Stefana Miladinović i dodaje da uvedene olakšice ipak pomažu onima koji već imaju novca, ali svakako doprinose da se i građani i kompanije u određenoj meri opredeljuju za elektrifikaciju.
E-bicikli i dalje nisu na spisku za subvencije
Osnivača brenda E-prime Milan Manojlović u razgovoru za Biznis.rs ocenjuje da je električni saobraćaj u Srbiji tek u razvoju, a kupovna moć građana je takva da se e-vozila ne kupuju u velikoj meri.
„Kada se bude pojavio veći broj polovnih električnih vozila, siguran sam da će ih mnogo više biti i na našim ulicama. Punjači su tek delimično razvijeni, što se tiče e-automobila, ali dobro je što neko može da napuni svoje vozilo kada prolazi kroz našu zemlju. Kada je reč o mopedima i biciklima, i oni su na nekom početnom nivou. Najbrojnija elektro vozila su trotineti, za njima idu bicikli, a tek potom slede e-mopedi i e-automobili. Nadam se da će se to u budućnosti promeniti i razviti“, istakao je naš sagovornik.
Manojlović je naglasio da je država i ove godine, kao i prethodnih, preskočila e-bicikle kao vozila koja treba subvencionisati, iako se to u mnogim zemljama čini i iako su poslali mnogo inicijativa za tako nešto.
„Tako su mopedi L1 subvencionisani (koji razvijaju brzinu do 45 km/h), a e-bicikli sa brzinom do 25 km/h nisu“, navodi on.
Kako kaže Milan Manojlović, ono što bi presudno doprinelo razvitku e-saobraćaja u Srbiji su subvencije za kupovinu novih vozila. On tvrdi da bi se korisnici mnogo lakše odlučili za prelazak na e-vozila ukoliko bi im ona bila dostupnija.
„Električna vozila jesu ekonomski isplativa, ali treba prikupiti dovoljno novca u startu, za kupovinu. Bilo da je reč o e-biciklu ili nečem većem, naš standard i kupovna moć nas ograničavaju. Kada bi se olakšala kupovina kroz subvencije i rate, povećao bi se njihov broj na ulicama“, smatra Manojlović i dodaje da e-Prime bicikl troši pet dinara na 100 kilometara.
Budžet za subvencije u 2023. veći od 260 miliona dinara
Ministarstvo zaštite životne sredine saopštilo je da su sva ovogodišnja sredstva za subvencionisanje kupovine električnih i hibridnih vozila utrošena i da je tražnja uveliko premašila planiranih 150 miliona dinara, zbog čega je iz budžeta izdvojen dodatni novac. Ukupno je u toku ove godine uz pomoć subvencija kupljeno 625 vozila. U 2020. godini subvencionisana je kupovina 112 e-vozila, a u 2021. godini njih 446. Iznos subvencije kreće se od 250 do 5.000 evra.
U novom budžetu Republike Srbije za 2023. godinu vidljivo je povećanje iznosa za podsticaje za kupovinu ekološki prihvatljivih vozila, gde postoji skok sa 150 miliona na više od 260 miliona dinara.
Trotineti najbrojnija e-vozila kod nas
Izmenama Zakona o bezbednosti saobraćaja vožnja električnih trotineta u Srbiji uskoro će biti zakonski regulisana. Naime, biće dozvoljena na biciklističkim stazama, a u izuzetnim situacijama i na kolovozu, sa ograničenjem brzine na 25 km/h.
Brzina kretanja električnih trotineta na površinama namenjenim pešacima, prema najavljenim zakonskim rešenjima, biće ograničena na tri do pet kilometara na sat, odnosno prilagođena brzini hoda pešaka. Prema nekim procenama, u Srbiji se trenutno vozi više od 220.000 električnih trotineta.
„E-vozila mogu mnogo da doprinesu, posebno kretanju u urbanim sredinama. Ljudi mogu sebi da priušte trotinete, a neki i druge dvotočkaše, poput motocikala i e-bicikala. Zato treba raditi sa mladim generacijama, da uvide prednosti vožnje električnih vozila i posebno e-dvotočkaša, samo je važno da se vaspitavaju i o njihovom kretanju o saobraćaju i bezbednosti, posebno u Beogradu i Novom Sadu, gde je gustina saobraćaja veća“, naglasila je Stefana Miladinović.
Ona je dodala da treba da se jasno uredi ko može da koristi e-trotinete i da se definišu propisi njihovog korišćenja/kretanja u saobraćaju.
Pročitajte još:
Miladinović je istakla da je Amsterdam dobar primer ne samo za e-saobraćaj, nego i za kompletno uređenje javnog prevoza, kao i uslove pod kojima ljudi mogu da se kreću kroz grad.
„Amsterdam je u tom smislu uvek broj jedan, a Kopenhagen je isto pri vrhu. U njima je sve povezano – i javni prevoz i servisi koji su u gradu dostupni građanima za kretanje, i kombinacija različitih vidova transporta. Tu su i šinski i drumski saobraćaj, i mogućnost vožnje bicikala i trotineta, njihovo iznajmljivanje…“, obrazložila je naša sagovornica.
Ona naglašava da se kod nas e-saobraćaj razvija, ali je pitanje kojom brzinom će teći taj razvoj, kao i na koji način mi kao građani možemo da doprinesemo. Takođe, smatra da na nivou države treba da se donese određena strategija, koja će biti početna osnova za sve ostalo.
Cena trotineta od 20.000 dinara, najskuplji e-bicikli i preko 200.000
Cena električnih trotineta kreće se od dvadesetak hiljada, pa sve do preko 100.000 dinara, dok se najniža cena električnih bicikala kreće oko 50.000 dinara, a ima i skupljih od 200.000 dinara, u zavisnosti od modela. Električni skuteri mogu se nabaviti od 75.000 dinara, ali stručnjaci u ovoj oblasti tvrde da se „pristojan“ model može kupiti za 1.500 do 2.000 evra.
Pročitajte i prvi deo našeg istraživanja o eko saobraćaju: Saobraćajna infrastruktura od krucijalnog značaja za e-vozila
CUPKA
27.11.2022 #1 AuthorDocicemo mi na nivo Amsterdama za nekih 100tinak godina 🙂
Bilo bi dobro ukoliko bi se ova praksa sa el prevoz. ustalila i bilo ih sve vise, od zagadjenosti se ne moze disati.
MADMAX
27.11.2022 #2 AuthorSaobraćajna infrastruktura je je jako bitan segment da bi ovako nešto zaživelo u punoj meri.
LJUBIŠA
27.11.2022 #3 AuthorNemaju ljudi novca da sebi
baš priušte
Anna
27.11.2022 #4 AuthorDecu i mlade treba učiti da voze obične bicikle. A ako je baš nužda ići na električne. Deca su sve napokretnija. Samo im još treba i bicikl koji će im omogućiti da budu nepokretni dok su napolju.
Milovan94
27.11.2022 #5 AuthorMislim da smo mi daleko od ovakvog rešenja.
BIJUTI27
27.11.2022 #6 AuthorPreviše su skupi, i nedostupni
JANA
27.11.2022 #7 AuthorNesto se i ne slazem sa ovom odlukom ,jos i trotineti da idu zajedno sa kolima i biciklama i divota ,niko ne vodi racuna o bezbednosti .
VANJA
27.11.2022 #8 AuthorU narednim godinama je sigurno da ce se sve vise prelaziti na ovakva prevozna sredstva!
STRAHINJA
27.11.2022 #9 AuthorMi nemamo kulturu pesacenja po trotoaru, a kamoli da uvodimo ovo, bas sam se nasmejao
MAJA
27.11.2022 #10 AuthorTrebalo bi i za e-trotinete da postoji obuka, deca od 10 god ih voze u saobraćaju
kaćica
27.11.2022 #11 AuthorOvo bi bilo dobro,ja obozavam bajs
Tina
27.11.2022 #12 AuthorTreba sto vise da se koristi ovaj vid prevoza. Manje zagadjenja vazduha ce biti, a I zdraviji je
IVAN
27.11.2022 #13 AuthorJa bih zabranio električne trotinete opasni su po saobracaj.
Dea
27.11.2022 #14 AuthorOvo deluje sjajno,probala bih kao altenativu u toplijim danima
VILENJAK
27.11.2022 #15 AuthorZa manje gradove ok, za Beograd nikako!
MARA
27.11.2022 #16 AuthorOdlična stvar, samo treba obezbediti uslove za vožnju..
Moon
27.11.2022 #17 AuthorA sta zimi raditi na dvitockasu?
DANIJELA
27.11.2022 #18 AuthorNama su potrebne adekvatne staze za voznju elektricnog bicikla i trotineta. Sigurno bi bilo manje guzve u saobracaju a i zagadjenje vazduha takodje da vise ljudi biciklima i trotinetima ide na posao.
GOCA BG
27.11.2022 #19 AuthorE trotineti su najdostpuniji zbog cene,ali uslovi za koroscenje su ogranicena…
Ika
27.11.2022 #20 AuthorTreba ih što pre usvojiti kao deo saobraćaja i naše svakodnevnice, jeftinije je i ekološki efikasno
LIMUN ŽUT
27.11.2022 #21 AuthorElektrični bicikl je najbolji mogući izbor za velike gradove.
GAGA
27.11.2022 #22 AuthorJos uvek nisu stvoreni uslovi za bezbednu voznju bicikala, barem u Beogradu
SNEZANA
27.11.2022 #23 AuthorZa Beograd idealno resenje i za ove guzve.
Gaga45
27.11.2022 #24 AuthorZa nas grad bas i nema pomoci
ZVEZDICA01
27.11.2022 #25 AuthorProblem je sto ni njihova cena nije mala, a nema ni adekvatnih parking mesta gde bi bila bezbedna…
VOJKAN
28.11.2022 #26 AuthorEto rešenja za beogradske gužve
Coka13
28.11.2022 #27 AuthorSve je to lepo, ali nema uslova za vožnju istih. Staze su vrlo retke, a bez njih i nije najbezbednije i najsjajnije rešenje ovo o čemu se govori. Prvo obezbediti uslove.