Za koje automobile je ovaj izdatak manji, a za koje veći i od čega to zavisi

Kako se obračunava porez na prenos apsolutnih prava prilikom kupovine polovnih vozila?

AnalizaAutomobiliPoreziU fokusu

23.4.2022 16:33 Autor: Marija Jovanović 13

Kako se obračunava porez na prenos apsolutnih prava prilikom kupovine polovnih vozila? Kako se obračunava porez na prenos apsolutnih prava prilikom kupovine polovnih vozila?
Izmenama Zakona o porezima na imovinu, koje su u primeni od 31. marta ove godine, promenjen je sistem obračuna poreza na prenos apsolutnih prava... Kako se obračunava porez na prenos apsolutnih prava prilikom kupovine polovnih vozila?

Izmenama Zakona o porezima na imovinu, koje su u primeni od 31. marta ove godine, promenjen je sistem obračuna poreza na prenos apsolutnih prava pri kupoprodaji polovnih vozila između fizičkih lica. Građani prilikom kupovine upotrebljavanih vozila više ne odlaze u Poresku upravu kako bi pribavili rešenje o visini poreza, već mogu da ga obračunaju i plate sami.

Porez na prenos apsolutnih prava je poslednji korak kod takozvanog prenosa vlasništva vozila. Plaćanjem ovog poreza kupac postaje vlasnik vozila i ima obavezu da u određenom roku (po zakonu 15 dana) zameni saobraćajnu dozvolu i tablice, ukoliko je u pitanju drugo registarsko područje kupca.

“Novim zakonskim rešenjem obveznik plaćanja ovog poreza je kupac, dok je prethodnim odredbama to bio prodavac, što je značilo da se poreska prijava i plaćanje ovog poreza vršilo prema mestu prebivališta prodavca. To je stvaralo dodatne troškove i vremensko ‘razvlačenje’ takozvanog prevoda”, kaže za Biznis.rs direktorka Auto-moto kluba Ruma Dragana Stojsavljević.

Vrednost korišćenog vozila na koju se obračunava porez od 2,5 odsto sada se računa po izmenjenoj formuli, na osnovu određenih parametara koji utiču na iznos.

“Očigledno je da sada novija vozila mlađa od deset godina plaćaju manji porez, a starija u zavisnosti od radne zapremine, snage motora i godine proizvodnje različito. Ono što je evidentno jeste da se za vozilo proizvedeno 1991. godine, 2001. i 2010. sada plaća isti porez, što bi trebalo korigovati. Zapravo, koeficijent za starost u formuli za vozilo staro 10 godina, 12 i 20 godina je isti – 30 odsto”, ističe naša sagovornica.

Kada je reč o samoj proceduri i koliko je ona sada olakšana u odnosu na pređašnju, Stojsavljević objašnjava da su ranije građani sačinjavali ugovor o poklonu, kako bi prilikom kupoprodaje izbegli Poresku upravu u mestu prodavca, ali se on sa pravne strane vrlo lako može “oboriti” i praktično je fiktivan.

“Ugovori o poklonu sačinjavani su zato što je kod ovog ugovora obveznik plaćanja bio poklonoprimac, odnosno kupac. Tada je poreska prijava i plaćanje rešavano u Poreskoj upravi poklonoprimca, faktički kupca, ali opet uz dugačku proceduru”, dodaje Stojsavljević.

Upravo ovakav način plaćanja i rešavanja poreza na prenos apsolutnih prava naterao je učesnike kupoprodaje da angažuju agencije ili neka druga lica.

“Postupak je bio sledeći – kupac i prodavac sačinjavaju kupoprodajni ugovor ili ugovor o poklonu, overavaju ga kod javnog beležnika, popunjavaju poresku prijavu i predaju je poreskoj upravi koja u roku od sedam do 30 dana donosi rešenje o visini poreza. Obveznik zatim preuzima rešenje i plaća porez, a Poreska uprava u roku do dva do sedam dana izdaje potvrdu o plaćenom porezu. Tek tada bi takozvani prevod bio završen, a dalje bi se rešavala promena saobraćajne dozvole i eventualno tablica, ukoliko je neophodno”, navodi naša sagovornica i dodaje da je novim zakonskim odredbama sve mnogo lakše i brže.

“Kupac i prodavac sačinjavaju isključivo kupoprodajni ugovor. Ugovori o poklonu ili fiktivni ugovori više se ne sačinjavaju. Odmah nakon kupoprodajnog ugovora građani mogu na tehničkom pregledu, u agenciji ili čak i sami preko E-uprave i aplikacije E-plati da generišu uplatnicu za porez na prenos apsolutnih prava, unoseći osnovne podatke o vozilu koji utiču na iznos poreza – radnu zapreminu (ccm3), snagu motora (kw) i godinu proizvodnje. Uplatu mogu da izvrše bilo gde, putem platnih institucija ili skeniranjem QR koda”, ističe Stojsavljević.

Prema njenim rečima, građani odmah zatim mogu da uplate i zamenu saobraćajne dozvole. Kod javnog beležnika overavaju ugovor i spremni su za odlazak u policijsku stanicu za zamenu saobraćajne dozvole i eventualno tablica.

“Trenutno je na snazi i uredba gde se tablice drugog registarskog područja, takozvana odjava, mogu vratiti u mestu gde će vozilo sada biti registrovano. Tako se sve može završiti u jednom danu i bez agencije kao posrednika između stranaka u kupovini i Poreske uprave, jer je Poreska uprava kod kupoprodaje između fizičkih lica sada isključena”, napominje ona.

Ona ukazuje da problem postoji i kod generisanja uplate za odjavljena vozila koja su izbrisana iz jedinstvenog registra vozila MUP-a jer ih aplikacija ne pronalazi, a za sada nije moguće njihove podatke uneti “ručno“ već se povlače iz saobraćajne dozvole, a kod odjavljenih vozila saobraćajne dozvole se „ne vide“ u pomenutoj aplikaciji.

  • DANIJELA

    23.4.2022 #1 Author

    Odlican tekst. Svakako se vise kupuju polovni nego novi automobili pa je vazno imati ovakve informacije.

    Odgovori

    • SNEZANA

      24.4.2022 #2 Author

      Tacno tako,retko ko ima novca da obezbedi sebi mogucnost kupovine novog automobile.

      Odgovori

  • SANJA

    23.4.2022 #3 Author

    Jako korisna inf

    Odgovori

  • GOCA BG

    23.4.2022 #4 Author

    Ima puno prednosti sto se tice zavrsavanja u danu oko placanja,a visina placanja polovnog auta starog 25 godina i 10 godina da se placa porez 30% je van svake pameti…

    Odgovori

  • Ika

    24.4.2022 #6 Author

    Korisna informacija zaista

    Odgovori

  • Milovan94

    24.4.2022 #8 Author

    Bravo za priložene informacije. Dosta će mi značiti.

    Odgovori

  • SANJA

    24.4.2022 #9 Author

    Korisno svakako,pogotovo za nas neingormisane

    Odgovori

  • Radovan

    25.4.2022 #10 Author

    Sustina je da je porez povecan od 70-100% na vozila……sve drugo je msnje bitno.

    Odgovori

    • Duško Ćirić

      20.4.2023 #11 Author

      Nekada su osiguranja i poreska koristili isti katalog za vrednost vozila. Danas u Vučićevoj Srbiji reno clio 2001 godiste prilikom prenosa vredi 232000 dinara a kod osiguranja osnovica (vrednost auta na dan štete) 130000 dinara.

      Odgovori

  • Dragan

    24.1.2023 #12 Author

    Ona ukazuje da problem postoji i kod generisanja uplate za odjavljena vozila koja su izbrisana iz jedinstvenog registra vozila MUP-a jer ih aplikacija ne pronalazi, a za sada nije moguće njihove podatke uneti “ručno“ već se povlače iz saobraćajne dozvole, a kod odjavljenih vozila saobraćajne dozvole se „ne vide“ u pomenutoj aplikaciji.
    Da li neko zna kako se onda ispunjava uplatnica za plaćanje poreza na prenos apsolutnih prava na auto kome je odjavljena saobraćajna? Mogu dobiti iznos poreza kalkulacijim i upisati tekući račun ali šta upisati kod POZIV NA BROJ u uplatnici?!?
    Inače agencija uzima 1600 din za ovu uslugu da mi ispuni uplatnicu!!!
    Molim za pomoć!

    Odgovori

  • Duško Ćirić

    20.4.2023 #13 Author

    Gledam pozitivne komentare na duplo skuplhi iznos cene poreza na prenos apsolutnih prava. Koga mi to hranimo stavkom koja ne postoji u evropi a puna vam usta evrope. Ja u Sloveniji za 2 eura dobijem prenos auta na svoje ime i za još 100 do 200 u zavisnosti od auta dobijem stalan EMŠO/matični broj, tablice i saovraćajnu na moje ime (strani državljanin) !

    Odgovori

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *

Biznis.rs newsletter

Prijavite se na biznis.rs newsletter i budite uvek u toku sa najnovijim finansijskim i ekonomskim temama značajnim za društveni razvoj.

Loading...