Litijum nije jedini ključni metal u baterijama za električna vozila
AnalizaAutomobiliHi-techU fokusuZanimljivosti
8.5.2022 15:32 Autor: Marko Miladinović 20
Unutar praktično svakog električnog vozila (EV) nalazi se litijum-jonska baterija koja, zapravo, ne sadrži samo litijum, već zavisi od čitavog miksa ključnih metala i minerala koji pomažu u njegovom napajanju.
I dok pojedini minerali čine složene delove unutar baterijske ćelije kako bi obezbedili protok električne struje, drugi ga štite od eventualnog oštećenja spolja.
Evropska federacija za transport i životnu sredinu (T&E) objavila je statistiku udela svih sastojaka u jednoj prosečnoj bateriji za električne automobile koja se koristila na tržištu tokom 2020. godine.
Ćelije u prosečnoj bateriji kapaciteta 60 kilovat-sati (kWh) sadrže otprilike 185 kilograma različitih minerala. Ova cifra isključuje materijale u kućištu elektrolita, veziva, separatora i same baterije.
Katoda sadrži najširi spektar minerala i verovatno je najvažnija i najskuplja komponenta jedne baterije. Sastav katode je glavna odrednica u performansama baterije.
Na primer, NMC baterije, koje su činile 72 odsto baterija korišćenih u električnim vozilima 2020. godine (isključujući kinesko tržište), imaju katodu sastavljenu od nikla, mangana i kobalta zajedno sa litijumom. Veći sadržaj nikla u ovim baterijama ima tendenciju da poveća njihovu gustinu energije, odnosno količinu energije uskladištene po jedinici njihove zapremine, povećavajući domet vožnje vozila. Kobalt i mangan često deluju kao stabilizatori u NMC baterijama, poboljšavajući njihovu bezbednost.
Mineral | Težina u kilogramima | Udeo u bateriji |
---|---|---|
grafit | 52 | 28,1 % |
aluminijum | 35 | 18,9 % |
nikl | 29 | 15,7 % |
bakar | 20 | 10,8 % |
čelik | 20 | 10,8 % |
mangan | 10 | 5,4 % |
kobalt | 8 | 4,3 % |
litijum | 6 | 3,2 % |
gvožđe | 5 | 2,7 % |
Ukupno | 185 kg | 100 % |
Sve u svemu, materijali u katodi čine 31,3 odsto ukupne težine svih metala i minerala u prosečnoj bateriji. Ova cifra ne uključuje aluminijum, koji se koristi u katodnoj hemiji nikl-kobalt-aluminijuma (NCA), ali se takođe koristi na drugim mestima u bateriji za kućište i strujne kolektore.
U međuvremenu, grafit je bio glavni materijal za anode zbog svoje relativno niske cene, obilja na tržištu i dugog veka trajanja. Pošto je cela anoda napravljena od grafita, to je najveća pojedinačna mineralna komponenta baterije. Ostali materijali uključuju čelik u kućištu koji štiti ćeliju od spoljašnjih oštećenja, zajedno sa bakrom, koji se koristi kao kolektor struje za anodu.
Cena baterija pala 89 odsto za deset godina, a onda se desila kriza i rast tražnje
Uprkos opštem globalnom trendu rasta cena, vrednost baterija za EV su zaključno sa februarom ove godine u stvari produžile višegodišnji pad, uprkos značajno povećanoj tražnji. Ključni razlog zašto potražnja nije pogurala njihove cene naviše leži u tehnološkom napretku proizvodnje, odnosno boljeg iskorišćavanja energije.
Od 2010. godine, prosečna cena litijum-jonske EV baterije pala je sa 1.200 dolara po kWh na samo 132 dolara po kWh u 2021. godini, piše BloombergNEF.
Pročitajte još:
Unutar svakog paketa baterija nalazi se više međusobno povezanih modula sastavljenih od desetina do stotina punjivih litijum-jonskih ćelija. Zajedno, ove ćelije čine otprilike 77 odsto ukupne cene prosečnog paketa baterija, ili oko 101 dolara po kWh. Pritom, cena katode svake ćelije predstavlja više od polovine njene ukupne cene.
Kriza u Ukrajini, međutim, i posledični vrtoglavi skok cena metala i minerala na vodećim robnim berzama, svakako će pokazati preokret u cenovnoj statistici i dovesti barem do stagnacije, ako ne i do rasta vrednosti baterija na tržištu.
SANJA
8.5.2022 #1 AuthorSto se vise istrazuje vise se sazna
Joksi
3.7.2022 #2 Authorslažem see
TATJANA
8.5.2022 #3 AuthorNove vesti me ne iznenadjuju
VANJA
8.5.2022 #4 AuthorTrebao bi vise da se vrednuje!
Ika
8.5.2022 #5 AuthorNaravno da nije litijum jedini
Anna
8.5.2022 #6 AuthorCena će na duže staze padati. Trenutna situacija je dovela do povećanja cena, ali ne verujem da će na duže staze biti tako.
MARKO7
8.5.2022 #7 AuthorPa realno to ni oni nisu sigurnu šta je u pitanju…
LIMUN ŽUT
8.5.2022 #8 AuthorHvala za dnevnu dozu znanja.
MARA
8.5.2022 #9 AuthorŠta god da je, ne valja..
GOCA BG
8.5.2022 #10 AuthorRast vrednosti baterije nece pasti,samo cena…
DANIJELA
8.5.2022 #11 AuthorLitijum nije jedini tako da kao i za sve uvek ima alternativa.
BRANA19
9.5.2022 #12 AuthorPa da , svakako nije jedini…
SUNCOKRET
9.5.2022 #13 AuthorTolika frka oko litumijuma a samo 3.2% baterije je od litijuma.Sigirno se može sa nečim zameniti ako sa sobom nosi prljavu tehnologiju.
GINKO
9.5.2022 #14 AuthorNisam to znala, ali eto nesto sad i naucih
VOJKAN
9.5.2022 #15 AuthorSvi bicikle u šake, da spasemo Svet
DEKSI
9.5.2022 #16 AuthorTako je!
JOVANA
9.5.2022 #17 AuthorOdlicno je znati
Lelica
9.5.2022 #18 AuthorMa ko ce im ga znati vise sta je tacno.
MIŠKOVIĆ
9.5.2022 #19 Authortehnologija se razvija koriste se prirodni resursi gde god je to moguće a problem je što mi prodajemo bogatstva po vrlo niskim cenama
Dzebac
9.5.2022 #20 AuthorTreba vise edukovati narod o zelenoj energiji, naravno da litijum nije jedini izvor!!!