MLADI BIZNISMENI NOSIOCI DOMAĆE PROIZVODNJE Porodične firme stub moderne ekonomije
27.6.2020 13:25 Autor: Redakcija Biznis.rs
Nova generacija mladih srpskih biznismena sve više preuzima posao u nizu domaćih porodičnih kompanija, koje beleže značajne uspehe na domaćem i međunarodnom tržištu.
Među tim kompanijama su Aleva, Fruške terme, Sirogojno Co, Aleksić vinarija, Mona, Budimka, Next, Premier … ali postoje i one manje, porodične u kojima je smena generacija već stigla i do praunuka i dalje, poput firme somborske porodice Janović, osnovane pre 110 godina, a koja konditorske proizvode plasira na tržišta Italije i Francuske.
Smena generacija u biznisu je dobar znak, kaže savetnik predsednika Privredne komore Srbije Veljko Jovanović, a sistemi upravljanja u porodičnim kompanijama brže se unapređuju nego u drugim firmama.
„U njima se direktno spajaju iskustvo roditelja i znanja dece i u toj sinergiji rađaju se kompanije poput najpoznatijih svetskih, koje su i dalje u porodičnim rukama – IKEA, Haribo … To su ljudi koji bolje razumeju prirodan rast, jer znaju da dugoročnog uspeha nema preko noći“, navodi Jovanović za Tanjug, uz podatak da globalnu ekonomiju 21. veka čine upravo porodične kompanije.
Mnogi od mladih srpskih biznismena studije su završili u inostranstvu.
Prelazak sa generacije na generaciju izazov je u Srbiji, gde je većina porodičnih kompanija pokrenuta devedesetih, kaže za Tanjug Aleksa Vučićević, jedan nekoliko desetina „naslednika“ koji danas u Srbiji kao druga ili ređe treća generacija preuzimaju prodičnu kompaniju i odgovornost, umesto da samo uživaju u plodovima rada roditelja.