Bojan Vračević, predsednik Izvršnog odbora S-Leasinga, za Biznis.rs o investicijama, tržištu lizinga u Srbiji, i planovima za naredni period

Zelena ekonomija u fokusu

IntervjuInvesticijeMesečnikPoslovanje

1.10.2023 12:22 Autor: Marko Andrejić 10

Zelena ekonomija u fokusu Zelena ekonomija u fokusu
S-Leasing je osnovan pre 20 godina kao jedna od prvih lizing kompanija na tržištu Srbije. Kao pionir u ovom poslu, prošli smo dugačak put... Zelena ekonomija u fokusu

S-Leasing je osnovan pre 20 godina kao jedna od prvih lizing kompanija na tržištu Srbije. Kao pionir u ovom poslu, prošli smo dugačak put i uvek igrali značajnu ulogu na tržištu po plasmanima, odnosu sa klijentima i poslovnim partnerima. Takođe, trudili smo se da budemo inovativni kada su u pitanju načini finansiranja. Uvek smo se trudili da održimo dobre odnose sa našim klijentima osluškujući njihove potrebe za finansiranjem i prilagođavajući našu ponudu proizvoda zahtevima tržišta.

Ovako priču povodom značajnog jubileja, dve decenije poslovanja kompanije, počinje Bojan Vračević, predsednik Izvršnog odbora S-Leasinga. U razgovoru za Biznis.rs on govori o dosadašnjim ulaganjima u Srbiji, tržištu lizinga u našoj zemlji, zelenoj ekonomiji i planovima za naredni period.

– Naš portfolio obuhvata više od 30.000 realizovanih ugovora i preko 14.000 zadovoljnih klijenata, a ono na šta smo najviše ponosni jeste tim ljudi koji predano radi na tome da klijentima pruži besprekornu uslugu. Protekle dve decenije za nas su bile uzbudljivo putovanje puno izazova koji su nas oblikovali u poslovnom smislu, čineći nas svaki put još snažnijim, agilnijim i dinamičnijim. Iako nikada nismo imali skromne ambicije, tržište lizinga koje se budilo zahtevalo je od svakog člana tima da bude za korak ispred svakog postavljenog cilja. Pre 10 godina nalazili smo se na 11. mestu po tržišnom učešću. Danas smo četvrti, sa rastom bilansne sume od gotovo 180 odsto u poslednjih pet godina. Bilo je mnogo momenata na koje sam bio vrlo ponosan. Uostalom, cifre su tu kao neoboriv dokaz dobro postavljene strategije rasta, posvećenosti i upornosti našeg tima.

Koliko je vaša kompanija uložila u Srbiji do sada?

– Lizing je zbog svoje fleksibilnosti i jednostavnosti izuzetno značajan za ekonomije poput naše kojima treba više investicija kako bi društveni proizvod dinamičnije rastao u narednom periodu. Od svog osnivanja S-Leasing je plasirao više od milijardu evra kompanijama i fizičkim licima u Srbiji. Više od tri četvrtine ovih sredstava smo plasirali u putnička i komercijalna vozila, u skladu sa našom poslovnom strategijom. Veoma smo ponosni na ovaj rezultat i smatramo da smo u značajnoj meri doprineli razvoju naše privrede i povećanju standarda naših klijenata, a izvesno je da ćemo nastaviti sa ulaganjima i u narednom periodu.

Svako treće novo prodato vozilo u 2022. godini finansirano je putem lizinga. Šta još građani i kompanije u Srbiji najčešće nabavljaju kroz lizing i koliko se u tom pogledu razlikujemo od nekih drugih, razvijenijih tržišta?

Bojan Vračević / Foto: S-Leasing

– Finansiranje putničkih vozila je najznačajniji segment na lizing tržištu Srbije i na njega odlazi oko 45-50 odsto plasmana svih lizing kompanija. Zanimljiv je podatak da je ovo tržište za poslednjih deset godina imalo rast od 240 odsto. Za sve lizing kompanije u Srbiji finansiranje putničkih automobila je glavni cilj i najviše energije ulažu u povećanje prodaje u tom segmentu. Starost voznog parka u zemlji i povećanje kupovne moći stanovništva i kompanija glavni su razlozi za povećanje tražnje za nabavkom putničkih vozila. Lizing kompanije prate taj trend i svake godine povećavaju svoje učešće u ukupnoj prodaji putničkih vozila.

Naše tržište je generalno tržište dosta starijih vozila u proseku, u odnosu na Evropu, pa je samim tim i potreba za zanavljanjem velika, bez obzira da li su u pitanju fizička i pravna lica. Pad tržišta finansiranja putničkih vozila bio je zabeležen samo 2020. godine, kada su od kupovine automobila odustajali i pojedinci i rent-a-car kompanije. Međutim, ni u ovom periodu nije se usporila nabavka komercijalnih i dostavnih vozila, pa je zbog toga celokupno lizing tržište nastavilo sa rastom.

Pored automobila, kompanije u značajnoj meri nabavljaju komercijalna vozila i opremu, što direktno doprinosi povećanju rasta i konkurentnosti kompanija i cele privrede.

Za razliku od Srbije, u Evropi se lizing mnogo više koristi za finansiranje industrijskih mašina i opreme. Na prvom mestu zato što imaju vrlo razvijenu proizvodnu i prerađivačku delatnost, zbog znatno manjeg rizika za finansiranje, ali i zbog toga što postoji razvijeno sekundarno tržište.

Koliko je ova vrsta finansijskog proizvoda popularna u našoj zemlji?

– Popularnost lizinga se povećava svake godine, ali još uvek nije na nivou kao u razvijenim zemljama. Iako imamo klijente koji su završili četiri ili pet ciklusa otplate vozila, nažalost ima još uvek dosta kompanija koje nisu upoznate sa lizingom i njegovim prednostima za razvoj kompanije. Očekujem da daljom edukacijom i širenjem informacija o lizingu kao finansijskom proizvodu lizing kompanije još više povećaju svoje prisustvo na tržištu, a popularnost ovog finansijskog proizvoda poraste i u Srbiji.

Kako ocenjujete tržište lizinga u Srbiji? U kom pravcu se kretalo prethodnih godina i kakvu perspektivu vidite?

– Ako izuzmemo 2020. zbog pandemije, tržište lizinga kontinuirano raste proteklih 7-8 godina. Istovremeno ga odlikuje visoka konkurentnost jer sve vodeće banke imaju i svoju lizing kuću. Baš zbog toga, izuzetno sam ponosan na činjenicu da je S-Leasing najbrže rastuća kompanija na interesantnom i zahtevnom tržištu lizinga i da u tom takmičenju pobeđujemo i lizing kuće u vlasništvu najvećih banaka u Srbiji.

U prethodnom periodu na tržištu je dominiralo finansiranje putničkih vozila, a po strukturi najviše je bilo klijenata pravnih lica. Smatram da bi za naše društvo bilo poželjno da ima više komercijalnih vozila i opreme koja se finansira preko lizinga jer to direktno doprinosi povećanju privredne aktivnosti i bruto domaćeg proizvoda. Povećanje standarda i kupovne moći stanovništva će svakako povećati učešće fizičkih lica u strukturi finansiranja na lizing tržištu. Novi proizvodi i modeli finansiranja će sigurno povećati atraktivnost lizinga, a lizing će postati dostupan na više mesta, ne samo u filijalama lizing kompanija.

Saradnjom sa Erste bankom do sinergije na tržištu

Kako izgleda model saradnje S-Leasinga sa Erste bankom u Srbiji, koja je ušla u vlasništvo vaše lizing kuće 2013. godine?

– Tako je, Erste banka je postala naš vlasnik pre 10 godina i od tada se značajno povećala sinergija u nastupu na tržištu i prema klijentima. Ovo je, bez ikakve sumnje, bila jedna od ključnih prekretnica u razvoju S-Leasinga, kada smo povezivanjem lizinga sa bankom po svim važnim funkcijama obezbedili osnovu za dalji razvoj. Naime, ovaj model saradnje pokazao se kao jedan od najefikasnijih na tržištu jer obezbeđuje najbolju uslugu i podršku klijentima, dok sa druge strane podiže ukupnu efikasnost i banke i lizinga. Tržište lizinga kontinuirano raste već gotovo deceniju unazad, a činjenica da na jednom zahtevnom i konkurentnom tržištu kakvo je srpsko S-Leasing beleži najbrži rast bilansne sume govori mnogo o uspešnosti ovog poslovnog modela i razumevanju potreba klijenata. U praksi, ovo znači da klijenti S-Leasinga i Erste banke mogu na jednom mestu da dobiju celokupnu lepezu finansijskih proizvoda, kao i savet naših eksperata o tome šta je najbolje za njih u datom trenutku. Zadovoljstvo naših zajedničkih klijenata nam je uvek prioritet i vodilja u svakodnevnom poslovanju. Posvećeno radimo sa našim klijentima i partnerima i sa optimizmom gledamo na naredne godine, stremeći ka poziciji „broj jedan“ među lizing kompanijama u Srbiji – ističe Bojan Vračević.

Najavili ste da će ESG principi biti u samom vrhu poslovne agende kompanije. Na koji način S-Leasing planira to da ostvari? Kojom vrstom “zelenih rešenja” ćete se baviti?

– U početku, finansiranje ovih predmeta lizinga je bilo vrlo rizično jer su vozila imala dosta visoku cenu u poređenju sa standardnim vozilima i tržište primarne i sekundarne prodaje vozila nije bilo razvijeno. Takođe, prosečni kupac nije imao interes za nabavku ovih vozila jer je, pored cene, glavni razlog male tražnje bila nerazvijena infrastruktura za punjenje. S-Leasing je prepoznao potrebu za prihvatljivim izvorom finansiranja zelene ekonomije i u saradnji sa našim partnerima potrudili smo se da ponudimo najbolje moguće uslove. Takođe, radili smo i sa kupcima i distributerima punjača za električna vozila kako bismo pokrili i taj problem na tržištu. Iako su rezultati prodaje još uvek slabi i značajno niži od nekih zemalja EU, primetan je trend rasta i očekujemo značajno povećanje prodaje u narednom periodu.

Pored finansiranja električnih vozila posvetili smo pažnju finansiranju solarnih elektrana i s ponosom ističemo da smo jedna od prvih lizing kompanija koje su finansirale solarnu elektranu na lizing.

Generalno govoreći, ESG principi su duboko ukorenjeni u našoj poslovnoj filozofiji i deo su našeg strateškog opredeljenja. Kao deo Erste Grupe maksimalno se angažujemo na unapređenju održivosti poslovanja. Naša podrška projektima koji se fokusiraju na obnovljive izvore energije i nabavku električnih vozila je samo početak i biće naš imperativ i u narednom periodu.

Među ciljevima naše Grupe je da do 2030. godine prestanemo sa finansiranjem proizvodnje uglja i svih pratećih privrednih grana, kao i da do 2050. godine portfolio naše grupe bude ekološki neutralan. Prateći tehnološki razvoj, planiramo da implementiramo najnovija IT rešenja u naš svakodnevni rad kako bismo bili dostupni, pouzdani i uslužni. Želimo da osiguramo prosperitet naših klijenata putem održivih finansijskih proizvoda, stavljajući akcenat na zelene predmete lizinga koji imaju minimalan uticaj na zagađenje životne sredine.

Šta će još biti fokus kompanije u narednom periodu?

– Lizing mora biti dostupniji našim budućim klijentima. Plan nam je da povećamo prisustvo, ali ne samo kroz širenje prodajnih mesta, već i kroz veću digitalizaciju naših prodajnih kanala i mogućnost klijenata da na još lakši i brži način dođu do željenog predmeta lizinga.

Sa tim ciljem smo, između ostalog, pokrenuli i mobilnu aplikaciju kako bismo odgovorili na potrebe klijenata i omogućili im lakšu i bržu komunikaciju u pogledu osnovnih informacija o njihovim lizing ugovorima. Jedina smo lizing kuća koja ima iOS i Android aplikaciju, tako da smo i na ovaj način potvrdili svoju lidersku poziciju u inovacijama i digitalizaciji poslovanja. U sledećoj godini planiramo i dodatne funkcionalnosti kojima ćemo aplikaciju učiniti još korisnijom i za naše klijente i za nas.

Zelena ekonomija će svakako biti jedan od naših fokusa u narednom periodu. Pratićemo naše klijente i isporučioce vozila u širenju prodaje električnih vozila. Takođe, ponudićemo atraktivne uslove finansiranja za razvoj mreže punjača, što će posledično dovesti i do povećanja prodaje električnih vozila. Potrudićemo se da proaktivnim pristupom povećamo učešće predmeta lizinga iz segmenta obnovljive energije i tako povećamo finansijsko zdravlje naših klijenata.

Autor: Marko Andrejić

Tekst je objavljen u septembarskom broju štampanog izdanja Biznis.rs

  • LAV

    1.10.2023 #1 Author

    Tako i treba, da se svi okrenemo zelenoj strani i cuvamo ovo sto nam je ostalo od planete i zivotne sredine.

    Odgovori

  • Boba321

    1.10.2023 #2 Author

    elektricna auta su visestruko isplativa

    Odgovori

  • SUNCICA

    1.10.2023 #4 Author

    zanimljiv tekst, zelena ekonomija je za buducnost

    Odgovori

  • SUNCICA

    1.10.2023 #5 Author

    To je to, to ce promeniti svet, samo da dodjemo k sebi

    Odgovori

  • HANA

    1.10.2023 #6 Author

    Interesantno…

    Odgovori

  • VALERIJA

    1.10.2023 #7 Author

    Da, češće u poslednje vreme viđan električne automobile, baš je primetno da ih ima dosta više.

    Odgovori

  • Sonjka

    2.10.2023 #8 Author

    Interesantno…

    Odgovori

  • DASHA

    19.10.2023 #9 Author

    Odlicno

    Odgovori

  • SANJA91

    25.5.2024 #10 Author

    Moderne lizing kompanije daju prednost održivom konceptu poslovnog razvoja.

    Odgovori

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *

    Biznis.rs newsletter

    Prijavite se na biznis.rs newsletter i budite uvek u toku sa najnovijim finansijskim i ekonomskim temama značajnim za društveni razvoj.

    Vaša e-mail adresa će biti korišćena isključivo za potrebe slanja newslettera, a u skladu sa Politikom privatnosti.