Zakonske izmene zaobilaze auto-placeve

Novi metod obračunavanja poreza za „polovnjake“ od marta 2022. godine

AnalizaAutomobiliPoreziSrbijaU fokusu

6.11.2021 11:02 Autor: Stefan Petrović 3

Novi metod obračunavanja poreza za „polovnjake“ od marta 2022. godine Novi metod obračunavanja poreza za „polovnjake“ od marta 2022. godine
Prema izmenama Zakona o porezima na imovinu, koje je usvojila Vlada Srbije, od marta 2022. godine biće promenjen sistem obračuna poreza na prenos apsolutnih... Novi metod obračunavanja poreza za „polovnjake“ od marta 2022. godine

Prema izmenama Zakona o porezima na imovinu, koje je usvojila Vlada Srbije, od marta 2022. godine biće promenjen sistem obračuna poreza na prenos apsolutnih prava pri kupoprodaji upotrebljavanih vozila između fizičkih lica. Šta će ove izmene, ukoliko budu izglasane i u Narodnoj skupštini, značiti za sve one koji planiraju da prodaju ili kupe polovni automobil?

Prva i glavna promena odnosi se na činjenicu da će porez platiti kupac, a ne prodavac, kako je to do sada bio slučaj. Takođe, biće ukinuto i podnošenje poreske prijave, a uvodi se samooporezivanje. 

Dakle, vrednost korišćenog vozila na koju će Poreska uprava obračunavati porez od 2,5 odsto više neće biti ona iz kataloške cene po katalogu Auto-moto saveza Srbije (AMSS), već će se računati po izmenjenoj formuli. 

Kako su u razgovoru za Biznis.rs rekli u AMSS, oni nemaju običaj da komentarišu usvajanje propisa i njihovih izmena, jer ne učestvuju u njihovom donošenju, već se mogu naći na raspolaganju građanima kako bi im, eventualno, pomogli u rešavanju neke nedoumice. Kada je, pak, reč o katalogu cena, kažu da je odluka nadležnih organa hoće li se njihov karakter koristiti ili ne, te da oni ne mogu da nameću svoj katalog.

„Da li će država odlučiti da ga koristi ili ne, to je kao kad uđete u prodavnicu pa ćete uzeti ono što vam odgovara. On je dostupan, ali AMSS nikoga ne uslovljava da ga koristi“, rekli su nam iz AMSS-a.

A kako će se onda obračunavati porez? Ministarstvo finansija je predložilo da se vrednost vozila izrazi uz pomoć nekoliko komponenti koje do sada nisu korišćene.

Ključ od auta
Foto: Pexels.com

„Izmenama se predlaže da osnovicu poreza na nasleđe i poklon i poreza na prenos apsolutnih prava kod prenosa prava svojine na upotrebljavanom motornom vozilu ne čini tržišna vrednost, već vrednost koja se utvrđuje primenom elemenata koje čine radna zapremina motora vozila, snaga motora vozila i koeficijent starosti vozila, po formuli: (320 X radna zapremina + 6400 X snaga motora) X koeficijent starosti vozila“, stoji u objašnjenju Ministarstva finansija.

Iz ministarstva do zaključenja ovog teksta nismo dobili odgovore na pitanja zbog čega se uvodi baš ovakva računica i kakav bi uticaj ove promene mogle da imaju na kupoprodaju automobila između fizičkih lica.

Dakle, u računicu se ući radna zapremina motora vozila izražena u kubnim centimetrima, snaga motora izražena u kilovatima (KW), dok će se koeficijent starosti vozila precizirati zakonom, tako da se za polovnjake stare do i preko jedne navršene godine starosti računa 100 odsto.

Za vozila preko navršene dve godine starosti koeficijent je 90 odsto, zatim preko tri godine starosti 80, starija od četiri godine 70, a preko pet navršenih godina starosti 60 odsto.

Sledi koeficijent od 50 odsto za polovnjake starije od šest godina, 45 odsto za vozila starija od sedam godina, 40 odsto za vozila preko osam godina starosti i 35 odsto za vozila starija od devet godina. Najniži koeficijent od 10 odsto računa se za vozila preko navršenih deset i više godina starosti.

Dobijeni dinarski iznos predstavlja osnovicu za oporezivanje po nepromenjenoj stopi od 2,5 odsto.

Kada je reč o kupoprodaji vozila gde je prodavac firma, ove izmene se ne primenjuju.

„Obveznicima poreza na dodatu vrednost i pravnim licima porez će se i dalje utvrđivati rešenjem, s obzirom na to da je prenos koji vrše ova lica u propisanim slučajevima izuzet od oporezivanja porezom na prenos apsolutnih prava, a tu činjenicu nije nadležan da utvrđuje i ceni organ koji vrši promenu saobraćajne dozvole“, navodi se u obrazloženju Predloga zakona o porezima na imovinu.

  • Anna

    6.11.2021 #1 Author

    Biće mučno ispritatit sve.

    Odgovori

  • zika

    8.11.2021 #2 Author

    Zasto se upset placa Porez na prenos automobila. Trebalo bi da bude fiksan iznos kao nadoknada za troskove procesuiranja i novog dokumenta i to je sve. Kakve veze ima za drzavu dali se menja vlasnik „Fice“ ili Ferarija. Naravno drzava bi da uzme pare i da trpa u budzet. U tome verovatno nismo jedini na svetu. Zasto nije moglo nesto prostije i na kraju da bude povoljnije za gradjane.

    Odgovori

  • Jao i kuku

    9.11.2021 #3 Author

    Bas me zanima ciji mozak je ovo smislio.Mozda je trebao u formulu da uvede i halejevu kometu koja se javlja svakih 70 i nesto godina.Mislim da bi formula bila preciznija.

    Odgovori

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *

Biznis.rs newsletter

Prijavite se na biznis.rs newsletter i budite uvek u toku sa najnovijim finansijskim i ekonomskim temama značajnim za društveni razvoj.

Loading...