Međunarodni sajam franšizinga u aprilu u Beogradu

Više od 240 kompanija u Srbiji radi kao franšiza, dve trećine čine strani brendovi

BiznisBolji posaoInvesticijeNovac

2.1.2022 11:11 Autor: Ljiljana Begović 1

Više od 240 kompanija u Srbiji radi kao franšiza, dve trećine čine strani brendovi Više od 240 kompanija u Srbiji radi kao franšiza, dve trećine čine strani brendovi
Privredna komora Srbije najavila je da će Beograd ove godine biti domaćin Međunarodnog sajma franšizinga i partnerstva, koji će se održati na Beogradskom sajmu... Više od 240 kompanija u Srbiji radi kao franšiza, dve trećine čine strani brendovi

Privredna komora Srbije najavila je da će Beograd ove godine biti domaćin Međunarodnog sajma franšizinga i partnerstva, koji će se održati na Beogradskom sajmu 6. i 7. aprila. Prema podacima PKS, više od 240 kompanija u Srbiji svoj rad bazira na konceptu franšiza, a 65 odsto njih su inostrani brendovi.

Na sajmu franšiza biće prisutni domaći i međunarodni franšizni koncepti. Pored izlagačkog prostora, organizovaće se i prateće edukativne konferencije, sadržaji namenjeni potencijalnim kupcima franšiza, nezaposlenima koji žele da započnu sopstveni posao, preduzetnicima, institucijama.

Koliko je biznis zasnovan na modelu franšizinga značajan, pokazuje podatak da se čak 70 odsto tržišne privrede u SAD zasniva na franšiznom poslovanju u 75 različitih delatnosti, najviše u industriji hrane i restorana.

Globalna ekonomska kriza nije u velikoj meri uticala na ovaj segment poslovanja, kaže Marica Vidanović, rukovodilac Centra za Severnu, Centralnu i Južnu Ameriku, i Australiju u Privrednoj komori Srbije. To potvrđuju poslednji podaci međunarodnih institucija koje prate ovaj vid poslovanja, a koji pokazuju da franšizing u svetu generiše oko 4,8 odsto globalnog BDP. U svetu postoji oko 30.000 franšiza. U Evropi više od 15.000 njih radi na oko 3,5 miliona lokacija i zapošljava 25 miliona ljudi.

Franšizing u Srbiji

Kada je reč o broju franšiza u Srbiji, primetna je velika razlika između broja firmi koje daju i primaju franšize, odnosno domaćih i inostranih franšiza. U Francuskoj, Italiji, Španiji, Engleskoj i Nemačkoj ovaj odnos je čak i do 80 odsto u korist domaćih franšiza, dok je u većini zemalja izjednačen.

„Svest o prednostima i mogućnostima franšizinga raste u Srbiji proteklih godina. Najviše je zastupljen u sektoru usluga, a upravo se na usluge i sektor prehrambenih proizvoda gleda sa velikom nadom kada se govori o ekonomskom razvoju Srbije“, ističe Vidanović.

Foto: Unsplash.com

Istraživanja pokazuju da je zbog obuka, prenosa “know-how” znanja i veština, kao i mentorstva, franšizing znatno održiviji način poslovanja od pokretanja samostalnog posla, jednostavniji i jeftiniji način širenja biznisa. Franšiza se, inače, ne kupuje niti prodaje nego preuzima, odnosno ustupa ili iznajmljuje na određeno vreme, uz obaveznu podršku poslovanju i uz plaćanje ulazne franšizne nadoknade koju određuje onaj koji ustupa franšizu.

Franšizni biznis konsultant Bojana Vuković za Biznis.rs kaže da su prednosti franšizinga brojne, a pre svega to što se preuzima već razrađen biznis u koji je uložen određeni kapital.

„Prednosti franšizinga ogledaju se u sledećem: primalac dobija već uspostavljen brend, kompletnu obuku kako bi nesmetano počeo da radi, mentorski pristup od strane davaoca koji će ga sačuvati od grešaka, rizika i gubitaka koji iz toga proizilaze. Davalac franšize je već “preležao sve dečije bolesti preduzetništva” i veoma mu je bitno da franšiza uspešno posluje. Ono što se tek stidljivo pominje je da ne postoji nijedan razlog zbog koga naši uspešni poslovni koncepti ne bi razmišljali o franšiziranju i izlasku na svetsko tržište. Poslednjih godina intenzivno radimo na edukaciji preduzetnika da ova mogućnost postoji i da treba razmišljati globalno. Mi ovde imamo sjajne brendove i poslovne koncepte koji su ‘zaglavljeni’ u tradicionalnom načinu poslovanja i razmišljaju lokalno jer je tako lakše“, navodi Vuković.

Ugovori najčešće na pet godina

Kada ulaze u ovakav vid partnerskog odnosa, partneri to čine s očekivanjima da će posle precizno određenog perioda ostvariti povrat početnih ulaganja, a onda početi da ostvaruju i profit. U franšizingu se ugovori najčešće sklapaju na pet godina, jer je to period u kome se očekuje da će investicija biti „zatvorena“ i preko toga ostvarena dobra zarada. Posle toga ugovor može da se obnovi, mada to nije obaveza, a davalac franšize ocenjuje u kojoj meri su ostvareni ili premašeni početni parametri.

Naša sagovornica kaže da ako se odlučite na franšizno poslovanje, pre svega treba dobro da se informišete. Bitno je da u startu budete svesni kako ovaj sistem funkcioniše i šta su osnovni principi.

„Prva stvar koju treba da znate je ukupna investicija da bi vaša franšiza bila pokrenuta. Ovo bi trebalo da uključi troškove kupovine franšize, početni inventar i količinu obrtnog kapitala koji će vam biti potreban pre nego što počnete da zarađujete. Imajte na umu da ćete, verovatno, prvih meseci imati veće rashode nego što su prihodi“, objašnjava Vuković.

Informišite se o poslovanju firme davaoca franšize, naročito o tome koliko dugo postoji, koja je stopa uspeha, šta kažu poslovni partneri, odnosno kakvi su B2B odnosi. Razgovarajte sa nekim od zaposlenih u samoj kompaniji, kao i sa ostalim primaocima franšize.

„Ovo je izuzetno bitno i ne zanemarujte ovaj deo čak i kada se radi o poznatom brendu. Kada stvari posmatrate spolja, unutrašnji problemi davaoca franšize koji će se sigurno odraziti na vas, ostaju skriveni. Sa druge strane, samo zato što je davalac franšize novi, ne znači da nije odlična poslovna prilika“, napominje Bojana Vuković.

Franšizno poslovanje omogućava dvostruku korist

Kada samostalno, od nule, krećete u posao sigurno je potrebno daleko više vremena, resursa i živaca zbog svih izazova na putu razvoja posla. Treba imati na umu da mnogi preduzetnici to ne izdrže i odustanu.

„Slobodno mogu da kažem da je ovaj način poslovanja i za davaoca i za primaoca franšize veoma isplativ. Primalac će za iznos franšiznih naknada dobiti svo znanje koje je davalac godinama sticao i testirao u sopstvenoj praksi i za kratko vreme će moći da dostignu pun potencijal svoje franšize“, kaže Vuković.

  • Masamasa

    3.1.2022 #1 Author

    Za pocetak mogu da potenciraju i domace brendove…

    Odgovori

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *

Biznis.rs newsletter

Prijavite se na biznis.rs newsletter i budite uvek u toku sa najnovijim finansijskim i ekonomskim temama značajnim za društveni razvoj.

Loading...