Zašto je važno da svaki preduzetnik zna šta je cash flow?
AnalizaNovacPoslovanjePreduzetnikU fokusu
27.2.2022 08:02 Autor: Ljiljana Begović 11
Svi preduzetnici, bez obzira na to da li tek počinju svoj biznis ili su već neko vreme u preduzetničkim vodama, znaju da su problemi na koje najčešće nailaze vezani za tokove novca (cash flow).
Prema rečima finansijskih konsultanata, tokovi novca odnosno „cash flow“ su nešto što bi trebalo da bude jedan od prioriteta svakog preduzetnika da bi ostao likvidan.
Najjednostavnija definicija termina cash flow je – prikaz priliva i odliva novca u određenom periodu. U suštini, cash flow se bavi tokovima koji novac dovode u preduzeće i kojima novac izlazi iz preduzeća.
Kod nas se izrazi “tokovi gotovine”, “novčani tokovi”, “priliv i odliv novca“ ponekad koriste kao sinonimi za izraz “cash flow”. Međutim, samo značenje pojma je prihvaćeno, nedvosmisleno jasno i razumljivo, te se u praksi najviše i koristi u originalu, iako vodi poreklo iz engleskog jezika.
Autori knjige “Korak ispred”, finansijski konsultanti za poslovanje preduzeća Biljana Lazarević i Veljko Davidović, objašnjavaju da izveštaj o novčanim tokovima dobija na značaju od 60-ih godina prošlog veka.
“Bilans stanja i bilans uspeha ne mogu da zamene izveštaje o novčanim tokovima, koji predstavljaju osnov za procenu i kontrolu likvidnosti, ali i solventnosti (likvidnosti na dug rok) i rentabilnosti (opravdanosti ulaganja) preduzeća. Cash flow punu afirmaciju dobija 90-ih godina prošlog veka. Kod nas je obaveza sastavljanja Cash flow-a uvedena Zakonom o računovodstvu i reviziji iz 1996. godine”, navode autori.
Zakon o računovodstvu i reviziji iz 2002. godine uvodi obavezu sastavljanja Izveštaja o novčanim tokovima za velika i srednja pravna lica.
U zavisnosti od toga kojoj grupi preduzeća pripadaju firme su u obavezi da sačinjavaju pet izveštaja kao delove Završnog računa, i to – bilans uspeha, bilans stanja, izveštaj o novčanim tokovima, izveštaj o promenama na kapitalu, kao i napomene.
“Sastavljanje izveštaja o tokovima gotovine je deo posla za koji je odgovoran finansijski sektor preduzeća. Izveštaj o tokovima gotovine se sastavlja na osnovu sagledavanja pozicija iz bilansa stanja na početku i na kraju obračunskog perioda, izračunavanjem promena stanja na tim pozicijama i pozicija bilansa uspeha za posmatrani period”, ističu autori u knjizi “Korak ispred”.
Postoje dve metode za sastavljanje Cash Flow izveštaja: direktna i indirektna.
Direktna metoda je propisana zakonom i preduzeća u Srbiji koja imaju obavezu da u okviru završnog računa predaju i cash flow izveštaj moraju da koriste direktnu metodu.
“Najkraće rečeno, direktna metoda prikazuje cash flow operativnog nivoa tako što polazi od novčanih pozicija iz bilansa uspeha i koriguje ih promenama na pozicijama iz bilansa stanja prikazanim na početku i na kraju obračunskog perioda”, objašnjavaju autori.
Cash flow izveštaj za operativne aktivnosti, po indirektnoj metodi, kreće od bilansa stanja, odnosno neto rezultata i koriguje poziciju sa svim nenovčanim prilivima i odlivima, prilivima i odlivima koji pripadaju cash flow finansijskih aktivnosti ili cash flow investicionh aktivnosti i dodavanjem ili oduzimanjem operativnih stavki bilansa stanja (kupci, dobavljači, zalihe itd.)
Pročitajte još:
Za mala preduzeća, preduzeća iz mikro segmenta i preduzetnike upravljanje tokovima novca ima veliku važnost, i stoga instrumenti i alati koji se koriste u ovu svrhu dobijaju prednost u odnosu na cash flow izveštaje koji su zakonska obaveza za srednja i velika preduzeća.
“U našoj poslovnoj praksi često se možemo sresti sa zanemarivanjem upravljanja novčanim tokovima i ovaj aspekt se često smatra sporednim. Međutim, na zapadu, a naročito američkom području, važi mišljenje da su novčani tokovi kao krvotok preduzeća, pa je i njihovo planiranje presudno za poslovanje”, zaključuju autori knjige “Korak ispred”.
LIMUN ŽUT
27.2.2022 #1 AuthorSve mi se čini da je ovo zaobilazan put do oporezivanja.
NIKOLA.NIDZO
28.2.2022 #2 Authorpa sta
DANIJELA
27.2.2022 #3 AuthorDobro svakako je bitno da se prati priliv novca i rashod u svakom momentu jer to utice na kompletno poslovanje.
BIJUTI27
27.2.2022 #4 AuthorPa valjda je ovo normalno da se isprati
SNEZANA
27.2.2022 #5 AuthorNisu svi nasi preduzetnici bas tako nauceni,tu ima ljudi sa sela I iz malih mesta koji ne znaju nista o ovome…
GOCA BG
27.2.2022 #6 AuthorVerujem da svaka firma to prati…
Ika
27.2.2022 #7 AuthorKod nas su slabo edukovani na tu temu.
ZVEZDICA01
28.2.2022 #8 AuthorLepo objašnjeno
Anna
28.2.2022 #9 AuthorKod velikih i srednjih preduzeća ovime se bave računovođe a ne vlasnici i direktori firmi. Ali u malim preduzećima to je svakako briga vlasnika.
MIŠKOVIĆ
28.2.2022 #10 Authornaravno da je bitno da se prate novine, ne moraju svi biti stručnjaci ali osnovne stvari treba znati radi boljeg rezultata poslovanja
Bella
28.2.2022 #11 AuthorJa jos nisam cula da se preduzetnici toliko edukovani.