PRAVA POTROŠAČA U SRBIJI OZBILJNO UGROŽENA Sniženja mogu da obmanu građane da kupuju jeftinije, ali cena ostaje redovna, upozorava Efektiva

AnalizaPoslovanjePreduzetnikU fokusu

16.12.2020 10:08 Autor: Ljiljana Begović 4

PRAVA POTROŠAČA U SRBIJI OZBILJNO UGROŽENA Sniženja mogu da obmanu građane da kupuju jeftinije, ali cena ostaje redovna, upozorava Efektiva PRAVA POTROŠAČA U SRBIJI OZBILJNO UGROŽENA Sniženja mogu da obmanu građane da kupuju jeftinije, ali cena ostaje redovna, upozorava Efektiva
Mnogi od nas čekaju poslednje dane decembra i prve popuste i sniženja da bi obavili prazničnu kupovinu. Popusti mogu biti toliko primamljivi da se... PRAVA POTROŠAČA U SRBIJI OZBILJNO UGROŽENA Sniženja mogu da obmanu građane da kupuju jeftinije, ali cena ostaje redovna, upozorava Efektiva

Mnogi od nas čekaju poslednje dane decembra i prve popuste i sniženja da bi obavili prazničnu kupovinu. Popusti mogu biti toliko primamljivi da se kući vratite praznog novčanika i sa stvarima koje uopšte niste nameravali da kupite. Međutim, da li se ikada pitate kada idete u šoping da li su cene robe stvarno snižene?

„Kao i svaki put, kada postoji razlog za popuste (Crni petak, Nova godina, akcije itd), jedan deo trgovaca zapravo koristi priliku da proda robu po istoj ceni, što smo i dokazali u dosta objavljenih slučajeva“, kažu za Biznis.rs, iz Udruženja za zaštitu potrošača Efektiva.

Od 2015. u skladu sa programom (“Potrošački forum”) odobrenim od strane Ministarstva trgovine, udruženje Efektiva se aktivnije bavi zaštitom prava potrošača, koji su obuhvaćeni posebnim Zakonom o zaštiti potrošača. Misija Udruženja je da promoviše, predstavlja i štiti svoje članove i oštećene potrošače u odnosima sa bankama i drugim trgovcima ili davaocima usluge, da pruži konkretne informacije i usluge koje mogu da zadovolje njihove potrebe.

„Dakle, fama oko tog nekog kupoholičarskog trenutka se u Srbiji koristi, ne za stvarna sniženja i oslobađanje robe, već da se potrošači privuku i ubede da kupuju jeftinije, a u stvari kupuju po redovnoj ceni, ili nešto malo manjoj od popusta koji se prikazuje. Oni potrošači koji prate neki proizvod, čekaju da ga kupe na dan nekog popusta, to lako uvide. Oni koji ne prate, rukovode se cenom u tom trenutku, pa ako im odgovara, kupe proizvod“, upozoravaju naši sagovornici.

Kasirka
Foto: Pexels.com

Ako potrošači primete bilo kakve nepravilnosti u radu trgovina trebalo bi prvo da se obrate tržišnoj inspekciji, a zatim udruženju potrošača.

„Nažalost, tržišna inspekcija ima ograničene resurse, u svakom smislu, a često se dešava i da ignorišu prijave, čak i one koje dođu iz udruženja potrošača. Ovi drugi, uglavnom služe sopstvenoj svrsi, a to je da kada dođu do saznanja o nepravilnostima koje radi neki trgovac, probaju da ga izreketiraju, a onda problem gurnu pod tepih. I to je nešto što je lako dokazivo, samo treba pogledati račune tih udruženja i sve postaje jasno“, kažu iz Efektive.

Naši sagovornici naglašavaju da su prava potrošača u Srbiji ozbiljno ugrožena i da nema nekoliko udruženja potrošača, koja rade kao entuzijasti, za mnoge stvari se nikada ne bi saznalo.

Žena kupuje u prodavnici
Foto: Pexels.com

Ni pandemija nije uticala na obmane prodavaca

Ni godina u kojoj su pandemija i ekonomska kriza bile glavne teme, nije prošla bez pokušaja varanja kupaca.

„ Najviše je bilo standardnih žalbi na kvalitet obuće i postupanje trgovaca u tim situacijma. Zatim, problemi sa mobilnim i kablovskim operatorima, izvršitelji“, objašnjavaju naši sagovornici.

Udruženju Efektiva dosta građana se žalilo na komunalna preduzeća, za koja kažu da se jedino oni bave njihovim propustima, pa dobijaju dosta žalbi.

„Sve je to jedno „vrzino kolo“ koje daje jako loše rezultate. Problemi su evidentni u manjim gradovima, gde postoji otvorena sprega lokalne samouprave, komunalnih preduzeća i sudova, u kojoj potrošač gubi, bez obzira na situaciju ili problem u kom se našao“, zaključak je predstavnika udruženja potrošača Efektiva.

  • Danijela

    16.12.2020 #1 Author

    Bas tako. Sve mora da se proverava jer je prevara na svakom koraku.

    Odgovori

    • Jana

      16.12.2020 #2 Author

      Naravno, sve je to trgovina

      Odgovori

  • Nataly

    16.12.2020 #3 Author

    Cena proizvoda je relativna stvar a zašto ne živeti u zabludi da si uštedeo na kupovini i ostvario popust. Svi srećni i zadovoljni i kupci i trgovci.

    Odgovori

  • Anna

    21.9.2021 #4 Author

    Teško je uticati na savest prodavaca da zaista daju popust a ne da prave lažnu sliku o sniženju.

    Odgovori

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *

Biznis.rs newsletter

Prijavite se na biznis.rs newsletter i budite uvek u toku sa najnovijim finansijskim i ekonomskim temama značajnim za društveni razvoj.

Loading...