Najnovije poslovne vesti Biznis.rs
Emocije su ipak poželjne na poslu

Stvari koje ne treba da pitate svoje kolege

BiznisBolji posaoKulturaLifestylePoslovanjePreduzetnik

3.5.2021 11:28 Autor: Julijana Vincan 1

Stvari koje ne treba da pitate svoje kolege Stvari koje ne treba da pitate svoje kolege
Komunikacija sa kolegama i nadređenima na poslu najvažniji je segment radnog angažovanja svake osobe. Bez obzira na poziciju na kojoj se nalazite veštine dobre... Stvari koje ne treba da pitate svoje kolege

Komunikacija sa kolegama i nadređenima na poslu najvažniji je segment radnog angažovanja svake osobe. Bez obzira na poziciju na kojoj se nalazite veštine dobre i uspešne komunikacije glavno su merilo vašeg poslovnog uspeha.

„Uspešna poslovna komunikacija i uopšte komunikacija među zaposlenim i nadređenima je zona kojom bi trebalo da se posebno pozabavi svaka kompanija koja želi dugoročan prosperitet i uspeh. Znajući da su ljudi najvažniji i najvredniji resurs svakog preduzeća, utoliko je zadatak službe za ljudske resurse (HR) složeniji i teži. Velike kompanije znaju da vrednost ljudskih resursa nema cenu i zato čitavi timovi ljudi rade na kreiranju programa razvoja ljudskih resursa kao i poslovne komunikacije i poslovnog bontona na kome se temelji njihov  imidž i prepoznatljivost na tržištu“, izjavila je za Biznis.rs psihoterapeut Marija Milenković.

Kako kaže, poslovna komunikacija temelji se na uvažavanju kolegijalnosti, odnosno, pozitivnog stava u odnosu na kolegu ili nadređenog, što upravo znači da se pretpostavlja da postoji elementarno poznavanje bontona u najširem smislu te reči, kao i uvažavanje elementarnih ljudskih prava.

„U savremenom poslovanju više ne važi pravilo neke vrste emotivne ‘frigidnosti’ kad se pojavite na poslu, da ste svoje emocije, svoje odlike ličnosti zapravo ostavili kod kuće, već da ‘sve svoje sa sobom nosite’ ponosno, jer to ste zapravo Vi, sa svojim privatnim problemima i ličnim razmišljanjima. Emocionalnost je zapravo najvažniji i ‘najljudskiji’ deo ličnosti svakog pojedinca u čijoj zoni leži veliki deo potencijala za uspeh u poslu“, naglasila je naša sagovornica.

Marija Milenković

Milenković ističe da je važnost emocionalnog naboja u ostvarivanju poslovnih ciljeva motivacioni resurs koji je itekako potreban svakom sistemu koji želi maksimum od svojih zaposlenih, a da se linija koja razgraničava profesionalnu i privatnu komunikaciju nalazi u poslovnom bontonu na kojem treba da radi svaka kompanija.

„Novozaposleni koji pristupa timu upravo se informiše o sadržaju poslovne komunikacije koja ima za cilj da definiše šta je ono što je u komunikaciji poželjno u kolektivu, a šta ne. Naravno da se pri kreiranju takvog poslovnog bontona posebno vodi računa o zaštiti protiv disktiminacije i zaštiti ljudskih prava, pa je s toga važno da se ne postavljaju pitanja novozaposlenom o njegovom seksualnom opredeljenju ili pitanja o prirodi njegove emotivne veze“, navodi psihoterapeutkinja.

Kada je u pitanju drugarski odnos na poslu, Milenković smatra da je on i poželjan, ali sa poštovanjem gore navedenih takozvanih „ličnih pitanja“.

„Kompanije često organizuju tim bildinge i druge oblike druženja i zbližavanja zaposlenih upravo sa ciljem njihovog prijateljskog zbližavanja, a sve u cilju boljih timskih rezultata. Kad nekoga ‘gotivite’, s njih ćete rađe i raditi, bićete motivisaniji  i koncentrisaniji na poslovne ciljeve, a samim tim i produktivniji. Korektan poslovni odnos je upravo prava mera svih ovih mogućnosti – mogućnosti da budete dovoljno svoji, ali i da sa druge strane imate intimnost koju želite. Dakle, da ukoliko želite da se nekom poverite ili tražite pomoć u vezi poslovnih zadataka, da to možete i imate kome, kao da i kad ne želite da pričate o svojim intimnim temama to imate pravo da sakrijete. Kompanija treba da obezbedi podržavajuću komunikacijsku atmosferu u kojoj će svaki zaposleni poštovati poslovni bonton, a sa druge strane imati podršku da kaže šta ga muči i šta mu smeta“, napominje Milenković.

Foto: Unsplash.com

Nekoliko stvari koje ne bi trebalo da kažete na poslu

Uprkos svemu navedenom, portal Insider izdvojio je nekoliko preporuka koja pitanja bi bilo pametno da se ne postavljaju kolegama. Kao opštu smernicu, autorka nekoliko knjiga koje se bave karijerom i poslovnim okruženjem, Viki Oliver (Vicky Oliver), navela je – ako nešto ne biste rekli pred šefom, nemojte reći ni svojim saradnicima. Osim onih očiglednih, poput psovki i uvreda, odabrala je nekoliko reči i fraza koje se ne proporučuju da se izgovore pred svojim kolegama.

  1. Ne postavljajte pitanje „Imaš li da mi pozajmiš novac?“
  2. Izbacite iz upotrebe reč „iskreno“
  3. Ne širite glasine – možete samo da naškodite sebi
  4. Nemojte reći kolegi da vam se sviđa kako joj/mu pantalone stoje
  5. Izbegavajte izraze poput „vi ljudi samo pravite probleme“
  6. Ne pitajte koleginicu da li je trudna – takvo pitanje retko se može završiti sa pozitivnim ishodom
  7. „Izvinite što vas gnjavim“ izbacite iz upotrebe, mnogo je bolje reći „imate li trenutak“?
  8. Svojim kolegama ne govorite ako tražite drugi posao, a posebno ne bi trebalo da ih pitate znaju li nekoga ko trenutno zapošljava
  9. Rečenice poput – vidiš li ovaj osip? Čekam rezultate iz laboratorije sutra – gledajte da preskočite
  10. Gledajte da ne započinjete rečenicu sa „mislim da“
  11. Ako čujete da kolega pravi žurku, ne uskačite sa pitanjem – da li sam i ja pozvan/a?
  12. Ne iznosite svoje intimne probleme kao što su oni u vezi sa ljubavnim partnerom
  13. Ne pitajte svoje kolege koliko imaju godina

Naravno, sve navedeno su primeri koje je Oliver istakla, ali je jasan kontekst kojim se vodila, koji možda možete da primenite na svoje poslovno okruženje.

  • Tina

    6.5.2021 #1 Author

    Pravila ponašanja na poslu mora da postoje i da se poštuju

    Odgovori

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena.

Biznis.rs newsletter

Prijavite se na biznis.rs newsletter i budite uvek u toku sa najnovijim finansijskim i ekonomskim temama značajnim za društveni razvoj.

Loading...