Šta se događa kada dostava kasni iako je roba plaćena?

Online trgovcima prete kazne za nepoštovanje rokova isporuke

NovacPoslovanjeSrbija

27.7.2021 18:03 Autor: Redakcija Biznis.rs

Online trgovcima prete kazne za nepoštovanje rokova isporuke Online trgovcima prete kazne za nepoštovanje rokova isporuke
Obim elektronske trgovine beleži konstantan rast tokom proteklih meseci, a zbog uštede vremena i brojnih povoljnosti koje se svakodnevno nude potrošačima, web shopovi jesu... Online trgovcima prete kazne za nepoštovanje rokova isporuke

Obim elektronske trgovine beleži konstantan rast tokom proteklih meseci, a zbog uštede vremena i brojnih povoljnosti koje se svakodnevno nude potrošačima, web shopovi jesu primamljiva opcija za kupovinu željenog proizvoda.

Mnoge internet prodavnice u Srbiji imaju integrisanu opciju plaćanja koja se ogleda u efikasnom funkcionisanju platforme za naplatu i zadovoljstvu kupaca, odnosno prodavaca. Problem može nastati kada potrošač uplati sredstva na ime kupovine željenog proizvoda, a dostava kasni nekada i posle naznačenog roka.

Postoji zakonski rok za dostavu plaćene robe

Zbog toga se mnogi kupci pitaju imaju li pravo da otkažu porudžbinu, naročito u situacijama kada im je proizvod hitno potreban. Veliki broj potrošača tokom letnjih meseci, na primer, naručuje klima uređaje koji se na sajtovima za prodaju tehničke robe nude i sa opcijom ugradnje. Postavlja se pitanje jesu li prava potrošača ugrožena ukoliko aparat stigne mnogo posle naznačenog roka, jer visoke letnje temperature neće trajati unedogled.

Foto: Pixabay.com
Foto: Pixabay.com

„Online kupovina je u ekspanziji, a njen razvoj prati povećanje broja prigovora. Mnogi potrošači su usled pandemije savladali nove tehnologije, iako to na početku možda nisu želeli. Ukoliko isporuka kasni u odnosu na rok koji je ugovoren, kupac ima pravo da raskine ugovor. Može da odustane od kupovine ili da trgovcu ostavi neki naknadni rok u kojem bi trebalo ispuniti obavezu“, kaže za Biznis.rs pravni savetnik u Nacionalnom udruženju potrošača Mladen Alfirović.

Naš sagovornik kaže da je zakonski rok za dostavu plaćene robe 30 dana, osim ukoliko se ne ugovori neki drugi rok koji mora biti jasno naznačen.

„Dešava se da kupac i prodavac dogovore novi od sedam dana. Prodavac ima obavezu da taj rok ispoštuje. Ukoliko se kasni dan, ugovor se raskida, s tim što potrošač može da ostavi i neki naknadni rok za ispunjenje obaveze prodavca“, dodaje Alfirović.

Porudžbenica štiti potrošača od prevare

U slučaju da je novac već uplaćen na račun kompanije koja vodi web shop, trgovac koji kasni ili nema mogućnost da realizuje dostavu ima obavezu da u roku od tri dana vrati novac potrošaču.

Kada je reč o broju prigovora potrošača u Srbiji, odeća i obuća su već godinama na prvom mestu. Zatim sledi tehnička roba.

„Apelujemo na potrošače da kupuju od online trgovaca koji su registrovani, a ne preko socijalnih mreža. Uglavnom se ne zna ko stoji iza profila koji nude najrazličitije proizvode. Zakon se u tom slučaju ne primenjuje, a najčešće je reč o fizičkim licima. Kupcima savetujemo da robu kupuju u online shopu gde postoje registrovani podaci o firmi: naziv, adresa, PIB, matični broj, registarski broj, žiro račun. Jedino tako su sigurni da mogu dobiti pomoć Nacionalnog udruženja potrošača u slučaju da se dogodi problem. Svoje pravo mogu ostvariti na osnovu podataka koji se nalaze u porudžbenici, odnosno podacima o prodavcu koje je moguće pronaći na pratećem dokumentu“, navodi Alfirović.

Ukoliko se desi da po isteku zakonskog roka isporuke trgovac ne želi da vrati novac, slučaj ide u nadležnost Tržišne inspekcije. Za ovakve prekršaje zaprećene su kazne od 300.000 do 2 miliona dinara.

    Biznis.rs newsletter

    Prijavite se na biznis.rs newsletter i budite uvek u toku sa najnovijim finansijskim i ekonomskim temama značajnim za društveni razvoj.

    Vaša e-mail adresa će biti korišćena isključivo za potrebe slanja newslettera, a u skladu sa Politikom privatnosti.