Upravljanje promenama glavni zadatak poslovnih lidera
19.11.2022 12:16 Autor: Redakcija Biznis.rs 17
Piše: Marijana Vekić, poslovni konsultant
Živimo u vremenu brzih, kompleksnih i nepredvidljivih promena koje značajno utiču na razvoj i upravljanje u organizacijama. Okidači promena su: brz razvoj tržišta, globalizacija, razvoj tehnologije i informacionih sistema, jačanje konkurencije…
Standardi koji su do juče važili i po deset godina sada važe jednu godinu, ako ne i samo nekoliko meseci. Zajedno sa eksternim okidačima promena, dešavaju se i interne promene u organizaciji – rast ili starenje. Kao interni uzroci krize preduzeća najčešće se javljaju nizak nivo produktivnosti, visoki troškovi proizvodnje, pa time i cena proizvoda, nedostatak finansijske kontrole, nedostatak obrtnih sredstava, hronična nelikvidnost, visoka stopa nenaplaćenih potraživanja, nekvalitetan marketing i prodaja, visoka zaduženost firme, na kraju nekvalitetan menadžment.
I sami vlasnici i menadžeri često su uzrok kriznih situacija. Prevelike ambicije, želja za brzim razvojem, širenje kapaciteta i poslovnih delatnosti u različite oblasti privrede, kupovina drugih preduzeća sa lošim karakteristikama. Kako organizacije ne bi doživele sudbinu dinosaurusa, potrebno je sprovesti organizacionu transformaciju. Koliko uspešno će organizacija proći kroz ovaj proces i razviti se ili opstati, zavisi od sposobnosti menadžmenta da upravlja promenama.
Organizacija u svom životnom ciklusu prolazi kroz različite faze, što nužno traži predviđanje, promene i prilagođavanje u svakoj od njih. Svaka mlada organizacija suočava se sa nepostojanjem organizacione strukture, isprepletanim aktivnostima nabavke, logistike i prodaje, izostankom planiranja. Paralelno sa tim, i sa manjkom novca koji joj je neophodan za finansiranje rasta. Kako sreća prati hrabre, u ovim okolnostima nijedan posao se ne odbija, ne računa se profitabilnost konkretnog posla, a u kalkulaciji cene koštanja često nedostaju troškovi telefona, zakupa, amortizacija osnovnih sredstava ili rezervacija za nenaplaćene prihode. Zapravo, da se sagledavaju svi troškovi i rizici potencijalnih poslova, mnoge mlade organizacije ne bi nikada ni prešle u sledeću fazu.
U fazi rasta organizacije od malih ka organizaciji srednje veličine neizbežan je prelazak sa preduzetničke na menadžersku organizaciju. Ta promena je vrlo osetljiva i često ide sa zakašnjenjem. Potrebno je da se postavi odgovarajuća organizaciona struktura, prenese odgovornost na novopostavljeni menadžment, implementiraju procesi i procedure i razvije korporativna kultura, poverenje i tim. Najbolniji proces za svakog preduzetnika jeste prestanak bavljenja operativnim pitanjima i rasipanje energije na dugometražne sastanke bez tema i konkretnih planova. Dobra komunikacija i razvijanje zajedničke vizije pomaže u daljem razvoju organizacije.
Sagledavanje tačke u kojoj se organizacija nalazi i tačke gde se želi stići trebali bi biti osnovni zadaci menadžmenta, a jedini zadatak poslovnih lidera treba da bude upravljanje promenama na način da svojim veštinama razvijaju ljude i kulturu, kako bi do kraja ovog putovanja ostali motivisani.
Ako se promenom, posebno u uslovima krize, ne upravlja na pravi način od strane menadžera, može doći do demoralisanja zaposlenih, poremećene komunikacije, povećanja broja stresnih situacija, odlaska kvalitetnih radnika… Zaposleni žele stabilnost, a pošto promene često donose neizvesnost kod ljudi se stvara otpor prema promenama. U takvim situacijama i vlasnici i menadžment treba da objasne zaposlenima razloge, suštinu i cilj promena, kako bi se obezbedila potrebna spremnost za promene.
Tužna istina je da je za većinu srednjih i malih organizacija borba za opstanak i profit glavni motiv i cilj vlasnika i čitavog menadžmenta organizacije. U situacijama kada je kompanija u krizi teško se može očekivati preterana briga za sve zaposlene i tada dolazi do rasklasavanja na organizacije koje uspevaju dugoročno da posluju i postaju poželjni poslodavci i one koje samo preživljavaju, ali ne izrastu u top formu u životnom ciklusu organizacija. Lider treba da prepozna nekoliko sila koje utiču na današnji svet.
Tehnologija – 20 ljudi danas proizvede ono što je bilo potrebno da proizvede 1.200 ljudi pre 60 godina, ali isto tako danas je tehnologija povezala ceo svet u jedno globalno elektronsko mesto.
Globalna povezanost – merdžeri, akvizicije, multinacionalne kompanije, a danas se pojavljuje i jednostavniji oblik globalizacije: internet prodaja.
Visoka neizvesnost – svet se oseća manje bezbednim usled terorističkih napada i pandemije covid-19.
Pročitajte još:
Socijalni kapital, odnosno znanje, kao jedini značajan resurs i odlučujuća konkurentska prednost. Ljudi na prvom mestu su najvažnija sila. Sve više ljudi je samozaposleno, sve više ljudi radi kod svoje kuće. Radna snaga je sve više diversifikovana. Socijalne povezanosti i socijalni kapital prevazilaze nacionalne granice. To je odlika nove ekonomije i šansa za liderstvo.
Globalno liderstvo znači globalno razumevanje. Zadatak lidera jeste da proizvede klimu na poslu i stvori takve međuljudske odnose kako bi ljudi doneli na posao i svoje duše, ne samo ruke i um. Kompanije koje uspešno izrastu u čvrste i stabilne organizacije su zapravo organizacije čiji vlasnici, menadžment i zaposleni osećaju strast i motivisanost u samom načinu stizanja na vrh. To najbolje znaju oni koji sa radošću pristaju na izazove, svoj posao shvataju kao igru, a pobedu i poraz prihvataju sportski, pomerajući vrh, a ne odlažući sreću za kasnije.
Goga
19.11.2022 #1 AuthorBravo!!!
Danka
19.11.2022 #2 AuthorBravo! Sjajan tekst!
BIJUTI27
19.11.2022 #3 AuthorTimski duh, inspiracija za ljude, inovativno razmišljanje, preuzimanje odgovornosti i prihvatanje promena, osobine su svakog lidera koji stvara timove sa visokim postignućem. Time treba da se vode i kada stvaraju buduće lidere…
TATJANA
19.11.2022 #4 AuthorSvako od nas želi da je firma u kojoj radi stabilna, da bude dobra organizacija i da se tačno znaju nadleznosti svih u firmi
SNEZANA
20.11.2022 #5 AuthorUpravo tako👏👏
Gaga45
20.11.2022 #6 AuthorOdlicno!
IVAN
19.11.2022 #7 AuthorZanimljiv tekst vredi procitati
MARE
20.11.2022 #8 AuthorTo su ti izazovi kada je pri usmerenosti ka ciljevima neophodno promeniti ciljeve , recimo stvaranje licnog kapitala mora nekada da se zrtvuje kako bi se zadrzao strucni kadar , pa ponovna analiza vaznosti kvaliteta i kvantiteta , pa se onda vidi da li je politika menadzmenta kratkotrajno ili dugorocno usmerena
VILENJAK
20.11.2022 #9 AuthorBaš tako! Zato iste i opstaju!
ZVE84
20.11.2022 #10 AuthorPoslovnim liderima je pre svega potrebna edukacija
BRANA19
21.11.2022 #11 AuthorE bas vala , slazem se!
MARA
20.11.2022 #12 AuthorZa svaki posao je potrebna dobra edukacija…
kaćica
20.11.2022 #13 AuthorLepo ipak se mora sve ispratiti
LEPOSAVA
20.11.2022 #14 AuthorZaista tako nema sta
LIMUN ŽUT
20.11.2022 #15 AuthorZaista odličan tekst jer sadrzi baš sve komponente koja bi lideri trebalo da poseduju.
Milisavka
20.11.2022 #16 AuthorOdlican tekst
GOCA BG
20.11.2022 #17 AuthorTekst koji treba svaka firma da procita…