Obaveze preduzetnika pri "zamrzavanju" rada

Da li i preduzeća u mirovanju moraju da nabave kase za elektronsko fakturisanje?

AnalizaPoslovanjePreduzetnikU fokusu

17.2.2022 11:21 Autor: Ljiljana Begović 17

Da li i preduzeća u mirovanju moraju da nabave kase za elektronsko fakturisanje? Da li i preduzeća u mirovanju moraju da nabave kase za elektronsko fakturisanje?
Obavezno elektronsko fakturisanje, koje će početi da se primenjuje od 1. maja ove godine, već je donelo niz nedoumica i problema privrednicima. Jedno od... Da li i preduzeća u mirovanju moraju da nabave kase za elektronsko fakturisanje?

Obavezno elektronsko fakturisanje, koje će početi da se primenjuje od 1. maja ove godine, već je donelo niz nedoumica i problema privrednicima. Jedno od nerazjašnjenih pitanja je da li preduzeća u mirovanju imaju obavezu podnošenja zahteva za nove kase za elektronsko fakturisanje.

Poslovni konsultant iz agencije TYB Consulting Milica Trifunović kaže da se preduzetnici koji su privremeno prekinuli svoju delatnost, tačnije prešli u status mirovanja, smatraju obveznicima nove fiskalizacije onog trenutka kada nastave svoju delatnost.

„Ukoliko posle mirovanja preduzetnici planiraju i konačno gašenje preduzetničke radnje ne smatraju se obveznicima nove fiskalizacije. Preduzetnici koji su uzeli subvenciju za novu kasu, a ne nastave poslovanje već krenu u postupak gašenja radnje, morali bi da vrate subvenciju uzetu od države“, objašnjava Trifunović za Biznis.rs.

Naša sagovornica ističe da je bitno napomenuti da privremeni prestanak obavljanja delatnosti (tzv. mirovanje) mogu registrovati samo preduzetnici, dok ta mogućnost nije predviđena za ostale pravne forme (d.o.o, a.d, o.d. i dr.). Porezi i doprinosi se ne plaćaju za ceo period mirovanja.

Zbog problema sa likvidnošću preduzetnici se odlučuju da ponekad zamrznu plaćanje poreza i doprinosa, usled odlučivanja za opciju „mirovanja“.

Foto: Pexels.com

„Opcija zamrzavanja poreza i doprinosa moguća je usled mirovanja i predstavlja izbor samog preduzetnika, u zavisnosti od toga da li želi da nastavi da koristi zdravstveno osiguranje ili ne“, navodi Trifunović.

Postoji mogućnost da preduzetnik nastavi da plaća doprinose u periodu privremenog prekida delatnosti. Za ovu opciju se odlučuju oni koji žele da nastave da koriste zdravstveno osiguranje, jer u privremenom prekidu preduzetniku zdravstvena knjižica više nije overena, pa nema zdravstveno osiguranje.

Kada su u pitanju takse, konkretno naknada za zaštitu životne sredine je propisana uredbom koja određuje da je obveznik dužan da podnese prijavu sa podacima od značaja za utvrđivanje naknade, i to do 31. jula svake godine za koju se utvrđuje naknada.

Ukoliko preduzetnik u okviru jedne poslovne godine ostvaruje prihod, a zatim registruje privremeni prekid obavljanja delatnosti, to ga ne oslobađa obaveze podnošenja prijave i plaćanja naknade za zaštitu životne sredine zato što je jedan od kriterijuma za utvrđivanje visine naknade upravo prihod ostvaren u jednoj kalendarskoj godini.

„Nadležni organ utvrđuje naknadu za odgovarajuću kalendarsku godinu u kojoj je preduzetnik imao prekid obavljanja delatnosti srazmerno periodu obavljanja aktivnosti. Ukoliko preduzetnik miruje cele kalendarske godine dužan je da podnese prijavu, ali ne plaća naknadu pošto nije ni ostvario prihode u toku mirovanja“, objašnjava Milica Trifunović.

Mirovanje preduzeća

Privremeni prekid delatnosti kod Agencije za privredne registre (APR) nije isto što i zatvaranje preduzetnika, odnosno brisanje iz registra. Kada uđete u pretragu preduzetnika na sajtu APR-a videćete da preduzetnik koji je u privremenom prekidu i dalje ima status ‘aktivan’. Privremeni prekid delatnosti i brisanje preduzetnika iz registra su dve potpuno različite aktivnosti koje imaju različite implikacije po preduzetnika.

  • MADMAX

    17.2.2022 #1 Author

    Totalno nelogično.

    Odgovori

  • IVAN

    17.2.2022 #2 Author

    Trebace ako planiraju da izadju iz mirovanja.

    Odgovori

  • Lelica

    17.2.2022 #3 Author

    Nelogično je ako ne rade,podrazumeva se kada nastave sa radom,ali do tada ne.

    Odgovori

  • Milovan94

    17.2.2022 #4 Author

    Nema smisla da nabavljaju sve dok ne izadju iz mirovanja bar po mom mišljenju

    Odgovori

  • BOJANA

    17.2.2022 #5 Author

    Ako ne rade šta će im kase

    Odgovori

  • MIŠKOVIĆ

    17.2.2022 #6 Author

    naravno da moraju dok se vode kao aktivan subjekt u APR u država će da im naplati sve sto može. treba pomoći rad malih preduzetnika jer su oni nosioci privrede

    Odgovori

  • Vockica

    17.2.2022 #7 Author

    Smatram da ne treba da imaju bilo kakve obaveze dok je u stanju mirovanja.

    Odgovori

  • JOVANA

    17.2.2022 #8 Author

    Stvarno nema smislaa

    Odgovori

  • BIJUTI27

    17.2.2022 #9 Author

    Ne vidim svrhu da imaju kao neaktivni.

    Odgovori

  • TATJANA

    17.2.2022 #10 Author

    Mislim da je odgovor logican, ali svakako propratiti zakonske odredbe

    Odgovori

  • MARA

    17.2.2022 #11 Author

    A, šta će da fakturisu, ako su u mirovanju?!

    Odgovori

  • LJUBIŠA

    17.2.2022 #12 Author

    Zašto bilo kakve obaveze dok su u mirovanju?
    Nema logike!

    Odgovori

  • JANA

    17.2.2022 #13 Author

    Nema nikakve potrebe da nabavljaju kada su mirovanju …

    Odgovori

  • GOCA BG

    17.2.2022 #14 Author

    Ovakve nelogicnosti ja mislim da samo kod nas postoje…

    Odgovori

  • ZVEZDICA01

    17.2.2022 #15 Author

    Stave firme u mirovanje a onda nastave da rade hvatajući ‘krivine’… Isto je i sa namernim blokadama računa.

    Odgovori

  • NATI29

    18.2.2022 #16 Author

    Ako nema prihod onda nema potrebe

    Odgovori

  • BRANA19

    18.2.2022 #17 Author

    Nelogično ako su u stanju mirovanja…

    Odgovori

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *

Biznis.rs newsletter

Prijavite se na biznis.rs newsletter i budite uvek u toku sa najnovijim finansijskim i ekonomskim temama značajnim za društveni razvoj.

Loading...