Najnovije poslovne vesti Biznis.rs
Domaći web shopovi moraju da prilagode uslove i funkcije profesionalnim kupcima

Prelaskom na e-commerce B2B proces je mnogo brži, jednostavniji i jeftiniji

BiznisMoja firmaPreduzetnik

11.9.2021 16:01 Autor: Marko Andrejić 0

Prelaskom na e-commerce B2B proces je mnogo brži, jednostavniji i jeftiniji Prelaskom na e-commerce B2B proces je mnogo brži, jednostavniji i jeftiniji
Srpsko e-commerce tržište još uvek je relativno malo, ali se nalazi u fazi sazrevanja i raste prosečnom stopom od 10 odsto godišnje. Stručnjaci smatraju... Prelaskom na e-commerce B2B proces je mnogo brži, jednostavniji i jeftiniji

Srpsko e-commerce tržište još uvek je relativno malo, ali se nalazi u fazi sazrevanja i raste prosečnom stopom od 10 odsto godišnje. Stručnjaci smatraju da bi tako trebalo da se nastavi i u narednih nekoliko godina, a do 2024. godine stići će do četiri miliona potencijalnih kupaca.

Baš kao i u klasičnoj trgovini, i u online šopingu postoji nekoliko modela. Uz tradicionalni B2C (Business-to-Consumer) – gde kompanije prodaju svoje proizvode i usluge pojedincima, krajnjim korisnicima, tu je i takozvani B2B (Business-to-Business) kroz koji firme prodaju drugim pravnim licima.

Kako u razgovoru za Biznis.rs objašnjava Dragan Dulić, Retail i eCommerce direktor u kompaniji Lilly drogerie i član Upravnog odbora eCommmerce asocijacije Srbije, pre bilo kakve priče o B2B e-commerce u Srbiji potrebno je razjasniti ove kategorije kada se govori o internet trgovini.

“Strane kompanije pod B2B e-commerce podrazumevaju kupovinu preko različitih web shopova, ali za potrebe svoje krajnje potrošnje, odnosno u tu kategoriju ne ulazi poručivanje robe, na primer, trgovinskih lanaca za dalju prodaju od dobavljača, koja se u inostranstvu skoro u potpunosti obavlja putem nekog modela online povezivanja. Tu se pre svega podrazumeva nabavka različitih potrošnih materijala, hrane i pića za internu potrošnju ili eventualno neke opreme”, navodi naš sagovornik.

On dodaje da se u Srbiji i ova prodaja za krajnju upotrebu, ali profesionalnih korisnika, još uvek u velikoj meri odvija na tradicionalan način, odnosno prodavci na terenu obilaze „referente nabavke“ i uzimaju porudžbine, na osnovu godišnjih ugovora ili tendera.

Dragan Dulić / Foto: eCommerce asocijacija Srbije

B2B je, naravno, specifičan zbog plaćanja koja u najvećem broju slučajeva idu preko računa, i samim tim zahteva dodatnu komunikaciju oko slanja predračuna, fakture, često i prateće dokumentacije kao što su sertifikati i slično, što naravno podrazumeva angažovanje ljudskih i drugih resursa kako kod prodavca tako i kupca. Prelaskom na e-commerce, B2B proces je mnogo brži i jednostavniji, naravno potpuno transparentan i na kraju troškovno efikasniji”, ističe Dragan Dulić.

Na pitanje da li su firme u Srbiji već navikle da kupuju i naručuju online ili se i dalje insistira na telefonskom razgovoru, Dulić kaže da je najpre potrebno da web shopovi ispune određene uslove.

“Da bi veći broj firmi, tu pre svega mislim na privatni sektor koji ne podleže legislativi o javnim nabavkama, bio orijentisan na online nabavku, prvo je potrebno da veći broj naših domaćih web shopova ima prilagođene uslove, kao što su opcije plaćanja, i potrebne funkcionalnosti za profesionalne kupce. S druge strane, tradicionalni pristup putem direktnog kontakta je nešto što prodavci još uvek favorizuju zbog većih mogućnosti za neke dodatne prodaje ili ako je potrebno ugovaranje specifičnih uslova”, objašnjava naš sagovornik.

Ono što je definitivno trend je da veliki broj malih i srednjih firmi, iz uslužnog ili IT sektora, sve više koristi online kanal za poručivanje različite robe za potrebe svoje interne potrošnje, i Dragan Dulić smatra da će se taj trend nastaviti i u Srbiji.

“Da bi se krenulo sa B2B e-commercom potrebno je razumevanje specifičnih potreba u smislu specifičnog asortimana, pakovanja, plaćanja, isporuke, fleksibilnosti i razvoj funkcionalnosti na web shopovima. Ipak, pre svega je potrebno obostrano poverenje i profesionalni odnos koji treba da teži kontinuitetu u saradnji i ponovljenim porudžbinama”, zaključuje član UO eCommerce asocijacije Srbije.

Nema komentara. Budite prvi koji će ostaviti komentar.

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena.

Biznis.rs newsletter

Prijavite se na biznis.rs newsletter i budite uvek u toku sa najnovijim finansijskim i ekonomskim temama značajnim za društveni razvoj.

Loading...