Kvalitetni mali brendovi obično nastaju iz velike ljubavi, hobija ili strasti osnivača
Firme u fokusuPoslovanjePreduzetnikU fokusu
18.6.2022 11:34 Autor: Julijana Vincan 31
Ukupan broj malih i mikro preduzeća u Srbiji trenutno iznosi 486.543, dok ih je samo ove godine ugašeno 13.145, pokazuju podaci međunarodne bonitetne kuće CompanyWall.
Najpopularnije oblasti u kojima posluju manja preduzeća su trgovina na malo, osim trgovine motornim vozilima i motociklima (48.597), delatnosti udruženja (43.153) i kopneni saobraćaj i cevovodni transport (32.889). Slede trgovina na veliko, osim trgovine motornim vozilima i motociklima (30.465) i specijalizovani građevinski radovi (30.342).
„Mali biznis može da nastane na mnogo načina, ali snažan mali brend je uvek rezultat jasne ideje i dugoročne strategije, zahvaljujući kojoj tačno znaš ko si, šta si, za koga si i kuda ideš. To omogućava da svi vidljivi i nevidljivi elementi brenda ‘pričaju istu priču’ i međusobno se nadopunjuju, što brendu daje jasan identitet, karakter i snagu da se izdvoji na tržištu. Za kreiranje brenda vam ne treba mnogo novca već jedna dobra ideja i doslednost u tome da je sledite i negujete“, objašnjava za Biznis.rs stručnjak za oglašavanje i brendiranje Svetlana Ćopić.
Prema njenim rečima, način da se u doba prezasićenosti informacijama ispliva na vrh pažnje potencijalnih klijenata jeste autentičnost, odnosno to što će neko biti ono što jeste.
„To je jedini način da budete posebni. Zvuči jednostavno, ali u stvari zahteva određenu hrabrost. Na primer, hrabrost da odolite tome da vas povede ono što vidite da rade drugi, ili ono što vam se učini da “tako mora”, jer niko nije probao nešto drugačije. Prepoznatljiv mali brend se gradi na inovaciji, ne na imitaciji. Ljudi jesu prezasićeni informacijama i reklamama, ali su željni ideja, autentičnosti i priča“, naglasila je naša sagovornica.
Zato je, prema njenim rečima, ključno da se otkrije specifičan i jedinstven karakter sopstvenog brenda, a da se potom dosledno priča njegova priča u svakom detalju i na svakom mestu – od naziva, preko vizuelnog identiteta i komunikacije putem društvenih mreža, enterijera, načina na koji razgovaramo sa klijentima…
„Ako priča našeg brenda kod nekoga izazove emotivnu reakciju, on će tu priču zapamtiti. Ako ljudi zapamte priču, zapamtili su naš brend. Ukoliko se ljudi povežu sa našom pričom, povezaće se sa našim brendom i vremenom izgraditi lojalnost ka njemu. To nas dovodi do suštine – iskrenosti. Brending nije nekakav proces manipulacije u kome pokušavate da ikoga u bilo šta ubedite. On je proces u kome otkrivate svoju istinu i govorite je jezikom i na način koji je za vaš brend najprirodniji. A onaj ko treba – u tome će se pronaći“, otkriva Ćopić.
Opstanak mikro brenda
Upečatljiv mali brend ne nastaje preko noći – to je maraton – a ne sprint. Istovremeno, to je živ i uzbudljiv kreativni proces koji se stalno nadograđuje.
„Potrebno je da budemo dosledni i ostanemo u svojoj stazi, jer ukoliko menjamo smer, usput se predomišljamo, pažnju nam odvlače drugi ‘trkači’, pa poželimo da sledimo njihovu umesto svoje putanje, tako nećemo daleko odmaći uprkos velikom uloženom naporu. Zato je ključna upravo inicijalna faza pripreme, osmišljavanja i idejnog definisanja brenda, pre nego što se krene u kreiranje identiteta, komunikaciju i prodaju“, ocenila je naša sagovornica.
Dodala je da se, ukoliko se ta faza preskoči, dobija slab, generički, nejasan brend, koji veoma teško može da se održi na duže staze.
Brend nije isto što i biznis
Brend čine sve one asocijacije, vrednosti i emocije koje mu drugi ljudi pripisuju. Drugim rečima, vaš brend nije ono što vi kažete da jeste, već ono što drugi osećaju u vezi sa njim. Svaki proizvod ili usluga mogu da postanu brend uz malo inovativnog mišljenja i mnogo doslednosti.
„Brend nije isto što i biznis, ali jeste najveća vrednost koju možete da kreirate u svom malom biznisu. Možete da gradite biznis i bez strateškog pristupa izgradnji brenda, ali je to na duge staze mukotrpno, jer ste bez jasnog brenda prinuđeni da se borite niskim cenama, popustima, u istom ringu sa svom ostalom konkurencijom, i da rasipate puno energije na donošenje važnih odluka jer ih niste doneli unapred“ upozorila je Ćopić.
Sa druge strane, snažan mali brend, kako kaže, znači da će se od početka lakše privući pažnja, da se ima jedinstvena i jasna pozicija na tržištu, da možete da diktirate cene, da imate jasnu dugoročnu strategiju i da zahvaljujući tome lakše donosite odluke, jer tačno znate kuda idete i šta je u skladu sa vašim brendom, a šta ne.
„Takođe, jasan brend znači da su sve vaše aktivnosti u sinergiji i da usklađeno vode ka istom cilju, a isto tako i veću vrednost kompanije ukoliko se jednog dana odlučite da uzmete investitora ili prodate biznis. Zato se ulaganje truda i vremena u strateški razvoj brenda uvek višestruko vraća“, otkrila je naša sagovornica.
Pročitajte još:
Prema njenim rečima, najčešća greška je početi od imena, logotipa, ambalaže, Instagram stranice ili sajta. To su tek, kako ističe, vidljivi elementi koji identifikuju brend, sam vrh jednog velikog ledenog brega. Najvažniji deo procesa brendinga je onaj koji prethodi svemu tome.
„Kreiranje brenda počinje od osmišljavanja celog jednog malog univerzuma vrednosti, asocijacija i značenja koje će pripasti vašem brendu i činiti ga posebnim. Mali brendovi obično nastaju iz velike ljubavi, hobija ili strasti osnivača, i to je najbolje pogonsko gorivo na kome rastu dobre biznis ideje i jaki mali brendovi. Što nas uvek vraća na temu autentičnosti, pronalaženja i isticanja onog što je jedinstveno, lično i posebno“, podsetila je naša sagovornica.
Instagram stranica koju vodi (@mocni_mali_brend) rezultat je dvadesetogodinjeg iskustva Svetlane Ćopić u brendingu i dvogodišnjeg iskustva u preduzetništvu, a ona je i suvlasnica malog brenda Komleko.
Jedna firma može da ima i više brendova
Uglavnom su velike korporacije te koje imaju više brendova. Postoje različiti modeli po kojima brendovi mogu da budu organizovani u okviru jedne kompanije (takozvana „brend arhitektura“), pa u nekim slučajevima krajnji korisnici i ne znaju da određeni, sasvim različiti brendovi, u stvari pripadaju istoj korporaciji.
„Na primer, L’Oreal je vlasnik desetina kozmetičkih brendova, od premijum brendova kao što je Lancôme i Kiehl’s, do pristupačnih kao što su Maybelline ili Garnier. To nas dovodi do jedne važne prednosti malih brendova u odnosu na velike – ljudi ih doživljavaju kao autentičnije, iskrenije, neposrednije, i često upravo zbog toga što im više veruju opredeljuju se baš za njih. Mali brendovi sebi ne samo da mogu da dopuste da budu iskreni, već je to i važan preduslov njihovog uspeha i kreiranja sopstvene niše na tržištu – bolje je da nekome budete sve, nego svima ništa posebno“, naglasila je Ćopić.
NATI29
18.6.2022 #1 AuthorI bilo bi lepo da i drzava pripomogne tim manjim firmama
IVAN
18.6.2022 #2 AuthorI ja se slazem
MIŠKOVIĆ
18.6.2022 #3 AuthorDobar BREND jednako uspešan biznis
TATJANA
18.6.2022 #4 AuthorHobi, ljubav a i finansije
DANIJELA
19.6.2022 #5 AuthorEeee najlepse je spojiti lepo i korisno.
ZVEZDICA01
18.6.2022 #6 AuthorDržava treba više da im pomogne.
LJUBIŠA
19.6.2022 #7 AuthorTreba ali neće. Državi je izgleda u interesu da pomaže subvencijama isključivo strane firme nažalost…
VOJKAN
18.6.2022 #8 AuthorBilo bi dobro kad bi postojao neki podsticaj za hobije
Ika
18.6.2022 #9 AuthorPotrebno je mnogo vise da se odrzi brend nego biznis
GOCA BG
18.6.2022 #10 AuthorNjima treba dati maksimalnu finansijsku pomoc..
JANA
19.6.2022 #11 AuthorKo prvi plasira ideju taj ima velike sanse i da profitira …
Milovan94
19.6.2022 #12 AuthorBaš lepo.
Milisavka
19.6.2022 #13 AuthorDržava bi trebala da ih podrži i pruzi im maksimalnu pomoc
FRUIT04
19.6.2022 #14 AuthorTreba ulagati u stabilnost biznisa, bitno je pomoci preduzetnicima u pocetku
MADMAX
19.6.2022 #15 AuthorNišta bez strasti.
LIMUN ŽUT
19.6.2022 #16 AuthorIsrina, radi ono što voliš i voli ono što radiš = kvalitet.
MARA
19.6.2022 #17 AuthorPotreban je detaljan plan za kreiranje brenda.
VANJA
19.6.2022 #18 AuthorPa bas tako!
DANIJELA
19.6.2022 #19 AuthorKada se spoji lepo i korisno nastaju najbolji proizvodi.
LEPOSAVA
19.6.2022 #20 AuthorTako je ali i njima treba pomoc i podrska
STRAHINJA
19.6.2022 #21 AuthorKonkretno, ali nedovoljno da budu primeceni
LUKA
19.6.2022 #22 AuthorTreba vise podsticaj od drzave
BRANA19
20.6.2022 #23 AuthorOvo je lepo , i drzava im treba pomoci
Anna
20.6.2022 #24 AuthorVeliki problem je što su kod nas svi stručnjaci za brendinv i marketing, a da o tome nemaju pojma.
Dunja5
20.6.2022 #25 AuthorSvaka cast tim ljudima, treba ocuvati i brend i biznis sto nije lako uopste… nazalost drzava tu ne pomaze dovoljno.
Milla
20.6.2022 #26 AuthorNa žalost, kod nas u Srbiji, ako brend nastane, lopovi ga ukradu, počev od imena do proizvoda. I to lopovi koji nemaju ni registrovane firme, nego muljaju po internetu. Druga stvar je što taj vaš brend prepoznaju i velike velekuće, pa krenu da uvoze nešto slično, ali ne isto. Naš narod je sklon radijem kupovanju strane robe, nego domaće. Sve ovo pišem iz sopstvenog iskustva.
MAJA
20.6.2022 #27 AuthorTo dzava zreba stimulisati
Moon
10.7.2022 #28 AuthorU pogresnoj drzavi zive..
BOJANA
12.7.2022 #29 AuthorPa kada se radi iz ljubavi
COCO
18.7.2022 #30 AuthorTačno!
HEPO
9.6.2024 #31 AuthorZato i propadaku